Raskaus ja ne KILOT...

Hei!!!
Olisiko kenelläkään halua lähteä mukaan, jossa vois hiven tsempata kiloja vastaan???
Huomasin odottavani neljättä lasta, ja jotenkin se 30kilon peljo ponkkasi jälleen päällimmäiseksi.
Tässä nyt olenkin pohtinut, millä saisin pidettyä sen painon kurissa. Syömällä vähemmän ja herkut pois yms...
Kaksi ensimmäistä lastani olivat noin 3,5kg ja normaalisti alateitse syntynyt. Mutta kolmonen olikin kilon painavampi ja hätäsectio takana.
Olisikin kiva saada kivoja vinkkejä millaista ruokaa valmistatte ja maistuuko myös muille perheenjäsenille? Meillä ainakin mies sai myös sen 10kg lisää...

Jos olis halukkaita, niin ilmoittautukaa ihmeessä!!! Keksitään kivoja ruokaohjeita ja liikkumiseen vinkkejä :)

Hei tää kuulostaa hyvältä =) itelleni ei oo viel tullu kovin monta kiloo, mutta senttejä on takapuoleen tullu jo liian monta :ashamed: liikunta kun on jääny tosi vähälle selän reistailun ja muitten kipujen takii. Herkkuja tulee syötyy ihan LIIKAA :headwall: joka päivä sorrun melkei syömää jotai hyvää. Teen kyl melkei päivittäi ihan kotiruokaa, ja ihan perus ruokii..tulee syötyy 5krt/pv ( aamupala, päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala ) pakko syödä noin usein ku duunissa käy ja kauhee nälkä ain, ja sokerit laskee ( ei oo diabetesta mutta muuten vaan sokerit tahtoo laskee nopee ). Nyt oon muutaman päivän yrittäny kahtoo et mitä suuhuni laitan..

Tyty ja Kitku 24+5

Mulla on kiloja tullut liikaa (vaikka neuvolantäti on aina ihan onnessaan "Oi, miten hienosti tullut 500g viikossa!"). Kamala makeen himo koko ajan - perusruoka on ihan ok ja normaalia, terveellistä ruokaa mutta tosiaan sitten kaikkea pientä tulee naposteltua aina kun on tilaisuus. Millähän tuota makeanhimoa vois hillitä? Viinirypäleitäkin menee terttu kerrallaan...

Minäkin voisin tulla joukkoon, kun pelkona on, että kiloja kertyy aivan liikaa. Nytkin kahdessa viikossa tullut reilut 3 kg. Ja näin alussa vasta ollaan, niin lukemat on taivaissa ennen synnytystä. :eek:

Meillä myös peruskotiruokaa tehdään ja 2 lämmintä ateriaa aina päivässä syön. Mulla tuo kasvisten syönti tahtoo jäädä vähemmälle, vaikka miten koitan niitäkin syödä. Ja liikunta on raskaaksi tulon jälkeen jääny ihan tyystin... Ensin pahoinvointia 2kk ja nyt vain laiskuus/saamattomuus tai joku muu vaiva.

Nyt päätin, että koitan ulkoilla joka päivä vähän. Tänään kävin esikon kanssa pyöräilemässä hissukseen ja eilen tein 30 min kevyen jumpan. Huomenna aion tehdä koiran kans pitkän lenkin päivällä (mies on viimeaikoina hoitanut koiran lähes täysin :ashamed: ). Pakko koittaa vaan arkiliikuntaa lisätä kun en viikolla työpäivien jälkeen raaski reilua vuosikasta esikkoa enää jättää ilman äidin huomiota ja välillä on niin poikki ettei jaksaisikaan lähteä jonnekin jumpalle, tms.

Ja ps. mulla on vielä ihan kamala neuvolanterkka, joka kyttää painokäyrää ku haukka!
:kieh: :(

Tsemppiä kaikille!

Hätähousu ja Maukka 14+4

Ennen raskautumista noudatin suht hyvin vähähiilaripitoista ruokavaliota. Alkuraskaudessa katselinkin karppaus sivuilta raskauteen liittyviä ohjeita ja kommentteja. Raskauden aikanahan ei voi mitään tehokuureja pitää mutta voi hyvin vähentää noita huonoja hiilareita eli perunaa, vaaleaa leipää ja sokeria. Sivujen palstoilta luin useiden kokemuksista raskauden aikana ja heillä kiloja oli tullut keskimäärin 10kg raskaudessa. Kuulostaisi kyllä loistavalta, tuplasti vähemmän kuin itsellä esikon kanssa.

Mutta siis mulla nyt viikkoja noin 14 eikä kiloja ole onneksi tullut, vaikka ruokavalio kyllä lipsuu. Miten sitä vaan saa uskoteltua itselleen että on ihan ok raskaana ollessaan syödä vähän karkkeja ja kakkuja...

