raskaus ja mahan koko, raskaus ja ihmeelliset kommentit/huomautukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klementine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

klementine

Jäsen
15.06.2010
846
0
16
tässäpä olen päivän mittään miettinyt niinkin hölmöä asiaa kun raskaana olevan mahan koko.. tai oikeastaan kohdun koko.
olen nyt viikolla 23+4 ja kohtuni on tähän asti kasvanut ylä käyrillä. mahani on oikein söpösti pyöristynyt ja olen aina halunnut juuri tälläisen raskaus mahan.

moni raskaana joskus ollut ystäväni on minulle sanonut että "oho,ompas sulla pieni maha,mulla oli tommonen jo varmaan 12 viikolla"

no ei siinä mitään,en mä mitään isoa rantapalloa haluakkaan mutta nyt on jäänyt niin tyhmä asia mietityttämään että jos kohtuni kasvaa yläkäyrällä niin kuinka heidän mahat ovat olleet kuulemma kaksi kertaa isompia?

apua, ruoka palaa kohta uuniiin....tuun pian lisää kirjottamaan

mitä kommentteja te olette saaneet raskaana ollessa mitkä olis jääny mietityttämään?

Äidin koko ennen raskauttakin vaikuttaa siihen, millaiselta raskausmaha muiden silmissä näyttää. Myös pukeutumistyyli tekee paljon. Itse uskoisin mielummin neuvolan käyriä, kuin ystävien silmämääräisiä kommentteja ;)

Mulla menee yläkäyrilla sf-mitta ja sukulaiset huomauttelee koko ajan isosta mahasta. Ei se mun mielestä ole sen isompi kuin muillakaan näillä viikoilla, mitä oon noita kuvaketjuja ym katellu. Mutta rhkä se näyttää isolta ku oon aika pienikokonen.

Nii ja monesti tosiaan itsestä se maha tuntuu aina kaikista isoimmalta mahalta ja muiden pieniltä.. Ja tosiaan tuo äidin koko pyöreys jne, vaikuttaa myös asiaan. Se koko on varmaan joka vertaajan silmissä eri ;)

Mulla ei oo ainakaan harmainta havaintoa siitä minkä kokonen mun maha oli viime raskaudessa milläkin viikoilla. Nyt toisessa tuntuu olo valtavalta vaik oon nyt tasan 19 viikkoo raskaana.

Vau-kirjan oppaassa lukee että "tällä viikolla raskautesi alkaa näkyä" Mä en oo mahtunu normivaatteisiini kuukauteen :laugh:

Musta ekassa raskaudessa oli ihmeellistä se, että mahan koko oli kovin pieni tai kovin suuri riippuen kommentoijasta. Siis samana päivänä saattoi tulla kommentit ihan laidasta laitaan...

SF-mitta kasvoi omaa käyräänsä siellä yläkäyrän tuntumassa. Raskauden lähetessä loppuaan kuulin koko ajan, että olenko aivan varma ettei siellä ole kahta tai jopa kolmea? Yksi tuli ja sekin keskivertoa suurempi.

Niillä on vaan olleet alunperinkin isommat vatsat.

Mun molemmat raskaudet huomattiin vasta viimeisillä viikoilla. Ja toisella raskaudella mun ei edes tajuttu tulevan synnyttämään, kun olin niin "pieni". Normaalisti mulla ei ole vatsaa lainkaan, pelkkä selkäranka ja sisäelimet nahan sisällä. Kun olin viimeisilläni raskaana, niin näytin normaalilta suomalaiselta nuorelta naiselta vatsoineni.

sf-mitta on ollut koko ajan siinä keskikäyrillä. silti maha on pieni, verrattunu esimkaverini mahaan ja hällä menee myös käyrän keski-osalla. ollaan erikoikoisia naisia, min' pitkä hän lyhyt eli vaikuttaa siihen miten maha muotoutuu..

nää ketkä on kommentoinut mun mahan kokoa on kutakuinkin ollu samankokoisia kun minä itse.
et sen takia mietin vain tuota :D
itse olen aika normaalikokoinen, ei oikeastaan ennen raskautta ollut ylimääräistä missään, kohdun pohja menee nyt ehkä pari senttiä navan yläpuolella...en nyt sit tiedä et mikä näillä viikoilla kuulusi olla mut viimeks kun mittasivat niin yläkäyrillä oli =)

Joku tuolla sanoikin, että itsestä aina tuntuu oma maha suurimmalta.. mä olen erimieltä. Mun mielestä mulla ei ole suuri maha.. viikkoja 26 ja sf- mitta pitäisi olla tätä luokkaa viikolla 32 :D Ilmeisesti tähän on jo niin tottunut, ettei edes huomaa sen kasvavan!

