Raskaus ja beetasalpaajat

Joutuuko kukaan muu käyttämään odotusaikana beetasalpaajia? Itselläni on käytössä propal 40 mg 1-3 tablettia/pv rytmihäiriöihin, tarvittaessa. Viime yönäkin tykytti taas todella ja oli otettava lääke. Jotenkin vaan huono omatunto, kun joutuu lääkettä ottamaan, vaikka lääkkeeni nimenomaan vaihdettiinkin turvallisempaan vaihtoehtoon. Ongelmanani on korkea lepopulssi, välillä menee yli satasenkin, ja välillä muljahteleekin pitkin päivää. Kerran on ollut myös flimmeri, ei raskausaikana kylläkään, onneksi. Tutkittu asiaa on, mutta ei ole löydetty mitään syytä. Väliin on päiviä, ettei mitään oireita ole. Eli joka päivä lääkettä en ainakaan vielä ole joutunut ottamaan ja usein olen pärjännyt puolikkaallakin. Olisi kiva vaan tietää käyttääkö muut kyseistä lääkettä raskausaikana (tai jotain muuta vastaavaa)?

Minulle määrättiin myöskin betasalpaajia ja kovasti kyseenalaistin niiden turvallisuuden aluksi. Kuitenkin kysyttyäni mielipiteet monelta eri lääkäriltä olin vakuuttunut siitä mitä he minulle toitottivat joka paikassa. Betasalpaajat ovat kuulemma sen verran vanha lääke että niitä on paljon tutkittu ja todettu hyvin turvallisiksi sikiöllekin. Salpaajissa myös suuria eroja mutta jos sinulle etsitty juurikin turvallinen niin en yhtään huolehtisi!

Itselleni salpaajat määrättiin korkeaan verenpaineeseen mutta sain paineet alas jäämällä pois töistä joten toistaiseksi olen onnistunut kaikki pillerit välttämään.
Kuitenkin kannattaa ehdottomasti mielummin syödä salpaajia kuin itse voida huonosti joka myös paljon vaikuttaa kehittyvään sikiöösi!

Tini+Pingu rv 25+6

Kiitos vastauksestasi. =) Kyllähän olen itsekin yrittänyt (ja välillä onnistunutkin) ajatella, että parempi ottaa lääke kuin kituuttaa huonon olon kanssa ilman lääkettä. Mutta silti väliin iskee kausia jolloin alan epäillä lääkkeen ottamista. Mutta kai maailmassa muitakin odottajia, jotka joutuvat jotain lääkettä syömään, eri asioihin tietenkin. Itsellä ei lähipiirissä ole ollut montaa odottajaa, eikä heillä ole ollut lääkityksiä, joten ei heidänkään kanssa voi kokemuksia vertailla.

Betasalpaajat on esim raskauden aikaisessa verenpaineessa yleisin käytetty lääke joten paljon löytyy sinulle kanssa sisaria!

Toivottavasti voit hyvin jatkossa ja muista oikeesti että sun hyvinvointi on monesti paljon isompi juttu vauvalle kuin lääke joten pidä itsestäs huolta :flower:

Yhteistyössä