raskauden seuranta, kuinka usein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JKL mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JKL mamma

Vieras
Hei.
Millainen käytäntö teidän muiden neuvoloissa/lääkäreillä on ollut raskauden seurannan kanssa.
Kuinka usein käytte neuvolassa tai kätilollä tai lääkärilä?
Odotan esikoista ja nyt on menossa viiko 13+4 joten kaikki on vielä melko uutta minulle. Ikää on jo liki 35. Olen käynyt kerran neuvolassa, varhaisulltrassa ja np-ultrassa. Tuo np oli viikolla 12+0 ja seuraava rakenneultraus on vasta viikolla 20. ja sitä seuraavalla viikolla olisi mahdollisuus lapsivesipunktioon. Ennen tuota seuraavaa utrauskertaa ei ole mitään kontaktia neuvolaan tai kätilöön. Kaksi kuukautta ihan omissa oloissaan näin ensimmäisen raskauden aikana tuntuu enemmän kuin oudolta. Roikun sitten illat netissä hakemassa tietoa muualta.
Onko tämä normaali käytäntö muissakin kaupungeissa?

Oletan että nimimerkkisi viittaa kaupunkiin jossa asut...
Ilmeisesti käytännöissä on eroja myös eri neuvoloiden kesken.

Itsellä oli varhaisultraus viikolla 9+, rakenneultran tulen saamaan ihan säkällä. Ehdin nimittäin täyttää 30 ennen lapsen syntymää (alle 30 v ei saa kuin varhaisultran)...np-ultraa en silti saa kaupungin puolesta.

Eka neuvola mulla oli viikolla 10+ ja ensi viikolla pitäisi soittaa ja varata aika nla-lääkärille jonne siis aikaa mahd. pian. Neuvolakäyntien välissä jatkossa on noin kk, sitten loppuraskaudessahan niitä tiivistetään (joka toinen viikko ja sitten joka viikko).
Aiemmissa raskauksissa kävin myös kuukauden välein.

Outoahan on että käyntejä olisi parin kuukauden välein, mutta on sulla tosiaan tuossa ollut np-ultra, joten ehkä silloin ei ole tarvis käydä sitten niin pian uudelleen..vaikea sanoa..

Kaupunki on tosiaan tinkinyt hirveästi terveyspalveluista, niinkuin kaikesta muustakin.

Espoossa asustellaan ja mullakin eka raskaus menossa, ikää on 30v ja rv nyt 19+1,
oon käynyt nyt kolme kertaa neuvolassa (viikoilla 6+0, viikolla 14+0 jolloin oli myös eka neuvolalääkäri ja viikolla 18+3), omakustanteisen varhaisultran viikolla 7+6, np-ultra viikolla 12+3 ja rakenneultra viikolla 20+4 tulee kaupungin puolelta, (menee kuitenki poliklinikkamaksu, n.26e/ kerta)...
eli mullakin oli tosi pitkä väli ekan ja toisen neuvolan välillä, lähes 2 kk, np-neuvola oli siinä välissä. Oon ymmärtänyt rt aina ei tarvii neuvolassa niin sein ravaa, jollei oo jotain seurattavaa, esim. sokeriarvot tai korkee verenpaine tms. eli jos sulla on ollut kaikki hyvin neuvolassa ja ultrissa, niin aluksi ei tarvii siellä niin usein käydä. :)

on käyty usea keskustelu näistä neuvola käynneistä täällä viime aikoina. Totuus on, että niitä tosiaan on harvennettu. Vähän yksinäistä se varmasti ensiodottajasta tuntuu, mutta noilla alkuviikoilla ei siellä paljoa oikeasti tehdä ja se on aika turhaa ravaamista. Varmaan lisäävät neuvoloita niille, joilla ajattelevat mahdollisesti tulevan tarpeen ylimääräinen neuvola esim. raskausdiabeteksen takia tai muuta sellaista... Ensimmäisen raskauden aikana taisin minäkin odottaa neuvoloita kuin kuuta nousevaa, mutta nyt en enää... Olen vain iloinen jos ei tarvitse käydä niin usein. :) Minulla kun ei ole sinne kovaa tarvetta, niin en jotenkin jaksa mennä sinne toteamaan vain painoa ja verenpainetta, jotka on ihan normaalit. Dopplerikin löytyy nyt sitten kotoa...