Mullekin sanotaan että onpa pieni vatsa, vaikka yläkäyrillä menee toi sf-mitta. Kaipa se on katsojan silmässä, näyttääkö isolta vai pieneltä. Mulla kävi ahistaa jo rv10 vanhat housut ja siirryin äitiyshousuihin.

Mullekin sanottiin, että "sulla on niin pieni maha" sillein "voi ku söpöä"- ääneen. Päiviteltiin. Mä vvaan katsoin vähän pitkään ja sanoin, että jaa, on vai. Vastasin lähes kaikille päivittelijöille samalla lailla. Että "on vai". Annoin heidän tajuta, etten välttämättä ollut samaa mieltä, ja että katsojasta riippuvaisia on aina kaikki mahat ja muutkin ulkonäköseikat.

Vanhempani eivät kommentoineet mahani kokoa koko raskauden aikana muuten, mutta kolme kommenttia heiltä sain. Noin 30 viikolla äitini sanoi "kyllä sulla on kuule aika iso jo toi sun mahas!" Ja noin rv 37 hän sanoi, että "nyt sä näytät kyllä jo ihan mammalta!"
Se mikä jäi mieleen ja harmittamaan, oli oman isäni kommentti ihan loppuraskaudessa, ehkä viikolla 39. Hän sanoi pahoittelevasti, että "taitaa olla aika iso se sun vauvas" ja jotain lisäsi, että kun mahakin on noin iso. Vastasin hämmästyneesti, että "miten niin??? Eihän se mahan koko kerro vauvan koosta mitään!". Olin kyllä hämmästynyt. Ja vieläkin pahoillani siitä, että tavallaan pahoitteli sitä, että tulen saamaan ison vauvan.

Itse olen pieni, 160cm ja normaalipainoinen. Maha oli ihan normaalikäyrillä ja syntynyt lapsi 3300g.

mulla sf-mitta alakäyrällä, ja silti tulee kommentteja, että onpa valtava maha. tai niin kuin yhdeltä tutulta: "vittu sä oot paksu". jep, kiitos vaan. oon ollut aina hoikka (ja vieläkin olen, rv33). ehkä maha sit näyttää isommalta pienessä varressa. mene ja tiedä.

Miespuolinen kollegani kysyi "Tarvitseeko käydä usein kusella?". Saman firman sihteeri sanoi:"Siis ootsä raskaana... Onko toi muka x:n?" ... X on tässä tapauksessa aviomieheni, joka työsentelee samassa firmassa. Kenen muunkaan se lapsi olisi ollut?!

AP laita kuva siun massusta niin nähdään onko se pikkanen vai iso :)

Niitä on aina niin ihana katsella on ne sitte pieniä ta isoja niin aina yhtä hellyyttäviä <3

Saattaa muuten johtua sun kropan muodosta ettei vatsa ole niin esillä??

No eihän se sf-mitta sitä masun kokoa kerro. Esimerkiks mun ystävällä on pitkä selkä ja sen takia masu ei nyt vielä loppuraskaudessakaan kamalan iso ole vaikka käyrällä menee.

Mun kaverit on hokeneet koko ajan, miten iso maha mulla on. Sf-mitta keskikäyrällä, vauvan kokoarvio ihan keskimääräinen. Sama homma oli esikoista odottaessa, nämä neropatit kyseli, että oonko varma että mahassa on vain yksi vauva. No juu, sehän on ultrattu vasta kolme kertaa, että hyvä että sä nyt tässä kadulla vastaan kävellessä huomasit, että niitä onkin monta... Huoh.

Mua v*tuttaa nää mahan koon taivastelijat - ehkä mun maha näyttää isolta koska mä olen myös pullea ihminen? Ei kai kenenkään läskejäkään taivastella, että onpas sulla iso maha.

Ärrrrrsyttää. Tuntuu, kuin arvostelisivat mun vauvaa, kun arvostelevat mun mahaa.

Mulle hoettiin joka suunnalta koko raskausajan, että "voi kun sulla on pieni maha". Ärsytti, kun maha oli mulle kuitenkin todella iso ja se maha haittasi kaikkea normaalia toimintaa varmasti ihan riittävästi.

Mulle sanottiin loppuraskaudessa että järkyttävä maha vaikka oli keskivertoa huomattavasti pienempi :D Saattaa tosin johtua siitä että näillä jotka kommentoi mahaa isoksi ei omia lapsia oo...

Yhteistyössä