Raskaus ja alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heikko

Vieras
mä vihaan itseäni, kun en osaa pysyä alkoholista erossa. Raskausviikolla 4+6 (en tiennyt olevani raskaana!!) join ihan järjettömät kännit ja morkkis oli aivan järjetön kun sain sitten tietää olevani, huoli ihan mieletön, että aiheutinko tuolla jotain vaurioita vauvalle :(

Sanotaanko, että ennen raskautta käytin alkoholia paljon, liikaa, aivan liikaa ja raskaus sai vähentämään ja paljon, mutta täysin ilman en ole vaan pystynyt olemaan :( ennen rv 12 join yhden ykkösoluen (siis tuon alkuraskauden kännin lisäksi ) ja sitten ton "maagisen" rajan jälkeen on silloin tällöin mennyt pullo olutta, pieni lasillinen viiniä, puolikas siideri (2,5dl) kaikenkaikkiaan varmaan kymmenisen kertaa ja siis kerralla vain yksi olut tmv. eli kerran viikossa on tullut otettua ja olo on hirveä, miksi en voi olla maailman tärkeimmän syyn takia ilman alkoholia?!?!

Pelko on koko ajan läsnä, tuleeko lapselleni FAS? mitä muuta voin tällä aiheuttaa sikiölle? En anna itselleni ikinä anteeksi jos tällä idioottimaisella käytöksellä aiheutan lapselleni jotain, mutta miksi, oi miksi en osaa olla täysin ilman?

Pyrin olemaan täysin ilman, mutta joku siinä vetää puoleensa, että se pieni annos alkoholia on pakko saada :( miksi, oi miksi??
Ette te osaa vastata ettekä muutenkaan auttaa, mutta johonkin oli pakko purkaa sydäntä.

Yritän, teen kaikkeni, etten enää sortuisi, heikko ihmismieli vain sortuu :(

neuvolassa en puhu yhtään mitään, en halua leimautua alkoholistiksi ja eipä he sille mitään mahda.

Liikaa huonoja kokemuksia siitä, mitä rehellisyys on aiheuttanut

Ensinnäkin, et ole voinut tehdä vielä tuolloin aivan alkuraskaudesta hallaa sikiölle. Teillä ei ole silloin vielä ollut yhtenäinen verenkierto, joten älä huolehdi siitä.

Puhu asiasta neuvolassa. He tukevat sinua.
Etkä sinä ole yksin. Minulla ei ole ollut minkäänlaista alkoholiongelmaa, mutta myönnän että raskausaikana saatoin myöskin juoda alkoholia, mutta max. sen yhden annoksen kerrallaan. En ehkä joka viikko, mutta joka toinen. Terveitä lapsia olen silti saanut.

Ja niinhän sitä sanotaan, että etelä-Euroopan maissa ei olisi yhtään tervettä lasta jos meidän raskaus ja alkoholi-mittakaavalla katsottaisiin. He kun saattavat juoda viinilasillisen päivässä raskaudesta huolimatta.

Ymmärrän silti pelkosi. Toivottavasti saat jostain tukea ja apua. :)

Sinuna puhuisin neuvolassa ja sieltä ohjaavat sut oikeaan paikkaan jossa saat tukea ongelmaasi tai ota itse yhteyttä, esim. Tampereella toimii päihdepsykiatrinen vauvaperheyksikkö, luulisin että omassa kaupungissasi saattaa olla joku samanlainen?

Ei sun kannata yksin rämpiä tuossa suossa kun apuakin on saatavilla :hug:

asiaa nyt, koska kun vauva syntyy, ei silloinkaan ole hyvä läträtä kauheasti alkoholin kanssa. Juttele neuvolassa jos on hyvä työntekijä tai onko joku muu päihdetyöntekijä jonka kanssa voisi jutella, mihin alkoholia käyttää ja tarvitsee. Samat ongelmat jatkuu vaan kun vauva tulee ja on imetykset ym. mahdollisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja heikko:
neuvolassa en puhu yhtään mitään, en halua leimautua alkoholistiksi ja eipä he sille mitään mahda.

Liikaa huonoja kokemuksia siitä, mitä rehellisyys on aiheuttanut

Sitten kannattaa kaivaa se itsekuri jostain ja olla nollalinjalla kunnes olet selvinnyt kunnialla raskautesi lävitse ja hallita alkoholinkäyttö vauvan syntymän jälkeenkin.

Olen mä itelleni myöntänyt, että olen alkoholisti, mutta mä en todellakaan vapaaehtoisesti hakeudu lastensuojelun listalle, kun mitään todellista tarvetta sille ei ole.

Olen mä itelleni myöntänyt, että olen alkoholisti, mutta mä en todellakaan vapaaehtoisesti hakeudu lastensuojelun listalle, kun mitään todellista tarvetta sille ei ole.

Sun mielestä todellinen tarve ei ole se että äiti ei pysty olla ilman viinaa? Oikeesti hae apua! Jos et pysty olla ilman viinaa "hyvänä aikana" niin miten sitten väsyneenä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sun mielestä todellinen tarve ei ole se että äiti ei pysty olla ilman viinaa? Oikeesti hae apua! Jos et pysty olla ilman viinaa "hyvänä aikana" niin miten sitten väsyneenä?

Niin ja voisi kuvitella että ap haluaisit itse päästä eroon riippuvuudestasi? Et sä tule siitä irti pääsemään myöhemminkään jos et kerta raskaanakaan, menee vain pahemmaksi huonossa tapauksessa (synnytyksen jälkeinen masennus, uupus jne.).

Yhteistyössä