Ylöjärvellä, ainakin minulla ja kyseessä toinen raskaus:
eka neuvola joskus viikolla 9-11
np-ultra yksityisellä (mm. 4d) kunnan piikkiin viikolla 11-14
lääkärineuvola viikolla 13-15
neuvola taas muutaman viikon päästä
rakenneultra yksityisellä (mm. 4d) kunnan piikkiin viikolla 19-21

Eli muutaman viikon välein koko ajan mennään... Ultrien välissä ehtii siis olla parikin neuvolaa...

Ja ihmettelen tuota ap:n juttua, että lapsivesipunktio olisi vasta viikolla 21, sillä tulokset kestää valmistua 2-4 viikkoa ja takaraja keskeytykselle on rv 24. Täällä punktio tehdään seulassa kärähtäneille tai yli 40-vuotiaille viimeistään viikolla 16...

Ikä 36v., esikoinen. Eka neuvola rv7, neuvolalääkäri olisi ollut heti rv8-9(?), mutta kävin privaatisti gynellä joka teki myös varhaisultran, joka korvasi neuvolalääkärikäynnin. Sen jälkeen neuvolakäyntejä 4-5 viikon välein. Np-ultra rv 12+, muita ultria Lahti ei tarjoa. Lääkärineuvola taas rv26. Seuraava neuvola rv 30, jonka jälkeen käynnit 2 viikon välein ja rv 36 lähtien joka viikko.

Ihmettelen myös ap:n lapsivesipunktion ajankohtaa. Eikö se pitäisi olla heti np-ultran jälkeen mikäli siihen on tarvetta, jotta raskaus voidaan vielä tarvittaessa keskeyttää.

että ap:lla on käynyt jokin väärinymmärrys, sillä lapsivesipunktio tosiaan tehdään yleensä siinä np-ultran paikkeilla tai siis aika pian sen jälkeen, jos sellainen tehdään. Veriseerumiseula otetaan myös np-ultran aikoihin, jos sellainen otetaan.

Meillä Helsinigissä oli ihan alussa vk:llä 7 neuvola, np-ultra viikolla 12 (jonka yhteydessä veriseerumiseula) ja vk:lla 20 rakenneultra. (En muista oliko neuvolaa np-ultran ja rakenne-ultran välissä.) Siitä sitten seuraava neuvola taisi olla joskus viikolla 26, jolloin oli myös lääkäri. Siitä taas noin kuukausittain jotain... Ihan vikoilla viikoilla 35+ neuvoloita 2 viikon välein. Jos menee la:n yli, niin sitten viikoittain...

Onpa Ylöjärvellä järjestetty asiat hyvin.
Tosiaan seuraava rakenneutraus olisi rv 20+0 ja sen jälkeinen punktio aika rv20+5. Katsoin että neuvolakorttiin oli merkitty turvotukseksi vain 0,56mm (rv 12+3), eli tosi pieneltä kuulostaa. Odottelen nyt että laskevat riskiluvut yhteen jossain yliopistolisessa sairalassa. Jos ei tuohon seuraavaan utraan mennessa tule soittoa korkeista riskiluvuista niin perun koko punktion.

Np-ultraan yhdisttevä veriseula otetaan siis samoilla viikoilla kuin on tuo ultra ja kone laskee riskiluvun heti. Jos kärähtää niin istukkanäyte tai lapsivesipunktio tehdään yliopistosairaalassa, jos siis itse haluaa. Toinen seula on keskiraskauden seerumiseula, pelkkä verikoe viikolla 15-16, sen tulokset tulee alle viikossa ja jos siinä kärähtää, niin taas on lapsivesipunktio tarjolla. Ihmeen myöhään Jyväskylässä tosiaan.

Tampereen seudulla taitaa kaikki ympäristökunnat ostaa nuo ultrat yksityiseltä. Ihan huippuvehkeet tuolla Tampereen Terveystalossa. Tämä on uusi käytäntö Ylöjärvellä, alkoi kai tämän vuoden alusta. Ennen sai vain yhden ultran (alkuraskauden ultra, ei nt-mittaa) ja tuon keskiraskauden seerumiseulan. Nyt siis nt-ultra + veriseula tai vaihtoehtoisesti pelkkä ultra. Ja sitten jos joku menee pieleen tms. ei ehdi noihin kokeisiin/ultriin niin tarjolla on tuo keskiraskauden seerumiseula. Lisäksi kaikille sitten vielä tuo rakenneultra. Näinhän se alkaa kai olemaan kaikissa kunnissa ensi vuoden alusta, vai??

