raskaus ja lihominen, ja sitä seuraava ahdistus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "valas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"valas"

Vieras
Miten sais tätä ahdistusta lievitettyä? Olen puolivälissä raskaana, ja kiloja tullut jo melkein 9, ja todennäköisesti se painonnousu vain yltyy tästä vielä. Ja kun se suurin osa on läskiä, itseaiheutettua- syön ihan liikaa, vaikkakin suht terveellisesti.
En osaa hillitä syömisiäni, ja toisaalta en uskallakaan. Taustalla on syömishäiriötä, enkä ole koskaan oppinut sellaista normaalia suhdetta ruokaan, vaan ruoka vie suuren osan ajatuksistani.

Harrastin reipasta liikuntaa ennen raskautta, mutta lajin oli sellainen jonka jouduin lopettamaan raskauden aluksi. Lenkkeillyt olen tähän astu pari-kolme kertaa viikossa, mutta nyt parin viikon tauon jälkeen, huomasin reippaan kävelyn aiheuttavan supistuksia.

Miten sitä osaisi suhtautua tähän painonnousuun paremmin, ja mitä liikuntaa tässä voisi keksiä että pysyisi paremmassa kunnossa noin muutenkin?

No hei, oletko kokeillut vesijuoksua? Se on tosi hyvä! :) Kaikki välipalat vaihdat hedelmiin ja syöt monipuolista ruokaa. Syö hitaasti ja kuulostele milloin vatsa on täynnä, jos syö nopeasti, tulee helposti ähky. Reilu aamupala, puuroa, hedelmiä ruisleipää, teetä jne. Säännölliset ruoka-ajat. Jos se nousee siitäkin huolimatta niin se nousee, ja turvotustakin voi tulla. Ja voit myös lievittää ahdistusta sillä että imetys ja vaunuilu tiputtaa kiloja. Toinen lohdutuskeino on se että yrität miettiä kuinka onnekas olet kun vatsassasi kehittyy uusi elämä, sitä ei kaikille suoda.

Yks kysymys vielä, jos sinulla on syömishäiriötaustaa, niin oletko harkinnut käyd juttelemassa siitä jostain, selvästi asenne ruokailuun pitäisi saada muutettua. Minulla oli joskus sama ongelma, mutta sain tsempattua siitä itseäni pois sillä että lisäsin vaan enemmän kasviksia ja vähemmän ruokaa, enkä ottanut lisää. Ajattelin että ruoka ei lopu kesken maailmasta ja vaikka se onkin niin hyvää, niin voin syödä sitä seuraavalla aterialla.

vois kokeillakin totavesijuoksua :)

Mulla tosiaan nuo annoskoot ja välipalat on ongelma. En osaa tunnistaa milloin olen täynnä, enkä osaa yhtään vastustaa noita mielitekoja.
Ennestään mulla on jo lapsia, joten tiedän kyllä että imetys vie kilot, mutta silti jäytää pelko, että jos ei viekään.
Meillä syödään kyllä monipuolisesti, on paljon kasviksia ja hedelmiä, mutta myös leivon liikaa syömishimojeni takia.

Neuvolassa taas ei otettu yhtään todesta huoltani painonnoususta, sillä BMI on edelleen normaali, 24,1.

Koskaan en ole missään puhunut noista syömisongelmista, varmaan tekisi ihan hyvää puhua.

Kannattaa kokeilla tuota hiilareitten rajoittamista esim. 80g/vrk. Se on se vähimmäissuositus raskaana olevalle. Syöt vaan lihaa, kalaa, kasviksia, maustamatonta jugurttia, rahkoja, marjoja yms. niin paljon ku napa vetää 3krt päivässä, eikä tarvi kärvistellä nälässä. Mulla ainakin vauva kasvanut tosi hyvin ja itselle on tullut painoa rv 36 mennessä 10kg. Saa nähä millanen prodevauva täältä syntyy..

