Heippa,
Olen itse kova liikkumaan, urheiluhulluksi voisi kutsua

Olen painiskellut näiden asioiden kanssa pitkään. Tietoni on siis kirjoitettu siltä kantilta, että urheileminen on elämäntapa

Kohtuullinen liikunta on aina hyödyksi hedelmällisyydelle, siitä ei voi kiistellä.
Raskas liikunta häiritsee naisen estrogeenituotantoa, mikä häiritsee kuukautiskiertoa. On tutkittu, että jo kertaluontoisella maksimikestävyyssykkeellä tehty harjoitus häiritsee hormonitoimintaa (tietenkin siis vain vähän ja hetkellisesti). Kovatehoinen liikunta voi siis usein toistuessaan ja pitkään jatkuessaan häiritä normaalia kuukautiskiertoa, munasolun kypsymistä lähinnä. Siksi raskautta yritettäessä olisi hyvä liikkua kuntoa ylläpitävästi (enimmäkseen peruskestävyyttä ja välillä vauhtikestävyyttä ), ei siis yrittää kehittää kuntoa.
Uskon, että ongelmia tulee vasta siinä vaiheessa, kun kuukautiskierto alkaa pidentyä/ muutoin häiriintyä. Se on kropan merkki liiasta kuormituksesta.
Itselläni kuukautiskieto piteni 45 päivään, kun olin kaikista parhaassa kunnossa. Oletan, etten tuolloin joka kierrossa ovuloinutkaan. Tuolloin tosin treenasin n.10h viikossa, josta suurin osa oli kovatehoista treeniä. Kun alettiin yrittää (viime syksynä ), järkevöitin treenaamiseni, max 5h viikossa, enimmäkseen kevyttä. Meni monta kuukautta ennen kuin kuukautiskierto palautui normaaliksi. Vielä ei tosin ole tärpännytkään.
Ravinnolla on myös suuri merkitys. Liian niukka syöminen on tietenkin haitallista, sillä hedelmällisyys on toiminto josta kroppa luopuu ensimmäisenä silloin kun energiaa ei riitä koko paletin pyörittämiseen. Luin jostain, että hedelmällisin rasvaprosentti on 29. Tässäkin on toki kuunneltava kroppaansa. Ihannepainoisella jo muutaman prosentin tiputus omasta "ihanneprosentista" voi sekoittaa munasolun kypsymisen. Laihduttaminen on siis ihannepainoisilla monesti haitallista ja voi estää raskaaksi tulemisen.
Missä raja sitten menee... omasta mielestä kuukautiskierron toimimisessa. Jos on normaali, säännöllinen kuukautiskierto ja ovuloi, tuskin liikkuu liikaa tai syö liian vähän. Heti kun ongelmia tulee, on varmasti syytä tarkistaa tottumuksiaan. Tietenkin tehot kannattaa pitää kurissa, itse pyrin tekemään ne muutamat kovat treenit nostamatta sykettä vauhtikestävyystasoa korkeammalle.
Luin myös jostain, että kovaa urheilevilla raskaaksi tulo kestää pidempään ja oli hankalampaa, mutta kun heitä verattiin "normaaleihin" ihmisiin, niin kymmenen vuoden seurannan aikana näillä urheilijoilla oli lopulta enemmän lapsia kuin verrokeilla. Saattoi tosin olla että treenaaminen oli vähentynyt ajan mukana, mutta siis urheilun häiritsevä vaikutus on palautuvaa ja hedelmällisyys palautuu kun treenaaminen kevenee ja muuttuu terveelliseksi kuntoiluksi.
Toivottavasti tästä oli hieman apua