Raskauden seuranta yksityisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Manku

Vieras
Onko täällä ketään, joka ei kävisi neuvolassa? Itse olen käynyt nyt kolme kertaa enkä oikein ole tyytyväinen alati vaihtuvaan henkilökuntaan. Jokainen kysyy samat asiat (mm. onko lapsi toivottu, koska on otettu papa, jne.) ja tuntuu, että asioissa ei tämän takia päästä ollenkaan eteenpäin. Haluaisin oikeasti saada jo paneutua vauvan odotukseen ja valmistautua kaikkiin fyysisiin muutoksiin ym., mutta en mielestäni saa neuvolasta riittävästi tietoa oleellisista ja minulle tärkeistä asioista. Kysymykseni sivuutetaan olankohautuksella ja keskitytään tiiviisti määrittämään tarkkaa laskettua aikaa... Ihan kuin se päiväntarkka la olisi tässä vaiheessa maailman tärkein asia.

Voinko siis hylätä neuvolan ja siirtyä yksityiselle puolelle seurantaan? Vai jäänkö sittenkin jostain paitsi jos näin teen?

Hei,

Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin itse mennyt yksityiselle seurantaan ja seuraavassa raskaudessa menenkin. Olen kuullut että ainakin Hesassa Femedassa on yksityinen äitiysneuvola. Oma neuvolan terveydenhoitajani ei tiennyt mistään mitään ja hän turhaan pelästytti minua milloin kummastelemalla vatsani suurta kokoa ja milloin kauhistelemalla painoni nousua. Ennen raskautta olin normaalipainoinen ja jostain selittämättömästä syystä minulle tuli raskausaikana 21kg. (ne kyllä kähtivät 2kk synnytyksen jälkeen). Neuvolalääkäri oli ihan pihalla sisätutkimuksen kanssa ja sanoikin, että ei ole näitä nevolajuttuja paljon tehnytkään...Oli aina tosi epätietoinen olo, kun lähdin arvauskeskuksen vastaanotolta. Loppuvaiheessa kävinkin sitten yksityisellä gynellä ultrassa, koska olin huolissani omasta ja vauvani terveydestä (vain koska neuvolassa päiviteltiin kaikkea mahdollista enkä saanut tukea odotukseeni juuri mitenkään). Kaikki oli kunnossa ja sain maailman ihanimman pienen normaalipainoisen tytön. (vaikka th vielä viimeisimmällä käynnillä jaksoi päivitellä, että ompas varmasti iso vauva tulossa, koska olet noin suuri).

Ystäväni hoiti molemmat raskaudet yksityisellä puolella. Sai tarpeekseen neuvolasta ykkösraskauden ensimmäisellä käynnillä. Tosi tyytyväinen oli palveluun.

Itsekin kävisin jos olisi varaa.. Neuvolassa olen saanut juuri samanlaista kohtelua kuin Myy, tyyliin "kyllä tämä sinun painon noususi on nyt liian nopeaa" ja seuraavalla käynnillä "et kai vaan laihduta kun ei ole paino noussut samassa suhteessa kuin viimeksi" !!!!!! Lääkärin käynti oli täysin liukuhihnaa, eikä hän ensin edes meinannut kiinnittää huomiota syyhyn miksi lääkärille menin, eli kohonneeseen verenpaineeseen. Hyvä jos 5 minuuttia meni neuvolassa!!

Eli suosittelen yksityistä jos vaan on varaa.

ÄITIYSNEUVOLA Raskaudenseuranta Hinta 1047,51 Omavastuu 593,54
sisältää 9 terveydenhoitajakäyntiä sekä kotikäynti, 3 erikoislääkäritarkastusta sekä jälkitarkastus, 4 ultraäänitutkimusta,alkuraskauden laboratoriokokeet
10 sikiön sydänäänirekisteröintiä (KTG)

Tämmöinen löytyi meidän kaupungista. Kannattaa katsastella nettisivuilta hinnastoja. Itsellä sikäli ikävähkö tilanne että itse kyllästyin äitiyspolin lääkäriin (olen siis yli 40 ensisynnyttäjä) koska sain ensimmäisen raskauteni keskenmenossa todella ynseää kohtelua lääkäriltä. Eipä täti oikein tiennyt miten päin olisi nopeimmin saanut meidät vastaanotolta ulos. Ajattelin sitten että seuraava raskaus hoidetaan yksityisesti, mutta kuinka ollakaan sama täti on täällä yksityisellä lääkärinä, sillä ainoalla joka äitiysneuvolatoimintaa harjoittaa. :( Taitaa pitää vaihtaa naapurikaupunkiin...

