Raskaus ja homejuusto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "enni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kiitos, eli omalla vastuulla periaatteessa... Noita juustoja niin kovin himoitsen, löysin hyvän alkoholittoman punaviinin, olisi ollut kiva herkutella illalla. Täytynee harkita

sun kannattaa ajatella asiaa siitäkin näkökulmasta, kestääkö pääsi kyseisten tuotteiden syömisen. Eli jos raskaudessa tulee myöhemmin joku komplikaatio - jollaisia voi tietty aina tulla kelle vain - alatko syyllistää itseäsi graavilohipalan tms syömisestä (vaikkei se mitä todennäköisimmin olisikaan komplikaation syy, sillä listeriat ja vastaavat on harvinaisia).

Itse olin aika tarkkana noissa asioissa raskausaikana ja välillä otti koville, sillä rakastan erilaisia juustoja. Siinä ei minusta auta joidenkin neuvo "no kai sitä nyt vähän voi maistaa, ei siitä haittaa ole" jne., mutta ei siinä olekaan määrästä kysymys, jos se pöpö sattuu olemaan juuri ottamassasi suupalassa, sitten se on siinä. Ei siitä ole kovin kauan aikaa (pari kolme vuotta?), kun eräs kaksosia odottanut norjalainen nainen sai listeriatartunnan juustosta ja sen vuoksi keskenmenon.

mä ainakin oon hyvällä omalla tunnolla syöny kaikkee mitä mieli tehnyt. alkoa en juo. en jaksa uskoa että kukaan kuolee/saa keskenmenoa jne jos kohtuudella joskus jotain maistelee. eri asia jos joka pvä vetää paketillisen homejuustoa. järki käteen naiset eikä turhia stressejä!

Kyllä mä nyt jestas sentään pastöroituja uskallan syödä ! Kyllä sais olla aika ihmeiden ihme jos sellasesta hankkis listerian. Listeriaan sairastuu vuodessa n.20-50 ihmistä eli minimaalisen vähän. Eviran mukaan suurin uhka on vakuumipakattu kala -> lohi.
Kyl menee jo hysteriaks jos ei uskalleta ees pastöriutua suomalaista juustoa syödä.

[QUOTE="Tuikku";24688240]Unilever vastasi kyselyyni, että Creme Bonjour -tuorejuustot tehdään pastöröidusta maidosta ja ovat turvallisia raskaana olevalle naiselle.[/QUOTE]

Niin avaamattomana, mutta avattuna jääkaapissa nappasee nopeasti listerian sielä. Erittäin monella on listeria juääkaapissaan. Bakteeri on todella yleinen mullassa ym.

[QUOTE="mä";24688220]mä ainakin oon hyvällä omalla tunnolla syöny kaikkee mitä mieli tehnyt. alkoa en juo. en jaksa uskoa että kukaan kuolee/saa keskenmenoa jne jos kohtuudella joskus jotain maistelee. eri asia jos joka pvä vetää paketillisen homejuustoa. järki käteen naiset eikä turhia stressejä![/QUOTE]

Niin ei tosiaan ole määrästä kiinni se homejuuston syöminen, listerian saaminen on huonoa tuuria, jonka vuoksi homejuuston syömistä suositellaan välttämään.

Onko nyt todella niin vaikeaa olla syömättä niitä muutamaa ruokaa mitä suositellaan vältettävän? Aika pitkä lista jää vielä herkkuja joita saa nauttia. Itseään saa sitten syyttää jos sen listerian saa.

[QUOTE="...";24688251]Kyllä mä nyt jestas sentään pastöroituja uskallan syödä ! Kyllä sais olla aika ihmeiden ihme jos sellasesta hankkis listerian. Listeriaan sairastuu vuodessa n.20-50 ihmistä eli minimaalisen vähän. Eviran mukaan suurin uhka on vakuumipakattu kala -> lohi.
Kyl menee jo hysteriaks jos ei uskalleta ees pastöriutua suomalaista juustoa syödä.[/QUOTE]

Niin koska suurin osa listeriatartunnnoista on perusterveillä ihmisillä, jotka eivät tiedä sitä sairastavansa lievän taudinkuvan vuoksi. Nämä 20-50 ihmistä ovat niitä, jotka ovat sairastuneet vakavasti; vanhuksia, raskaana olevia, immuunipuutteisia henkilöitä (HIV, syöpä jne.) Listeria on yleinen bakteeri, vakavataudin kuva ei. Ymmärtäkää hyvät ihmiset se ero. Raskaana listerialle on alttiimpi, erityisesti vauva. Riski on aina olemassa jos syö jotakin kuumentamatonta "kiellettyä".

Jokainen päättä itse minkälaisen riskin on valmis ottamaan, mutta typerää netissä selitellä asiasta puuta heinää tai suoranaista väärää tietoa. Vaikka itse söi ties mitä ei tarvitse kannustaa muita ottamaan turhia riskejä väärillä tiedoilla.

Itse ei homejuustoihin ja tuorejuustoihin koskenut, ellei ne olleet uunin kautta käyneet tai siis lämmitetty kunnolla, että mahdollinen listeria poistuu. En todellakaan olisi voinut elää sen asian kanssa, että olisin ollut se huono-onninen, joka listeria saa ja vauva mahassani kuollut. Graavilohi oli myös ei-listalla koko raskauden ajan. Ja vaikka niin rakastan noita kaikkia, niin vauva meni kyllä kaiken edelle, enkä riskejä ottanut. Kukin tekee omat päätöksensä tietysti viime kädessä.

Pastöroidusta maidosta tehtyjä kovia juustoja saa syödä eli itse söin herkuttelumielessä joskus esim. Manchegoa. Samoin Aurajuustoa söin pari kertaa kuumentamattomana eli siinä päätin ottaa pienen riskin. Kotimainen tuote ja Valio sanoo ottavansa muistaakseni päivittäin tuotantotiloista listeriatestin.

Sen sijaan tuorejuustoja yritin välttää, koska meidän neuvolan mukaan niitä ei saisi edes vasta avatusta paketista syödä. Tämä ohjeistus kai vähän vaihtelee paikkakunnittain, ennen sai syödä ja kaikki eivät ole tätä tiukempaa neuvoa ottaneet käyttöön. Tosin joskus tuorejuustoa tuli kylässä/ravintolassa syötyä vahingossa, kun ei päällepäin näkynyt. Juustokakkua ei tietenkään myös, paitsi paistettuna valmistettua.

Yhteistyössä