Noniin, ei siulla oo mitään hätää tuon painonnousun kans, jos on ennenkin tippunu niin kyl ne tippuu nytkin, varsinkin jo on ölapsia ennestään niin kerkeeks sitä syyäkkään niin paljon kun kuluttaa ;)
Puhu vaikka terkalle tosta syömisongelmasta jos pääsisit juttelee vaikka psykologille?

mä karppasin ennen raskautta, ja se todella toimi. mutta sitten alkuraskauden mielitekojen ilmestyessä repsahdin. Ja toisaalta mä en haluaisikaan elää ilman ihania leivoksia jne... :ashamed:

Kaiken lisäksi mulle todella kova nälkä ihan oikeasti jos en puputa noita välipaloja, huomasin tuossa viikonloppuna, kun oltiin reissussa.

Tohon 80g hiilaireita päivässä mahtuu hei 40 sokeripalaa, eli jonkun leivonnaisen, jäätelön tms voit päivässä syödä. Ja kun vielä lisäksi saa syödä niin paljon ruokaa että nälkä lähtee. Paitsi että karpatessa en tunne nälkää..auta armias jos jonkun leivän joskus syön ja se nälkä mikä siitä seuraa on älytön.

Välimerellinen ruokavalio on terveellinen ja tutkitusti myös tehokkaampi naisilla, ku karppaus. Lisäksi se jää helpommin pysyväksi. Kasviksia ja hedelmiä siis pöytään! Kokeile Valion uutta pehmeää rahkaa ja siihen purkki ananasta sekaan. Se on mun uusi lemppariherkkuni, ihan parasta, paljon protskua, ei rasvaa ja lisäksi ananas on vielä nesteenpoistaja, jos sattuu turvottelemaan.

Itellä meni niin että ekat 2 kk paino nousi 5-6 kiloa. Nyt on puoliväli menossa, eikä ole enää paino noussut. Aloitin koirien lenkityksen lisäksi uimisen noin 2 kertaa viikossa ja vesijuoksuakin siinä tulee välillä harrastettua. Se on mukavaa ja sitä tuntee itsensä aika sutjakkaaksi siellä altaassa. :) Tulee hyvä mieli.

Tsemppiä!

Mulla myös vähän samanlainen tilanne, olen normaalisti hoikka, mutta raskauksien aikana syöminen on aina riistäytynyt käsistä. Jotenkin sitä on antanut itelleen luvan syödä ja herkutella. n.20kg olen joka raskauden aikana kerryttänyt ja minullakaan ei koskaan neuvolassa ole asiaan puututtu, kun olen normaalisti niin hoikka.

Mun neuvona sulle on, että älä suotta stressaa asiasta! Anna itsellesti lupa nauttia raskaudesta ja syömisestä. Toki voit vähän yrittää miettiä mitä syöt, mutta ei kannata murehtia kilojen kertymistä. Liikuntaa toki kannattaa harrastaa ihan senkin vuoksi, että yleiskunto pysyy hyvänä ja on sitten helpompaa palautuminen synnytyksen jälkeen. Kokemuksesta voin sanoa, että sitten synnytyksen jälkeen pääset kyllä takaisin omiin mittoihisi helposti, jos vaan sitten syöt normaalisti ja alat liikkua reippaammin.

Alkuaika vauvan kanssa menee sitä ihastellessa ja niin hormonihuuruisessa olotilassa, ettei käy mielessäkään jotain syömistä miettiä. Elämä on imettämistä ja suklaata :P Mutta kunhan siitä 2-3kk kuluu, niin on mulla ainakin tullut se into takaisin omaan kroppaan pääsemisestä ja se on käynyt suhteellisen helposti. Nyt vauva on 9kk ja kaikki 20 raskauskiloa ovat jo poissa :)

Itsekin jossain vaiheessa ahdistuin raskausajan painonnoususta ja syömisestä, mutta sitten päätin, että nyt nautin tästä raskaudesta ja syön hyvällä mielellä mitä mieli tekee, enkä stressaa. Suosittelen sitä lämpimästi sinullekin :)

Yhteistyössä