Voi kurjuus Mussu! Kyllä raskaana olevan pitäisi saada hyväksi kokemaansa kohtelua terveydenhoitohenkilökunnalta, joka ammatikseen tekee raskaudenseurantaa =( Yksityisen hinta ei minusta kuulosta kovalta, jos siellä olisi mahdollisuus saada yksilöllistä ja asiallista ohjausta. Voisin kyllä toisaalta sinnikkäästi käydä julkisen neuvolan "mankelin" läpi, mutta en enää usko saavani sieltä tarpeellista neuvontaa, kun keskustelu nyt vielä neljännelläkin kuulla junnaa aiheessa "onko lapsi toivottu vai ei".

Toisaalta voisin yrittää ottaa aktiivisemman roolin ja sanoa suoraan ja tyhjentävästi, minkälainen keskustelu on minun kohdallani tarpeetonta ja yrittää painokkaasti ohjata keskustelu minua askarruttaviin asioihin ja vaatia kunnollista vastausta kysymyksiini.

Joo, ei tuo minustakaan ole korkea hinta kun ajattelee mitä kaikkea siihen kuuluu (taitaa sisältää peräti useamman käynnin kuin meidän kaupungissa varsinainen neuvolasysteemi, josta käyntejä on kuulemma vähennetty vuosi vuodelta). Minulla se ainoa varsinainen neuvolakäynti oli myös hieman huvittava, oli vähän vanhempi neuvolantäti joka kovasti näytti ihmettelevän että neljäkymppinen tekee lasta ja vielä luomuna on alulle saatu. Hän on varmaan lasten kanssa tosi hyvä, mutta omalla kohdalla vähän tuntui siltä ettei hän oikein tiennyt kuinka puhua tämmöiselle "ikääntyneelle" ihmiselle... ja tuntui että häntä puolestaan helpotti se, että sai tönäistyä meidät oitis sinne äitiyspolin puolelle.

Kannattaa varmaan yrittää ainakin painokkaasti ilmaista oma mielipide siellä, että sinulla on nyt tämmöisiä asioita joihin haluat selvyyden. Ja jos se ei toimi, niin sitten yksityiselle. Tai toinen vaihtoehto on tietysti käydä yksityisellä erillisiä käyntejä siinä välissä, mutta se tulee tietysti pian kalliimmaksi kuin tuo koko systeemin "pakettihinta", ainakin mitä katsoin tuon firman hintoja.

No, tässä on parhaillaan taas jännät paikat menossa, kun kp on 26 ja kierto ollut km:n jälkeen 26-30 eikä mitään muuta kuulu kuin pieni flunssanpoikanen. Niin että saa nähdä joko sitä päästäisiin ennen joulua taas neuvolaan...

Kävin ennen raskautumistani muutaman kerran yksityisellä epäsäännöllisen kierron takia + sitten samassa paikassa ylimääräisessä ultrassa, (olikohan se nyt 6 vai 8 viikko...), jossa raskaus vain ikään kuin varmistettiin. Lääkäri onnitteli lämpimästi ja kehoitti sitten siirtymään kunnalliselle puolelle. Olin jo jotenkin varautunut siihen, että voisin jatkaa yksityisellä (paras ystäväni suositteli), mutta noudatin lääkärin kehoitusta. Ja surprise, surprise... sama lääkäri pitää vastaanottoa myös julkisella puolella! Oma terkkarini oli alusta saakka kyllä melko haparoiva. Tutustuessamme paremmin paljastui, että hän on ollut alalla vasta vähän aikaa. Raskauten on sujunut isoimmitta ongelmitta, mutta aina kun on tullut jotain kysymyksiä, johon hän ei ole osannut vastata, on hän pyytänyt vanhempaa kollegaa käymään ja pari kertaa soittanut lääkärillekin. Terkkarin kannsa olemme yhdessä myös tutkineet kansanterveyslaitoksen (www.ktl.fi) sivuilta löytyviä suosituksia teveydenhuollon ammattilaisille (mitä en siis todellakaan ole, mutta sivujen lukeminen ei edellytä tunnuksia yms.) Tämä lähestymistapa neuvolakäynteihin saattaa kuulostaa joistain hurjalta, mutta olen ajan myötä ollut itse asiassa siihen hyvin tyytyväinen. Olisi inhottavaa istua vastaanotolla "tumput suorina" ja kuunnella jonkun haukkuja/käskytystä. Tällaistakin kohtelua ovat jotkut ystävistäni saaneet. Siinä tapauksessa kyllä vaatisin lääkärin/terkkarin vaihtoa!

Onpa teillä ollut huono tuuri julkisen puolen suhteen. Minulle sattui maailman ihanin terveydenhoitaja Helsingissä asuessani. Ei päivitellyt yhtään, vaikka kiloja kertyi yli 20 raskausaikana ja muutenkin oli avulias ja suhtautui positiivisesti kaikkeen.

Toivon saavani uudella paikkakunnalla edes vähän samantyylistä kohtelua uudelta terkkariltani, kunhan seuraavaksi raskaudun.

Yhteistyössä