Raskaus + hiivatulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heiskanen1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heiskanen1

Vieras
Onko kenelläkään ollut hiivatulehdusta raskauden aikana? Kuinka hoidettu? Onko välttämätöntä käydä lääkärissä vai voiko käyttää vapaasti saatavia apteekin lääkkeitä? Olen nyt viikolla 14.

reseptivapaita lääkkeitä, esim canestenia mulle ihan neuvolasta suositeltu. Tuntuu, että koko raskausajan on ollut hiivaa muutaman viikon välein. Ja canestenia kuluu (sitä asetinta ei saa muuten käyttää!), mutta pääasia että se auttaa aika nopeastikin.

Canestenia ne suositteli itsellenikin. Itselleni on tullut supistuksia aika tiiviiseen tahtiin (rv 28) ja hiiva kuulemma lisää sitä oireilua..Joten hoidettava aina pois kuulemma.

juu täällä taas lääkäri totes lääkärintarkastuksissa että hiivaa on ja pari kertaa sen hoidinkin sitten pois lääkärin kehotuksesta (mulla ei siis ollut minkäänlaisia oireita) mutta sitten kolmannella kerralla oli kutinaa niin paljon että hain itse kuurin ja sillä läks...

neuvolasta suositeltiin maitohappobakteereja syötäväksi jotta happo- ja emästasapaino pysyisi alakerrassa parempana... itse syön lacto seven maitohappobakteereja, ei ole kalliita edes :)

Yritämme mieheni kanssa lasta ja vain noin viikon jälkeen ovulaatiosta huomasin hiivan vaivaavan. Vuosiin ei hiivaa ole ollut - nuorempana enemmän, kun aloitin ehkäisypillerit. Hiivan takia en olekaan niitä voinut enää sen kokeilun jälkeen käyttää. Heti aloin miettiä, että voisiko hiivan syynä olla alkanut raskaus? Vai onkohan syynä vain "kova yrittäminen"... Kuinka yleistä hiivatulehdus on raskauden aikana? Voinkohan olettaa, että koska ehkäisypillerit ovat aiheuttaneet heti hiivan, aiheuttaa myös raskaus sen heti? Entä jos niin onnellisesti olisi käynyt, että olisin raskaana, onkohan odotettavissa, että hiiva vaivaa koko raskauden ajan? Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Nyt olen Canestenilla (yhden kerran puikko ja voidetta päivittäin) yrittänyt hiivaa hoitaa, mutta vielä ei ole täysin parantunut. Kyseessä on kuitenkin vasta hoidon 4-5 päivä.

mulla ei ole koskaan aikaisemmin hiivaa edes ollut, mutta kun on raskaana niin ph tasapaino muuttunut sen verran että nyt on ollut kolme kertaa jo hiiva... kahdesta ei oireita ja viimeisestä älytön kutina...
raskaus altistaa kyllä hiivalle, mullakin on yks kaveri jolla koko raskauden tuntuu olevan hiiva päällä.. just ku edellinen paranee niin tuleekin uusi.. eli mielestäni hiiva kuitenkin on aika yleistä raskauden aikana...
en tosin tiedä että onko se heti yleistä ihan ekoilta viikoilta?!

mulla oli esikoisen kohdalla jossain 7-10 viikon välillä (en muista tarkkaan) pari päivää hiivaoireita (tai niin tulkitsin vaikka ei aiemmin ko. vaivaa ole ollut) ja hävisivät ennen kuin ehdin soittelemana neuvolaan tai mitään. Mutta mun mies kärsi sitten mun raskauden ajan aina välillä hiivaoireista ja käytti jotain voidetta vaikka mulla ei ollutkaan mitään oireita noiden parin päivän jälkeen. Synnytyksen jälkeen loppui kuin seinään. Synnytyksessä tikkejä laitellut kätilökin kyseli multa että onko ollut paljon hiivaa kun limakalvon niin kuivat ... olin vaan ihan että ööö.. niin kai sitten vaikka ite en oo mitään huomannu. Nyt yritetään toista ja eilen (ovulaatiosta reilu viikko) mies sanoi että taitaa olla vauva tulossa ... olin ihan että mistä tiedät ja sanoi että taas on ko. vaivaa... ens viikolla vasta tiedetään varmasti onko tärpännyt mutta aika jännä juttu...

Raskausaikana hiiva on aika yleistä. Kaikilla ei välttämättä ole mitään oireita eikä sitä silloin välttämättä tarvi hoitaa mitenkään erityisemmin. Mutta jos se kiusaa niin apteekista saatavilla sitten hoito käyntiin. Itsellä tehoaa parhaiten Gynodactar. Kerran hiiva on tämän raskauden aikana ollut.

Mulla todettiin tarkistuksen yhteydessä vähän hiivaa,ja sitten lääkäri kirjoitti mulle emätinpuikko reseptin.Kun hain sitä apteekista huomasin että se sisältää antibioottia,ja lääkettä käytetään muihin tulehduksii.Kun mainitsin apteekkarille,että olen raskaana 8 viikko,ja lääkäri sanoi että mulla on vain vähän hiivaa niin miksi se laitto antibiootti klääkkeen?apteekkarikin sitä ihmetteli,ja tarkisti vielä,että lääkettä ei saa käyttää raskauden ensimmäisellä kolmanneksella!Että kivat vaan sinne itiksen lääkärille.Otin sitte vaan gyno dactariini kuurin.kannattaa olla siis jopa lääkärissä tarkka!

Mulla ei koskaan aiemmin ole ollut hiivaa, mutta raskaus aikana lääkärin tarkastuksessa lääkäri totesi mulla olevan hiivan ja neuvoi hakemaan canestenin kolmen päivän kuurin apteekista. Mullakaan ei ollut mitään oireita. Joten siksi en tajunnut yhtään mitään. Raskaus aikana taitaa tuo hiiva tulla helpommin kun limakalvot muuttuvat. Mulla oli loppuraskauden ajan kolme kuukautta flunssa ja kuulemma johtui juuri tuosta limakalvo jutusta, kun se oli kerran tullut, niin ei kovin helposti pois lähde...

Onko kenelläkään ollut hiivatulehdusta raskauden aikana? Kuinka hoidettu? Onko välttämätöntä käydä lääkärissä vai voiko käyttää vapaasti saatavia apteekin lääkkeitä? Olen nyt viikolla 14.

Itse olen vasta 7.vkolla ja huomasin juuri, että minulla on hiivaa. Ongelmani on, että kutinaa ei ole - voiteet ovat turhia. Ja pillerit näin alkuvaiheessa todella vaarallisia. Kuulemma pitäisi saada hoidettua ja ei lähe itellään pois. Olen vähän avuton, mikä tässä auttaisi. Neuvolaan varmaan täytyy soittaa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä