raskaus ja kalanmaksaöljy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Voiko raskaana syödä kalanmaksaöljyä? Normaalisti olen sitä ottanut yhden teelusikallisen päivittäin sekä yhden multitabs-raskausvitamiinin. Onko jotain haittaa?

Ei ole haittaa. Omega 3 ja 6 rasvahapot auttavat syntymättömän vauvan hermoratoja rakentumaan paremmin ja tämän on tutkittu ehkäisevän mm. adhdta, autismia. Lisäksi sen on todettu kehittävän aivoja myös älykkyyden osalta ( synnynnäisen ).

Itse söin tavallista ja e-epaa kummatkin raskaudet ja en tiedä oliko sillä vaikutusta että 2 tosi iloista ja helppoa lasta tuli. Voi olla vain sattumaa.... Mutta hyvä fiilis on asiasta. Myös lapset saavat jo vauvaiällä näitä rasvahappoja kun hain apteekista.

No siksi kyselin, koska olen saanut vähän ristiriitaista tietoa sieltä sun täältä. Tiedän äitejä, jotka ovat syöneet kalanmaksaöljyä raskauden ajan ja antaneet sitä myös vauvoille syntymästä alkaen. Ja toisaalta tiedän äitejä, jotka ovat sitä mieltä ettei saa missään nimessä syödä raskausaikana eikä antaa pienille vauvoille! Tiedä sitten mitä tässä pitäisi tehdä!?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No siksi kyselin, koska olen saanut vähän ristiriitaista tietoa sieltä sun täältä. Tiedän äitejä, jotka ovat syöneet kalanmaksaöljyä raskauden ajan ja antaneet sitä myös vauvoille syntymästä alkaen. Ja toisaalta tiedän äitejä, jotka ovat sitä mieltä ettei saa missään nimessä syödä raskausaikana eikä antaa pienille vauvoille! Tiedä sitten mitä tässä pitäisi tehdä!?

Nuo omegat saa kyllä kalaöljystä, ei tarvi kalanmaksaöljyä syödä, siinä on liikaa a vitamiinia.

Omega 3 ja 6 on aivoille välttämättömiä rasvahappoja. Ei niistä ole haittaa.
Ehkä jotkut sekoittaa KALANMAKSAÖLJYYN ( maksasta uutettu ) jossa voi olla jäämiä ympäristömyrkyistä. Se on ihan eri asia kuin kalaöljy.

täällä taitavat ihmiset puhua nyt ristiin eri jutuista. Eli kalanmaksaöljyä ei ainakaan minulle suostuttu apteekista myymään, selittivät, että siinä on sen maksan takia liikaa a-vitamiinia, eli ei saa käyttää. Sen sijaan kalaöljy tehdään niin, että tuota a-vitamiinia ei tule, ja se on oikein hyvää ja suositeltavaa raskauden aikana, etenkin jos ei syö kalaa paljon.

Huolehdit vain, että jätät sen kalanMAKSAöljyn pois, ja ostat tilalle kalaöljyä, apteekissa auttavat kyllä!

Yhteistyössä