raskauden aikaiset seulonnat, tutkimukset yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seulontojen ja tutkimuksien sekoittama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seulontojen ja tutkimuksien sekoittama

Vieras
Heip, Olisikohan joku asiasta tietävä ystävällinen ja selventäisi, mitä seulontoja/tutkimuksia raskauden aikana tehdään? Ilmeisesti ovat vapaaehtoisia kaikki? Paitsi se joku veriryhmä vasta-aineet varmaan on hyvä ottaa.. Ja eikös ole olemassa joku afp-hcg koekin? Onko se sama kuin se 21-trisomia tutkimus? Seulotaanko tolla 21-trisomia kokeella vaan Downin syndroomaa vai muitakin?

Vauvaa haaveillaan saavamme ja haluaisin jo tässä vaiheessa tietää noista tutkimuksista. Neuvolaan en halua vielä soitella ja kysellä, kun siis en ole vielä raskaana. Kiitos! :)

Itselleni tehtiin julkisella raskausaikana 2 ultraa eli niskapoimu uä viikolla 12 ja rakennne uä muistaakseni viikolla 20 (joillakin paikkakunnilla vain toinen noista). Lisäksi kävimme itse yksityisellä 4D-ultrassa viikolla 26.

Veriryhmäseulonta tehtiin 3 kertaa, koska mies meillä plussaa ja minä miinusta. Tuota selontaa ei tehdä normaalisti, jos veriryhmät sopii yhteen, eli esim molemmat vanhemmat on plussaa.

Sokerirasitukseen voi joutua jos täyttää tietyt kriiteerit, normaali (painoinen ym) ihminen ei siis siihenkään joudu. Paastoverensokeri saatetaan ottaa silloin tällöin neuvolassa. Hemoglobiinia ja verenpainetta tarkkaillaan, kuin myös painoa ja viikolta 20 alkaen kohdunmittaa.

Eli normaaliraskaudessa ei tehdä julkisella muita tutkimuksia/seulontoja, kuin nuo ultrat. Ellet sitten ole "vanha" synnyttäjä, tai kuulu muuten johonkin riskiryhmään esim. painon tai diabeteksen ym vuoksi.

Tietääkseni myöskään julkisella ei pääse ihan tuosta noin vaan noihin muihin down-testeihin ym määrityksiin, vaan nimen omaan pitää olla pätevä syy että miksi pitäisi tutkia.

Noi ultrat selvittää ja sulkee pois aika paljon.

Kyllä itse asiassa monessa kunnassa on np-ultran lisäksi veriseula (n. 15+ viikolla). Se antaa yhdessä np-ultran kanssa paremman kuvan mm. down-riskistä (se on juuri tuo AFP-seula)

Verneri.net- sivuilla on hyvin näistä seulonnoista. Kannattaa sieltä katsoa.

Yhteistyössä