Raskaus ja koronavirus

  • Viestiketjun aloittaja ikkremimin1
  • Ensimmäinen viesti
ikkremimin1
Noniin, mitä mietteitä?
Ite juuri plussannut ja lapsi palasi koulusta kotiin, korkea kuume.
Voi olla muutakin, mutta mitä jos?
Keskustelua aiheesta, saa myös linkittää tietoa ja tutkimuksia. Aika heikkoja faktoja oli Suomalaisilla sivuilla, kuten ylipäätään koko homma täällä Suomessa
 
Tämän hetkisten tietojen mukaan ei mitään viitteitä, että olisi vaarallisempi raskaanaoleville. Myöskään aiemmat coronavirukset eivät ole vaikuttaneet tarttuvan äidin kautta sikiöön. Toki aineistot tässä vaiheessa pieniä. Mitään viitteitä ei juuri nyt ole antaa.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Noniin, mitä mietteitä?
Ite juuri plussannut ja lapsi palasi koulusta kotiin, korkea kuume.
Voi olla muutakin, mutta mitä jos?
Keskustelua aiheesta, saa myös linkittää tietoa ja tutkimuksia. Aika heikkoja faktoja oli Suomalaisilla sivuilla, kuten ylipäätään koko homma täällä Suomessa
Et siis ole lukenut yhtään uutisia tai käynyt THL:n sivuilla?

 
vierailija
Mua kyllä hirvittää. Laskettu aika on kolmen viikon päästä. Nyt tilanne alkaa pahenemaan ja tosi moni hoitaja on joutunut parin viikon karanteeniin koska ovat altistuneet virukselle. Miten paha tilanne on viikkojen päästä? Kohta osaavaa, ammattitaitoista henkilökuntaa ei ole riittävästi..tai ollenkaan... Tuleeko synnytyksestä katastrofi koska kätilönä on joku joka ollut synnytyksessä mukana viimeksi 15 vuotta sitten? Tai ettei ole kätilöä ollenkaan koska heitä ei vain yksinkertaisesti ole? Käykö minulle ja vauvalle huonosti sen vuoksi ettei ammattitaitoista henkilökuntaa ole töissä silloin kun synnytän? Voinko kuolla sen vuoksi? Voiko vauvani kuolla? Tuntuu tosi pahalle ja pelottaa. :(
 
vierailija
Mua kyllä hirvittää. Laskettu aika on kolmen viikon päästä. Nyt tilanne alkaa pahenemaan ja tosi moni hoitaja on joutunut parin viikon karanteeniin koska ovat altistuneet virukselle. Miten paha tilanne on viikkojen päästä? Kohta osaavaa, ammattitaitoista henkilökuntaa ei ole riittävästi..tai ollenkaan... Tuleeko synnytyksestä katastrofi koska kätilönä on joku joka ollut synnytyksessä mukana viimeksi 15 vuotta sitten? Tai ettei ole kätilöä ollenkaan koska heitä ei vain yksinkertaisesti ole? Käykö minulle ja vauvalle huonosti sen vuoksi ettei ammattitaitoista henkilökuntaa ole töissä silloin kun synnytän? Voinko kuolla sen vuoksi? Voiko vauvani kuolla? Tuntuu tosi pahalle ja pelottaa.
Hei pelokas vierailija! Luota siihen, että asiat järjestyy. Kokeneista kätköistä pidetään varmasti vahvuudessa hoitamassa synnytyksiä niin kauan kuin vain mahdollista- siellähän heidän ydinosaamisensa on. Vauvoilla riskit ovat vain pienet eikä yhtään alle 10-vuotiasta ole kuollut. Säkin erittäin paljon todennäköisemmin selviät kuin kuolet. Tsemppiä, yritä muistaa kaikki tämä <3
 
Kuinka moni joutuu käymään töissä koronasta huolimatta? Itse olen ihan raskauden alussa ja useiden keskenmenojen takia en ole vielä hirveästi miettinyt raskautta koronatilanteen kannalta. Jos raskauteni jatkuu normaalisti, niin haluaisin tietysti suojautua taudilta mahdollisimman hyvin, mutta en pysty tekemään pelkästään etätöitä. Sairaslomaa voisi varmaan saada, mutta en myöskään halua, että kukaan työpaikalla saa vielä tietää raskaudesta ja voisi olla vaikea salata asiaa, jos yhtäkkiä jää kokonaan pois töistä. Tiedän, että nämä eivät ole maailman suurimpia ongelmia juuri nyt enkä ole suuressa riskissä työpaikallani, mutta kiinnostaisi kuulla, miten esim. hoitoalalla työskenteleviä on ohjeistettu vai onko mitään ohjeita esim siitä, miten toimitaan, jos koronapotilaita hoitava henkilö tulee raskaaksi.
 
Raskaana olevat eivät ole tämänhetkisen tiedon mukaan riskiryhmää, joten ei mitään poikkeusta sen perusteella töissä. Sairaslomaa pelkän koronan pelon vuoksi ei varmasti saa raskaanaolevakaan. Kaikkiahan se varmasti pelottaa. Tsemppiä!
 
Heippa!

Itse kotiäitinä ollut yli vuoden ja nyt LA 4.6.2021.

Meillä todettiin helmikuun lopulla koko perheellä korona. Olimme lähes oireettomia kaikki. Itsellä ainoa oire oli haju- ja makuaistin menetys.

Koronan takia sain 28 päivän ajan verenohennuslääkityksen piikkeinä, jotka itse laitoin kerran päivässä. Myös koronan takia tuli muutama extra käynti ultriin, jossa seurataan vauvan vointia. Ekassa ylimääräisessä ultrassa kävinkin jo ja siellä ainakin oli kaikki ok, vauva vain pieni kokoinen.
 

Yhteistyössä