Raskauden seulonnat, veriseulonta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja julppe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

julppe

Jäsen
29.04.2009
121
0
16
Sastamala
Niin elikkä ekalla neuvolakäynnillä sain lähetteet laboratorioon verinäytteeseen. En vaan enää muista, että millä viikoilla se sano et mun kannattas mennä, muistikuva että viikoilla 10-12. Kyse siis varmaan tälläsestä seulonnasta vai? Kun lähetteissä lukee " Raskaudenaikaiset veriryhmä-vasta-aineet" ja toisessa lukee "äitiysneuvoloiden seulontatutkimus (äit-seul) lähete". Eli te jotka ootte tälläseen menny ni millä viikoilla? Tietty voishan sitä sinne neuvolaan tietty soittaa.. oon vaan soitellu sinne aika ahkeraan joka asiasta :D Aattelin et jos joku tietäs täältä. =)

Ainakin jokin seulonta oli mulla sillä lailla, että kävelin suoraan niskapoimu-ultrasta alakertaan labraan antamaan näytteen (joskus rv 12). Ne kattoi muistaakseni sen verinäytteen tulosta yhessä ultran tuloksen kanssa ja siitä tuli sitten tieto kotiin kirjeitse, että oliko tulos normaali vai oliko siinä jotain riskijuttuja.

Sitten ihan alkuvaiheessa otettiin kanssa yksi verikoe (oisko ollu jopa ihan ekalla neuvolakäynnillä ) ja siitä sitten selvisi veriryhmän lisäksi jos on jotain tauteja (mm. sukupuolitaudit).

Luulenpa että näissä on taas paikkakuntakohtaisia eroja. Meillä tuo nimittäin menee niin, että käyn nyt kaksi viikkoa ennen np-ultraa antamassa verikokeet, jotta tulokset ovat varmasti valmiit np-ultrassa. Meidän neuvolassa syynä tuohon oli se, että näitä tuloksia vai näytteitä lähetettiin aina vain alkuviikosta ja tuolla tavalla tulokset siis ehtii siihen np-ultraan mennessä.

No minun lähetteessä luki samat jutut ja nämä ovat seuraavat:
eli raskauden aikaiset veriryhmä-vasta-aineet, eli oma veriryhmäsi ja katsotaan ettei elimistösi tuota vasta aineita vauvaa vastaan (jos tuon merkityksen nyt muistin oikein )
äiti seula taasen tarkoittaa sinulta katsottavia sukupuolitauteja, kuten HIV, hepatiitit jne.

Sikiöseulonnan veriseuloista tulee tarkemmat ohjeet yleensä ennen ultraa. Tällöin jos niihin tahtoo osallistua, niin paikkakunnasta riippuen kirjeen mukana, jossa mahdollisesti ajat ja tietolomakkeet, tulee info siitä milloin verinäyte tulee antaa.
Helsingissä ainakin näyte annetaan vasta np-ultran jälkeen, joissain muissa kunnissa taasen näyte annetaan jopa 2 viikkoa ennen ultraa, jolloin tuloksen saa kuulla suoraan ultrapäivänä.

Ekassa neuvolassa antovat lähetteen sinne verinäytteenottoon ja sikiöseulontaan, se piti hoitaa viikoilla 9-12 pois alta.
Sitten yhdistivät ekan ultran ja sen verihommelin jotain tuloksia ja jos ois ollu jotain häikkää ni kahen viikon kuluessa ekasta ultrasta olisivat soitelleet meille päin. Eipä tullut soittoa ?

Yhteistyössä