Raskaus ja jooga?

  • Viestiketjun aloittaja Joogi
  • Ensimmäinen viesti
joo
onhan sitä raskausajan joogaakin olemassa.
joogassa lienee vaan se, ettei saa tehdä joitain tiettyjä asanoita. jos ohjaaja on hyvä, hän kyllä tietää mitä asanoita pitää välttää.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
Miksi pilastes olisi kiellettyä alkuraskaudessa? Tai jooga?
"Kysäisin asiaa ohjaajalta, joka sanoi että ei suosittele tunteja raskaana olevalle, mutta synnytyksen jälkeen sitäkin enemmän. Hänellä on kuulema tapana sanoa se aina tuntien alussa siltä varalta että ryhmässä on raskaanaolevia. Suurimpana ongelmana hän näki kovan keskivartaloon ja eriyisesti kohtuun kohdistuvan paineen. "


Olen asiasta jutellut monen pilatesohjaajan kanssa ja ovat olleet samaa mieltä kuin tuo lainaus.
 
Anilli
Moi! Itse olen pohtinut samaa, haluaisin joogata (astanga) mutta mielipiteitä on niin moneen lähtöön. Lopulta päätin uskoa Petri Räisäsen kirjaa Astanga, Räisänen kun on Suomessa melko kärkinimiä alalla. Kirjan mukaan naisen tulee keskeyttää joogaharjoitus, kun raskaus on todettu. "--keskeytys koskee raskauden ensimmäistä kolmannesta, jolloin keskenmenon mahdollisuus on suurin. Tuo aika on hyvä odottaa, että sikiö saa voimistua rauhassa ja että tulevalla äidillä on aikaa hyväksyä raskaus sekä valmistautua uuteen elämäntilanteeseen ja tulokkaaseen. Kolmen kuukauden jälkeen harjoittelu voidaan taas aloittaa rauhallisesti, ja sitä voidaan jatkaa aina raskauden loppuun asti odottavan äidin halujen ja voinnin mukaan. Jooga-asentoja joudutaan tämän jakson aikana luonnollisesti muuntamaan, kun äidin vatsa kasvaa"

No mutta, tälläkin uhalla teen kyllä kevyitä aurinkotervehdyksiä silloin tällöin...mikään josta tulee niin hyvä olo ei voi olla pahaksi..?
 
joogavieras
Tietääkö kukaan miten tuo ohjeistus olla joogaamatta ensimmäisen kolmanneksen aikana pätee jos on aktiiviurheilija eikä mikään rapakuntoinen joogan aloittelija? En ollut ajatellut ollenkaan etteikö liikuntaa voisi harrastaa entiseen malliin mutta kaikki on ihan alussa vielä. Kiva jos joku osaa vastata.
 
"vieras"
no on asanoita jotka vaikuttavat tiettyihin sisäelimiin (kuten kohtuun esim.) joten ehkä tästä syystä?

Itse henk.koht. lopetin myös vuosikausia harrastamani hatha-joogan alkuraskaudessa kun luin noita jooga-asiantuntijoiden suosituksia.
 
"vieras"
Jokainen tekee omat päätökset. Itse jatkoin joogaa oman voinnin mukaan koko raskauden läpi. Alussa on olemassa aina keskenmenoriski, mutta en henk.koht. mitenkään usko että jooga pelkäästään voisi aiheuttaa keskenmenon.

Pidempään joogannut ihminen tuntee oman kehonsa yleensä keskivertoa paremmin ja osaa reagoida niihin viesteihin mitä keholtaan saa. Kun kuuntelee itseään ja joogaa oman vointinsa mukaan, niin ei uskoisi tulevan ongelmia. Tai jos kokee paremmaksi olla kokonaan joogaamatta, niin sekin on ihan hyvä vaihtoehto.
 
joogavieras
kiitos nopeista vastauksista! olen vasta 7. viikolla ja ihan entiseen malliin joogannut ja jumpannut ja lenkittänyt koiraa, ja nyt alkanut vähän etsimään tietoa siitä miten toimia jos tämä kantaa loppuun asti. koko raskaus on ollut niin epätodennäköistä joskin odotettua ettei tässä vielä oikein tiedä miten pitäisi suhtautua, ja olenkin yrittänyt olla niin normaalisti kuin mahdollista.

hankala kuvitella että samaan tapaan toimiminen tosiaan ainakaan yksistään olisi riskaabelia, mutta toki pitää osata kuunnella kroppaa eikä vain väkisin jatkaa entiseen malliin jos siitä tulee jotain omituisia tuntemuksia. ja tietysti siinä vaiheessa kun raskaus alkaa näkymään ja enemmän tuntumaan niin sitten tietysti voi muuttaa asanoita ja muita.
 
"vierailija"
Itse kyllä olen harrastanut pilatesta alkuraskaudessa, enkä kyllä ole kirjallisuudessa törmännyt kieltoihin alkuraskauden aikaisesta pilateksesta. Itse taas välttäisin joitakin liikkeitä raskauden edetessä, samoilla linjoilla on myös tuntemani pilates- ohjaajat.
 
vierailija
Heippa! Mä oon lukenut monesta paikkaa, että lempeä liikunta kuten rauhallinen hathajooga tai äitiysjooga sopivat myös raskauden ekalle kolmannekselle. Ehkä se astanga on sellainen (kun on päälläseisontaa tms) mitä ei kannata juurikaan raskausaikana tehdä jos ei ole joogaa aiemmin harrastanut. Jos on joogaillut ennenkin ja tuntee kehonsa niin varmaan astangaakin voi soveltaa.

Itse löysin just tälläisen ihanan kurssin netistä odottajille, https://studiolaive.fi/ilmoittaudu-mamajooga-verkkokurssille/ Voi tehdä omaan tahtiin mamajoogaa kotona ja saa matskut vuodeksi käyttöön :)