Np-ultraan yhdisttevä veriseula otetaan siis samoilla viikoilla kuin on tuo ultra ja kone laskee riskiluvun heti. Jos kärähtää niin istukkanäyte tai lapsivesipunktio tehdään yliopistosairaalassa, jos siis itse haluaa. Toinen seula on keskiraskauden seerumiseula, pelkkä verikoe viikolla 15-16, sen tulokset tulee alle viikossa ja jos siinä kärähtää, niin taas on lapsivesipunktio tarjolla. Ihmeen myöhään Jyväskylässä tosiaan.

Tampereen seudulla taitaa kaikki ympäristökunnat ostaa nuo ultrat yksityiseltä. Ihan huippuvehkeet tuolla Tampereen Terveystalossa. Tämä on uusi käytäntö Ylöjärvellä, alkoi kai tämän vuoden alusta. Ennen sai vain yhden ultran (alkuraskauden ultra, ei nt-mittaa) ja tuon keskiraskauden seerumiseulan. Nyt siis nt-ultra + veriseula tai vaihtoehtoisesti pelkkä ultra. Ja sitten jos joku menee pieleen tms. ei ehdi noihin kokeisiin/ultriin niin tarjolla on tuo keskiraskauden seerumiseula. Lisäksi kaikille sitten vielä tuo rakenneultra. Näinhän se alkaa kai olemaan kaikissa kunnissa ensi vuoden alusta, vai??

Sunnuntaina on aikaa surffata netissä..
löysin netistä tällaisen NT-laskurin
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=71
tuolla laskurilla tuli erittäin pienen kuuloiset riskiluvut. alkuraskaudelle 1:1129 ja loppuraskaudelle 1:1714.
Ei ne minua mihinkään verikokeeseen patistaneet sieltä ultrasta. Ehkä ne tarjoavat sitä punktiota johtuen 35v iästä ja eräästä kroonisesta sairaudesta, jotka lisää kehityshäiriöriskiä.

Nyt loppui tämä turha huolehtiminen.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille odottajille.

Joku lahtelainen oli jo ehtiny kertoa omastaan, mulla vähä erilailla, vaikka sama kunta, eli eroja on jopa saman kunnan sisällä!!! Eka neuvola rv 8, varhaisraskauden lääkäri rv 10, np-ultra rv 12 ja siitä eteenpäin käynnit 4 vkon välein, kunnes neuvola lääkäri rv 26 ja 36, joka lääkäri käynnillä ultrataan. Käynnit lääkärissä katsotaan käynneiksi, eli siinä kohden kun sellainen, tulee oman tutun th:n tapaamisen väliksi 8vk. Lääkärissä kyllä on th joka ottaa verenpaineet yms. Rv
Lahdessa ei siis rakenneultraa lainkaan (kunnan piikkiin), mutta muuten mun mielestä ihan ok. Tosin alussa sitä tietoa ja käyntejä eniten kaipaa, ni sillon mielellään kävis useammin, ymmärrään ap:n fiilikset tässä täysin!!!
Rv 30 jälkeen tosiaan 2vk välein ja 36 viikottain.

Siis kaikki neuvola seuranta on periaatteessa terveysasema kohtaista. Helsingissäkin ihan muutaman kilometrin etäisyydellä sijaitsevissä neuvoloissa voi olla aivan eri käytännöt. Riippuu myös niin resursseista. Osissa alueista on esim. paljon enemmän näitä ihmisiä jotka tarvitsevat kaupungin palveluja ja verottavat resursseja ja toisissa osissa taas vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ^:
Siis kaikki neuvola seuranta on periaatteessa terveysasema kohtaista. Helsingissäkin ihan muutaman kilometrin etäisyydellä sijaitsevissä neuvoloissa voi olla aivan eri käytännöt. Riippuu myös niin resursseista. Osissa alueista on esim. paljon enemmän näitä ihmisiä jotka tarvitsevat kaupungin palveluja ja verottavat resursseja ja toisissa osissa taas vähemmän.

Näin voi olla, mutta ei pitäisi. Meilläpäin ainakin kaupunki muuttaa resurssejaan sen mukaan missä on tarvetta ja kaikki saavat samanlaisen kohtelun.

Yhteistyössä