Raskaus Diabetes/1 Diabetes?

Mulla todettiin RDB ihan alussa, ja epäillään että mulla olisi ollut tulollaan 1DB jonka raskaus sitten laukaisi. Voin huonosti jo ainakin vuoden verran ennen raskaaksituloa mutta sokerit oli kumminkin tällöin normaalit (seurattu 03 saakka kun epäilivät kakkosta). Nyt käytössä Protaphane ja Novorapid...näistäkin kaipaisin hiukan muiden kokemuksia. En ole ylipainoinen ja muutenkin liikuvainen. Löytyykö ketään kellä olisi sama tilanne?Olisi kiva jonkun kanssa vaihtaa ajatuksia.

Noh

Raskausdiabeteksestä mulla ei ole kokemusta, sillä oma db todelliin jo v. 94 tai 95... Mutta siis molemmat noista insuliineista mulla on käytössä ja nyt suunnitellaan että otettais taas toi protaphane...
1 tyypin diabetekseen ei vaikuta syömiset tai liikkumiset, siis sen puhkeamiseen. Eli jos on geeneissä, ni eipä sitä elintavoilla voi estää =(

En tiedä millasta ajatuksen vaihtoa ja tarkalleen mistä aiheesta haluaisit jutella, mutta mä olen vapaa jos koko 1Db kiinnostaa =)

Eli meillä ei ole suvussa muutakun aikusiän DB:tä ja sehän tässä on kaikkia ihmetyttänytkin.Ekan aikana mulla oli vähän kohonneet mutta ruokavalio "muutettiin"Nythän niitä arvoja ei edes noteerattaisi kohonneeksi koska olivat 5-6 välillä 10 vuotta sitten. Mulla on nyt reilu parikuukautta ollu käytös kummatkin(eka tuli prota ja sitten perään vielä novo) ja onko niistä ollu mitään sivuvaikutuksia?

hmm, sillon kun mulla ja siskolla (1v sisällä) todettiin toi diabetes ihmeteltiin kanssa. Ei meinnan ole miedän suvussakaan db:tä muuta kuin jossain kaukasessa tota 2 tyypin...
Protasta en nyt varmaks osaa sanoa noista sivuvaikutuksista, siitä on niin kauan kun sitä olen pistänyt, mutta novosta ei ainakaan ole tullut mitään. En muista mistä merkistä ja laadusta mulle tuli ajoittain kutinaa siihen pistoskohtaan muttei muuta.

Muistaakseni toi protaphan on kaikista lyhytvaikutteisin pitkävaikutteisista (olipas monimutkanen sanamuoto) ja siks luultavasti alkuvaiheessa sillä lähdetään kokeilemaan. Ettei sitten ole jotain koko vrk:n kestävää insuliinia ja heittääkin ihan härän pyllyä, ni siinähän sitten korjailet =/

Eli siis todennäkösesti jos sulla nyt on toi 1DB tullaan insuliineja (varmaankin tota pitkävaikutteista) muuttamaan vielä moneen kertaan. Ellet sitten kuulu niihin onnekkaisiin, joilla tasottuu sokeritasapaino heti ekalla yrityksellä :p

Sen vaihtamisesta oli jo puhetta lääkärin kanssa alkuviikosta...Että on tää sellaista sompaamista jo nyt ja vielä ku on raskaana niin on muutenkin herkällä asioiden kanssa.
Ja kun olen alkanut pistää niin olen saanut sellasia ei normaaleja (joita en kyllä lukisi raskauden aiheuttamaksi) raivareita ja puhuin niistäkin lääkärille että hulluksiko olen tässä vielä lisäksi tulossa.Oon välillä pihalla kaikesta :)

Mä en tiedä, voiko noista insuliineista tulla sivuvaikutuksia, ei onneksi ole tarvinut perehtyä... Mutta esim. liiallinen sokerin lasku, joka voi aiheutua liiansta insuliinista, voi vetää hermot tiukalle, kokemusta löytyy :wave:

Mutta niin se vaan taitaa olla, että lähes tulkoon aina alussa ja raskausaikana toi on sellasta tarkkailua ja sompaamista, että huhhuh, toisaalta hyvä, että sä saat ne molemmat samalla kertaa alta pois, mutta saattaapi olla kyllä kaksinkertanen työ. Raskauden jälkeen koko tasapaino ja pistosjutut saattaa taas heittää ihan takamuksilleen ja on tavallaan alotettava alusta... =(

Höh, toivottavasti sulla alkaa asiat lutviutumaan, ja jospa vahingossa ei oliskaan tota 1DB:tä, näitäkin tapauksia on olemassa!

Yhteistyössä