Eli minä siis välttelen perunaa, pastaa, riisiä, vaaleaa leipää ja sokeripitoisia herkkuja välillä vähän huonommalla menestyksellä. Tilalle tummaa leipää, kasviksia ja hedelmiä.

Onnea vaan yritykseen, on se vaan vaikeaa. Varsinkin kun tekisi mieli palkita itseään raskaudesta herkuilla :)

Minäkin voisin liittyä mukaan. Vielä en ole neuvolaan ehtinyt, mutta veikkaan, että sieltä kehoitetan, ettei painon tarvitse nousta, kun painoa ennestään. Tällä hetkellä ei hirveämmin mitään makeaa tai hirmuisen rasvaista tee mieli, jos pitää syömiset säännöllisenä. Tosin äsken tuli syötyä pitsaa ja nyt on hirmuiset vatsakivut. Ties vaikka kroppa hillitsisi luonnostaan.

Tsemppiä kaikille!

Hippuli!!

Ihan aluksi Jennylille super isot onnittelut!!!! :flower: Tottahan toki sinut muistan ja olenkin tässä taannoin käynyt vähän kurkkimassa täällä sivuilla mitä kuuluu!!

Ja sitten onkin mukava saada seuraa, ja huomata, että en siis ole ainukainen joka kamppailee tuon painon takia.
Meillä myös tehdään useasti kotiruokaa ja syödään säännöllisesti, ihan pakostakin kun on tuota katrasta jo enemmänkin..
Mulle itselleni on vain kaikkein hankalinta sen ruoan määrän arviointi... Eli hamstraan lautaselle käsittämättömän ison annoksen ja puolessa välissä jo tuntuu siltä, et oon täysi, mutta ahdan itseni yli täyteen.. Ja tästähän seuraa se, et kohta on taas nälän tunne kun hiven sulaa alta pois.... :eek: Eli kierre on valmis.

Liikunta onkin toinen juttu... Sekun taitaa olla tätä lasten kanssa olemista ja riehumista. En usein edes jaksa lähteä lenkille, kun mies pääsee töistä.. Niin ja siinähän se painon "ahdistu" juttu onkin... Eli ollaan menossa heinäkuussa naimisiin, ja olis niin ihanaa, jos tuo masu ja paino ei olis sitä 10kg jo silloin enempi. Ku mekko olis kohta valmis, niin eipä ole kivaa uutta alkaan väsään....

Niin et innolla odottelen mitä kesä ja syksy tuo tullessaan painon suhteen...

Onko ideoita, jos on kova makean himo, et mitä kannattais napsia??? Viininrypäleitä? Vesimeloonia? ne ainakin taitaa olla aikas sokerittomia ja kalorittomia?!?!

Jisse ja joulutonttu

Mulla ei ole vielä tullut yhtään lisäkiloa raskauden aikana (18 viikkoa takana), mutta toisaalta niitä ei paljon saisi tullakaan, sillä lähtötilanne oli (ja on edelleen) se että BMI on niukin naukin alle 30. Ennen raskautta sain pudotettua painoa noin 15 kiloa, ja nyt tietysti toivon, ettei moiseen urakkaan tarvitsisi enää lähteä.

Neuvolassa on tähän mennessä suhtauduttu oikein hyvin mun ylipainoon, ei ole ihmeemmin tiukisteltu, että paino ei saisi paljoa nousta, vaan on painotettu terveellisen ruokavalion ja liikunnan merkitystä.

Ekalla kolmanneksella mulla paino tippui pari kiloa, vaikka en ihmeemmin voinut pahoin, mutta jotenkin vain ei ruoka maittanut. Sen jälkeen on tullut ne pari kiloa takaisin...

Itse olen pyrkinyt jatkamaan liikuntaharrastusta, joka tuli aloitettua laihiksen aikana, mutta olen vaihtanut lajeja vähän hidastempoisempiin. Alkuraskauden väsymyksen takia jäi joitakin kertoja väkisinkin pois, mutta nyt olo on jo pirteämpi, ja kevätkin alkaa olla jo pitkällä, joten ihan erilaiset fiilikset on nyt.

Itse syön vain yhden lämpimän aterian päivässä, töissä mulla on eväät, yleensä voileipää, jugurttia, hedelmiä. Herkuttelut olen pyrkinyt rajoittamaan vaan yhdelle päivälle, yleensä viikonloppuun.

Makeanhimoon en suosittelisi viinirypäleitä, niissä on todella paljon kaloreita, mieluummin sitten muita hedelmiä. Itselläni makeanhimoa ei vie pois muut kuin karkit tai jätski, yleensä olen saanut taltutettua sen esim. yhdellä eskimopuikolla, jota en pidä kovin pahana syntinä, onhan siinä ainakin kalsiumia :D

Suosittelisin käymään päivittäin vaa'alla, sillä tavalla huomaa, jos kilot kertyy liian kovaa vauhtia, ja voi sitten ottaa sen syömisissään huomioon, eli ei herkkuja vähään aikaan...

Tsemppiä kaikille kilojen kanssa!

Yhteistyössä