[QUOTE="...";24688251]Kyllä mä nyt jestas sentään pastöroituja uskallan syödä ! Kyllä sais olla aika ihmeiden ihme jos sellasesta hankkis listerian. Listeriaan sairastuu vuodessa n.20-50 ihmistä eli minimaalisen vähän. Eviran mukaan suurin uhka on vakuumipakattu kala -> lohi.
Kyl menee jo hysteriaks jos ei uskalleta ees pastöriutua suomalaista juustoa syödä.[/QUOTE]
Niin koska suurin osa listeriatartunnnoista on perusterveillä ihmisillä, jotka eivät tiedä sitä sairastavansa lievän taudinkuvan vuoksi. Nämä 20-50 ihmistä ovat niitä, jotka ovat sairastuneet vakavasti; vanhuksia, raskaana olevia, immuunipuutteisia henkilöitä (HIV, syöpä jne.) Listeria on yleinen bakteeri, vakavataudin kuva ei. Ymmärtäkää hyvät ihmiset se ero. Raskaana listerialle on alttiimpi, erityisesti vauva. Riski on aina olemassa jos syö jotakin kuumentamatonta "kiellettyä".
Jokainen päättä itse minkälaisen riskin on valmis ottamaan, mutta typerää netissä selitellä asiasta puuta heinää tai suoranaista väärää tietoa. Vaikka itse söi ties mitä ei tarvitse kannustaa muita ottamaan turhia riskejä väärillä tiedoilla.