Raskaus ja näkö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lin

Vieras
Hei!

Kuulin eilen, että raskaus ja imetys saattaisivat vaikuttaa jotenkin myös näköön. Tietääkö joku, onko näkökykyyn aiheutuva muutos pysyvä, eli kannattaako raskauden/imetyksen aikana uusia lasit vai onko se turhaa?

itse kävin juuri optikolla, kun on ""hiukan""aikaa viime näöntarkastuksesta ja mulle sanottiin, että raskaus voi hetkellisesti huonontaa näkökykyä eli silloin ei kannata laseja uusia. itelläni oli toinen silmä asteella huonontunut ja optikko sanoi, että sen näkee vasta sitten kun hormonitasapaino on normalisoitunut, että onko se pysyvä muutos vai palaako ennalleen. Suositteli tulemaan uudestaan sitten kun on imetyksen lopettanut ja kuukautiskierto on taas normaali.

Mulla on likinäköä ollut aikoinaan -6, joka korjattu taittovirheleikkauksella kolme vuotta sitten. Kävin 8.raskauskuukaudella silmälääkärissä ja näkö oli pysynyt täysin ennallaan siitä mitä oli ennen raskautta. Synnytin 5 pv sitten ja näkö edelleen sama eli hyvä.

Mielenkiintoista, miten suositukset näköjään vaihtelee. Mulle optikko sanoi, että näön roima paraneminen johtuu raskaudesta, muttei maininnut mitään siitä, etteikö muutos olisikaan pysyvä vaan laitatti uudet lasit tilaukseen. Pitäsköhän perua kaupat? Tärmennykseksi vielä, etten enää ole raskaana vaan viisikuisen vauvan äiti. Imetän toki vielä...

En hankkisi uusia silmälaseja odotus/imetysaikana. Koska näkö yleensä aina palautuu takaisin alkuperäiseen. Niin kävi minullakin. :) Olin huolissani näön huononemisesta ja menin optikolle, ei myynyt uusia laseja vaan sovittiin, että tulen imetyksen loputtua takaisin, jos tarve vaatii. Ei tarvinnut mennä. :) Toki, jos haluaa vaihtelua ja uudet rillit mikäs siinä. :D

ensimmäistä odottaessani (nyt 2v.4kk) näköni huononi jonkin verran. Huomasin autolla ajaessa etten saanut selvää liikennemerkeistä kuin vasta läheltä.

Heti synnytyksen jälkeen television tekstityksetkin venyivät korkeussuunnassa pari kuukautta. Siihen sain optikolta selitykseksi ponnistusvaiheesta johtuneen painemuutoksen silmissä. Se tosiaan korjaantui itsestään, kuten silloin itsekseni ajattelinkin.

Näköni ei parantunut ja vuoden päästä synnytyksestä hain uusilla vahvuuksilla olevat lasit. Siellä optikolla ollessa keskustelin laajemmastikin näistä raskaus-näkö asioista. Optikko kertoi, että yleisesti lääkärit ovat sitä mieltä, ettei raskaus aiheuta pysyviä muutoksia näköön. Eli näkökyky korjaantuu ajan kuluessa itsekseen. Mutta hän itsekin henkilökohtaisesti tunsi naisen, jolla oli neljä lasta. Jokaisen lapsen kohdalla näkö oli huonontunut yhdellä yksiköllä -pysyvästi. Oli ilmoittanut neljännen lapsen jälkeen ettei enempää tule. Ettei ihan sokeana tarvi loppuelämää viettää.

Eli kuten jokainen raskauskin niin taitaa tämä näkökin olla yhtä yksilöllistä.

Yhteistyössä