Raskas arki ja väsynyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsähtänyt äiti

Vieras
Hoidan kotona neljää lasta. 5v, 3v, vajaat 2v ja 6kk. 3 v on erityislapsi ja joudun häntä kuskaan muutamia kertoja viikossa terapiaan ym. Mieheni on työn takia paljon matkoilla. Koko arjen pyöritys on yksin mun vastuulla. Teen ruuat, hoidan kauppakäynnit, siivouksen, pyykit ym. Olen välillä tooooosi väsynyt.

Neuvolan kautta saisin meille kerran viikossa maksua vastaan hoitoapua, mutta se tuntuu ahdistavalta. Olen kieltäytynyt siitä toistaiseksi. Järki kuitenkin sanoo, että tilanne helpottuu, kun nyt jaksaisin vaan muutaman vuoden eteenpäin. Mites te muut joilla on väsymystä jaksatte?

No pakko alkuun sanoa, että melko typerää tehdä noin monta lasta ja vielä noin pienillä ikäeroilla. Eli kannattaisi vähän etukäteen miettiä sitä, miten hommasta selvitään.
Ja kuten nyt varmaan itsekin tiedät, niin kannattaisi ottaa sitä apua vastaan, että pääsisi välillä vähän lataamaan akkujaan.

Miksi et halua käyttää sitä maksullista perhetyöntekijää?? Sehän on eri asia kuin sossun kautta tulevat perhetyöntekijät. Voisit laittaa lapset, tai osan heistä, hoitajan kanssa ulkoilemaan, ja teet rauhassa kotitöitä, lepäilet, olet vaan...En ole itse käyttänyt, mutta tunnen monta tavallista perhettä, jotka tuota maksullista hoitoapua ovat ottaneet. Yksikin pariskunta pistää lapset hoitajan kanssa ulkoilemaan, ja käyvät itse kaupungilla shoppailemassa ja syömässä ravintolassa.

Mikset ottaisi tuota apua? Maksullisena se nyt varmaan tarkoittaa juuri sitä käytännönapua lastenhoitoon ja arjen pyöritykseen.

Millä lailla lapsi on erityislapsi? Itse tuossa tilanteessa laittaisin ne 5v ja 3v päivähoitoon ja saisin sitten päivät ottaa rennommin pienempien kanssa, kerkeäisin tekemään kotityötkin nopeammin ja illat voisivat sitten olla rauhallisempia n

Hei, ota vastaan apu jonka saat. Arki sujuu helpommin. Voipi olla että muutaman vuoden päästä olet itse niin sairas että tarvitset apua. Anna itsellesi myös aikaa harrastuksiin.

Mikset ottaisi vastaan esim. siivousapua?
Miehesi käy töissä ja voitte ihan varmasti jostain napata 50 - 100 euroa, jotta joku tehokas ammatilainen saa pestyä lattiat ja kylpyhuoneen.

Kukaan ei varmaan pakottanut sinua jalkojasi levittämään. Mikään ei vituta niin paljon kuin nämä ämmät joita lisääntymisvietti on ajanut lisääntymään ja sitten jälkeenpäin valitetaan kuinka rankkaa ja epäreilua elämä lasten kanssa on. Ei saatana, Pika-abortit pitää saada äkkiä r-kioskeihin!

[QUOTE="...";27056948]Ehkä hän ei koko aikaa juoda istumaan koneella?![/QUOTE]

No jos tekee aloituksen, niin luulis nyt edes hetken aikaa jaksavan vilkaista, tuleeko vastauksia. :)

Valitettavasti mäkin ihmettelen että miksi niitä lapsia tehdään niin paljon?
Etenkin jos vielä valmiiksi on jo erityishoitoa tarvitseva? Mulla kaksi pientä lasta nyt, ja haaveilen kyllä kolmannesta mutta koska munkin mies paljon pois kotoa, niin nämä kaksi saavat riittää toistaiseksi. Välillä pakko ajatella tunteiden sijasta järjellä.

Kyllä sun nyt kannattaisi hakea päivähoitopaikat lapsille. Kukaan ei voi jaksaa tollaista rumbaa pidemmän päälle. Ota vastaan apua, vaikka sillä hetkellä tuntuu että jaksat, niin se uupumus voi yllättäen tulla myöhemmin.

Ap, ota se apu vastaan. Ethän sä hyödy mitenkään siitä että torjut ja sitte valitat väsyä. Sen järjen kannattas sanoa että tee asialle nyt jotain ennenkun kamelin selkä katkeaa. Miten se ny lohduttaa että vielä parivuotta...Arjen pyöritystä se on vielä vuosia.

Juu ei ehdi ihan koko aikaa olla koneella, kun on näitä hoidettavia. Ja nautin lasten kanssa olosta eli lapsiluku ei ole ongelma, mutta välillä turhan rankkaa. Lähinnä siksi kun ei saa koskaan omaa aikaa. Kun lapset saa nukkuun niin pyykit ja siivous odottaa.

Mieheni on joka toinen vkl kotona 4 päivää, mutta joutuu tekeen aika paljon koneella työhommia silloinkin. Vie kyllä lapsia ulos ym. mutta ongelma on siinä, kun hän hyvin vähän ehtii heitä nähdä niin sitten joudun koko ajan selittään mitä kenellekin pukee päälle jne. Joudun siis koko ajan oleen passissa ja ohjeistaan kaikessa eli en saa irrottauduttua arjesta. Yleensä vielä teen suuremman siivouksen, kun mies on kotona ja ehtii katsoa lapsia.

Koen samalla tavalla kun tuossa joku kommentoikin, että lapset pitäisi hoitaa itse, joten avun ottaminen on vaikeaa. Lapsiluku on asia, jota me ei itse pystytä aina päättämään. Itsellä on kierukka pettänyt eli onneksemme lapsilukumme on osittain tästä syystä näin suuri:)

[QUOTE="vieras";27058587]Samaa ihmettelen, että miksi tehdä noin monta lasta kun ei selvästikään pärjää.[/QUOTE]

ho-hoo! ja nämä kommentithan auttavat asiaa. ei muuta kun moitetta ja painetta vaan väsyneen päälle. tilanne on mikä on ja vertais tukeahan täältä minusta haetaan!! vinkkejä tilanteeseenhan hän halusi.

ota vastaan tarjottu apu.
jätä toissijaiset kotityöt tekemättä
älä välitä ympäristön paineista.
elä omaa elämääsi, niin kuin itse parhaaksi näet.

mottoni: siistissä kodissa on paljon hukkaan heitettyä aikaa.

[QUOTE="vieras";27058606]Juu, hoidatutetaan vaan muilla kaikki kakarat, joita tehdään mielin määrin vaikkei ole kapasiteettia hoitaa niitä.[/QUOTE]

Ja mikä vika siinä on, että laittaa isommat lapset päivähoitoon jos on pienempien kanssa kotona? Eikö se ole ihan laillista tässä maassa ja jos jollain on siihen rahaa, niin ei pitäis olla kenellekään nokan koputtamista.

Pyykistä: kai teillä on pesutorni
Neuvomisesta: ei ne lapset palellu, vaikka mies harjoitteleekin pukemista, laita mp3 korville ja painu omiin hommiisi.
Siivouksesta: pystyttekö tekemään sitä miehen kanssa yhdessä lasten päiväuniaikaan?

Yhteistyössä