Raskaus+ahdistus=millainen vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Madre
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Madre

Vieras
Pistän tällaisesta aiheesta pienen kyselyn. Eli te, jotka olette olleet raskauden aikana ahdistuneita tai masentuneita, oletteko huomanneet että vauvanne olisivat olleet itkuisempia? Itse olin ahdistunut ja lapsi oli levoton, varsinkin nukkuminen oli yhtä tuskaa. Mietinkin, mitähän hallaa olen lapselleni aiheuttanut. :( Tuleekohan hänestä levoton aikuinen...

Olen ollut varsin onneton kakkosta ja kolmosta odottaessa, muttei ole vielä näkynyt merkkejä (nyt 1 ja 6-vuotiaat). Hankalin lapsi on esikoinen, joka oli kaksi-vuotias sairastuttuani masennukseen. Uskoisin, että itkuisen ja väsyneen äidin näkeminen vaikutti, ei niinkään kohdussa olleeseen sikiöön. KOlmosta odottaessa taas oli huoli lapsen terveydestä, siitä ahdistus. Iloinen ja tyytyväinen on.

Ei vaikutusta ole ollut. Jostain luin/kuulin (en muista kyllä kuinka luotettavasta lähteestä) että odotusajan ahdistus ja stressi aiheuttaisi lapselle vasenkätisyyttä ;)

Vielä on liian aikaista sanoa, onko lapsi vasenkätinen =) Mutta tuskimpa tuo nyt hirveän iso haitta on.

Ihan bullshittiä.

Vasenkätisyys on perinnöllistä eli geeneissä. Ei välttämättä suoraan vaan myös esim isovanhemmilta.

Typerää että tuollaista melkein taikauskoisuutta levitellään täälä!

Kävin kurkistamassa asiaa. Ei ole selvää miksi joistain tulee vasenkätisiä. perinnöllisyys ja geenit vaikuttavat asiaan mutta uusimpien tutkimustulosten mukaan MYÖS raskaudenaikainen stressi, sekä synnytyksen komplikaatiot vaikuttavat.

Joten siinä sitä hölynpölyä ja taikauskoa taas. Täyttä varmuutta asiasta kun ei ole, ilmeisesti nuo kaikki vaikuttavat asiaan.

Mulle ainakin lääkäri sanoi, että kyllä lapsen hyvä hoiva ja läheisyys sitten syntymän jälkeen korjaa sen, mitä raskausajan mahdollinen stressi ja ahdistus on lapselle kohdussa aiheuttanut. Meillä ainakin poika 10kk vaikuttaa onnelliselta ja tasapainoiselta, vilkas on tosin, mutta kuulunee asiaan:)

Kaverini esikoistytär on todella vaikea ja hankala tapaus. Kaverini itse on todennut, että onkohan tyttären luonteeseen vaikuttanut se, että raskausaikana tämä uraäiti kärsi työ-, raha- ja parisuhdestressistä ja oli pariin otteeseen sairaslomalla uupumuksen vuoksi. Toinen raskaus sujui rauhallisesti ja myös lapsi on rauhallinen. Nämä lapset ovat kumpikin jo n. 10-vuotiaita, joten vaikea sanoa, johtuuko temperamentit vain geeneistä vai jostakin muustakin. Kumpikin vanhemmista on todella rauhallisia, joten siinä mielessä jännä, että tuo esikoinen on tosi kärsimätön, temperamenttinen ja helposti ärtyvä.

Itse kärsin stressistä raskausaikana (opiskeluun, rahaan, parisuhteeseen liittyvää). En tiedä johtuiko siitä vai jostain muusta, mutta vauvamme huusi ensimmäiset 2,5kk suoraa huutoa ja on vieläkin jokseenkin levoton (nyt 4kk).

Ite kärsin ahdistuskohtauksista lähes päivittäin. Myös stressi oli kova. Silti tyttömme (n.3kk) on todella rauhallinen, kiltti ja ihana vauva! Ei itke edes yöllä :) Voi olla myös näinkin!