Raskaus ja diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suski

Vieras
Hoi kaikki diabeetikkoäidit! Olen kohta kolmekymppinen diabeetikkotyttö ja minun ja mieheni haaveesta elikkäs lastenhankinnasta on nyt tulossa totta... Haluisin kuulla käytännön kokemuksianne odotusajasta, synnytyksestä ja kaikesta mahdollisesta vastaavasta. Olen tutustunut alan kirjallisuuteen ja toki keskustellut asiasta lääkärini kanssa mutta haluaisin nimenomaan kuulla käytännön ""vinkkejä"" ja kokemuksia! Esim. miten raskaus vaikutti verensokeritasapainoonne, miten usein kävitte lääkärillä raskauden aikana yms. Kaikesta tiedosta olisin todella kiitollinen!!!!

Hei!

Olen 31-vuotias diabeetikko, yritetty lasta melko tarkalleen kolme vuotta, kolme keskenmenoa takana, yksi aika myöhäisessä vaiheessa, nyt ryhdytty jo hedelmällisyyshoitoihin, koska edellisestä raskaudesta pian kaksi vuotta aikaa. Selitystä lapsettomuusongelmille tai keskenmenoille ei ole löytynyt, kaikki tutkittu mitkä mahdollista. Diabetestasapaino ollut hyvä koko ajan , pitkän ajan sokerit 5,4-6,7 välillä. Mun kohdalla raskaus pisti sokerit ihan sekaisin eli tosi herkästi nousi ja insuliinia tarvittiin lisää. Yleensä kuulema on juuri päinvastoin eli alkuraskaudessa on suurentunut hypoglykemiariski. Toisaalta raskauden myötä runsas liikunta vaihtui kävelyyn ja uintiin, mikä saattoi hieman selittää muuttunutta insuliinintarvetta. Raskaudenseuranta oli tiivistä ja tasapaino säilyi hyvänä, vaikka jatkuva verensokerien mittailu ja arvojen ennakoimattomuus hitsasi hermoja, varsinkin kun töissä oli kiire ja stressi vaikuttaa osaltaan arvoihin. Kun tulet raskaaksi, ota välittömästi yhteys neuvolaan ja kerro olevasi diabeetikko, saat nopeasti ajan neuvolaan, josta he laittavat lähetteen sairaalaan, jossa käyt loppuraskauden ajan seurannassa (noin kerran kuussa), neuvolan rooli on diabeettikkoäidillä pienempi kuin ns. terveellä äidillä, koska sairaalassa kontrolloidaan äitiyspolilla verenpaineet jne. ""Terveet"" menevät neuvolaankin ekan kerran vasta noin 8:lla raskausviikolla. Tämä kokemus on siis mulla ekasta raskaudesta, mutta jälkimmäiset kaksi ovat menneet kesken niin aikaisin, että hätäisesti ehdin saada ajan polille. Tsemppiä sinulle jatkossa, hyvällä motivaatiolla ja itseseurannalla diabeetikolla on samat mahdollisuudet saada terve lapsi ja kokea onnistunut raskaus kuin muillakin. Minun vaikeudet eivät sisätautilääkärin mukaan tod. näk. liity millään lailla diabetekseen! Ja itsekäs voi olla, jos raskautuu eli itse aion ottaa ensi kerran sairaslomaa, jos tulen raskaaksi ja omaseurannan ja työelämän yhteensovittaminen käyvät liian vaikeaksi. Kuitenkin puhutaan monelle ihmiselle maailman tärkeimmästä asiasta!