Raskaus ja kaatuminen

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletteko kaatuneet raskaana ollessa, miten ja onko tullut mitään? Oletteko käyneet tarkastuksessa sen jälkeen?

Itse kompastuin (rv 21+) äsken pahvilaatikkoon kotona ja meinasin mennä nokilleni, mutta sain onneksi käsillä vastaan niin, etten mennyt edes polvilleni loppujenlopuksi mutta tietty säikähdin. JOS oisin mennyt mahalleni, niin olisiko ollut tarvista soittaa päivystykseen tms.? Voiko esim. istukka noinkin kevyessä tömähdyksessä irrota. Nyt en sitä tietty pelkää, kun en mahalleni mennyt, mutta jossittelen tässä...

"Vieras"
Olen kaatunut bensiksen ovella taittuneeseen matonkulmaan rv 18 ja mätkähdin suoraan mahalteni. Ei tullut mtn, vatsaan ei koskenut ja myöhemmin olo oli normaali ja ei, en käynyt missään tarkastuksessa.

Myöhemmin leikattiin umpisuoli ja ihan täyspäinen koululainen lapsesta on kehittynyt elämän pikku kolhuista huolimatta.

"vieras"
En varsinaisesti kaatunut, mutta jalka meni alta kun astuin johonkin monttuun, ja tunsin selvästi mahassa(kohdussa) sellaisen tärähdyksen. Meni kuitenkin nopeasti ohi, ei tullut mitään vuotoja tai kipuja tms., joten säikähdyksellä selvisin. Jos olis tullut kipua tai alkanut vuotaa niin sitten olisin hakeutunut pikaisesti tarkastukseen.

Polvilleen loppuraskaudessa
Kaaduin polvilleni liukkaalla tiellä loppuraskaudesta, viikkoja oli jotain 32-34. Sain käden tueksi, enkä romahtanut pahemmin. Säikähdin, koska iso mahakin tärähti siinä, mutta en mennyt mihinkään, koska ei tullut kipuja ja vauva liikkui hyvin.

En usko, että istukka irtoaa ilman kunnon tömäystä, koska esim. hölkkääminen raskausaikana on ok, samoin liikunta. Eiköhän se vaadi ihan kunnon iskun. Jos huolettaa, voit soittaa neuvolan neuvontapuhelimeen.

putosin rappusissa
Kaaduin rappusissa jotain + 20 viikolla (tässä muutamia viikkoja sitten), tulin selälläni jonkin 5-6 rappua alas. Mustelmia ja ruhjeita tuli selkään mutta pyllähdin niin pehmeästi etten käynyt missään tarkastuksessa, ennemminkin tulin sillä tavalla liukumalla niitä portaita alas. Olo oli muuten normaali niin uskalsin olla ja odotella.

Raskausviikolla 37 nyrjäytin rappusissa nilkkani ja pyörin portaat alas. Sen verran säikähdettiin, että käytiin synnärillä näytillä. Mitään hätää ei pienokaisellla ollut. Selvittiin tuosta mun nyrjähtäneellä nilkalla ja mustelmilla. :)

Viikkoja tais olla hiukan päälle 20 kun ulkorappuset tulla jytistelin seljälläni alas.(sellaset vanhat betonirappuset,joku 6-7 niitä oli).Ekat kymmenen minsaa haukoin henkeä ja kuuntelin oloani.Sitten tuntu kipee vihlasu kyljestä kylkeen,ja päätettiin lähteä näytille.Ei mitään varsinaista vikaa ollut tullut (selkä tosin oli pitkään aivan kuin piestyllä),mutta lääkäri halusi pitää mua 3 pv pakkolevossa..

"Kätilö"
Kyllä se istukan irtoaminen vaara on ihan todellinen, vaikkei suoraan vatsalle olisikaan kaatunut tai siinä hetkessä ei lisi vuotoa. Riski on 2-3vrk kaatumisen jälkeen vielä. Ihan aiheellista käydä tarkistuttamaan tilanne. (Ei nyt ihan alkuraskaudessa vielä tietenkään), vaikka suurin osa selviää säikähdyksellä

Yhteistyössä