Raskaana ylipainoa omanneet, paljonko oli ylipainoa ja millaisia vaurioita lapsellenne tuli?

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
mulla
ylipainoa raskauden alussa reilusti (BMI yli 40). Raskausaika ok, paino nousi kilon. Verenpaineet ja sokerit oli koko ajan kunnossa. Nopea alatiesynnytys, normaalipainoinen, terve poika. Katsoin kyllä hyvin mitä söin ja uin kolmesti viikossa käynnistykseen asti.
 
mie
Mulla kans oli ylipainoa, mutta olin hyvä kuntoinen ja jaksoin loppuun asti kävellä lenkkeillä. en arvannut että mitään sattuisi kun olin kaksi lasta aikaisemmin vaikeuksitta synnyttänyt(silloin normi painot). Lapsi juuttui kiinni vaikei iso ollutkaan ja tuli solisluunmurtuma ja olkahermopunosvamma. Yritin saada lapselle korvausta vahingosta ja kävin kovaa taistoa potilasvakuutuksen kanssa siitä, mutta korvauksia ei tullut. mm tuota ylipainoa syyttivät asiasta vaikka ei se pelkästään sen takia tullut.
 
Hmmm.. Koskikohan tämä keskustelu vain sellaisia, joilla ylipainoa jo aloittaessa odotusta vai.. Mulla ei ollut ylipainoa kun aloin odottamaan, painoin silloin 50kg, mutta paino nousi aina 70 kg asti. Ei ollut lapselle haittaa kiloista. Painonnousu johtui liikunnan loppumisesta sekä syömisestä :whistle:
 
ylipainoa oli 40kg, terve tyttö tuli. :) paino laski alussa pahoinvoinnin takia ja lopussa oli nousi aloituslukemiin. verenpainetautia sairastan, joten vp oli koholla jo ennen raskautta. siksi olin tarkemmassa seurannassa, mutta ongelmia ei ilmennyt.
synnytys sujui hyvin, ilman ongelmia. :)
nyt 5kk synnytyksestä painan 30kg vähemmän, kuin ennen raskautta. :D
 
lähtöpaino 59kg, raskauden lopussa +18kg. Lapsella ei mitään vaurioita. En syönyt hallitsemattomasti sokeria raskauden aikana, suklaata jonkin verran.

En edes tiennyt, että lapselle voi tulla jotain "vaurioita" äidin raskauskiloista...luulisi, että ongelma liittyy enemmänkin sokeriaineenvaihduntaan kuin kiloihin...tai toisaalta kai nekin kulkee useinmiten käsi kädessä :)
 
ylipainoa melkein 30 kg, insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja verenpainelääkitys. Oli hillitön maha ja vikkelä äiti. Terve terhakka tyttö sujahti maailmaan kolmessa tunnissa. Läskit eivät siirtyneet vauvaan.
 
mulla
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
lähtöpaino 59kg, raskauden lopussa +18kg. Lapsella ei mitään vaurioita. En syönyt hallitsemattomasti sokeria raskauden aikana, suklaata jonkin verran.

En edes tiennyt, että lapselle voi tulla jotain "vaurioita" äidin raskauskiloista...luulisi, että ongelma liittyy enemmänkin sokeriaineenvaihduntaan kuin kiloihin...tai toisaalta kai nekin kulkee useinmiten käsi kädessä :)
Luulen kyllä, että tässä tarkoitettiin meitä joilla on jo raskaaksi tullessa reippaammin sitä ylipainoa. Sulla tuskin oli jos lähtöpainoa on 59kg:)
 
Siis
Mitä ihmeen vaurioita? :O

Mulle tuli raskauaikana +18kg (turvotustaki varmasti osa) ja vauva oli 3,8kg ja 55cm syntyessään

En koskaan kokenu että mulla olis ylipainoo ollu raskausaikana...

Niin ja nyt lapsi 2kk ja 2kg jälellä
 
vieras
Mulla ylipainoa ollut ekassa raskaudessa 15kg, toinen ja kolmas meni 20-25kg liikakilon kanssa. Painoa raskauksien aikana tuli lisää 5-6kg, verenpaineet miltei aina 116/70, sokerit yhdessä rasituksessa yhden arvon yli sallitun (tunnin arvo), sen jälkeen arvot hyvät, aina alle viiden...

Vauvat olleet kooltaan n. 3.3kg synt. 30+2vkolla, 3,5kg (30+4) ja 3,6kg (40+3). Synnytysten kestot 9h, 5½h, ja 2½ h. Kaikki synnytykset niin luomuna kuin se sairaalassa on mahdollista, eli en kipulääkitystä käyttänyt eikä synnytysten kulkuun tarvinnut mitenkään puuttua.
Eli en kokenut että ylipaino olisi ongelmia aiheuttanut.

Ekaa odottaessani terkka neuvolassa sanoi että saan jättiläisvauvan kun olen ylipainoinen ja että vauvalla on ison kokonsa takia kaikkia ongelmia edessään. Olin tietty aivan kauhuissani, mutta ihan terve, ihana poika sieltä kuitenkin tuli.
 
Ei ylipainoa voi todellakaan verrata mitenkään suoraan tupakointiin. Tottakai runsaalla ylipainolla on jos jonkinlaisia terveydellisiä haittoja, mutta se muutama kilo ei kyllä oikeasti merkkaa yhtään mitään. Yleensä oikeista haitoista puhutaan vasta sairaalloisen lihavuuden yhteydessä, ja Suomessa sellainen lihavuus on vielä suhteellisen harvinaista.

Lihavuutta ei myöskään voi välttää niin helposti kuin tupakointia. 9kk tupakoimatta on suhteellisen järkevä tavoite kenelle tahansa kun taas raskauden aikana ei pidä eikä saa laihduttaa. Raskauden aikana myöskin monet lihovat paljon, vaikkeivat herkuttelisikaan koska aineenvaihdunta vaan toimii täysin eri lailla ja syödä kuitenkin pitää. Olisi myös todella ihmisarvolle alentavaa, jos jotkut ihmiset alkaisivat sanelemaan mikä BMI pitää olla ennen kuin "saa" hankkiutua raskaaksi. En usko, että kukaan on kieltämässä raskautta tupakoitsijaltakaan vaan paheksunta osuu pelkästään raskauden aikana tupakoinnille.

Itse en kyllä jaksa jeesustella niistä tupakoitsijoistakaan. Minun jeesusteluni ei saa heitä lopettamaan. Toivoisin, että ihmiset lopettaisivat tupakanpolton vähintäänkin raskauden ajaksi, mutta kenekään ei tarvitse sitä tehdä minun takiani, se on heidän oma päätlksensä, eikä heidän elämänsä tai lapsensa elämä muutu yhtään paremmaksi aivan sama mitä minä heistä ajattelen. Sama juttu tämänkin kanssa, en ymmärrä koko pointtia näissä aloituksissa. Ilmeisesti vaan on tarve jotenkin pönkittää sitä erinomaisuutta, kaivelemalla toisten asioita ja kiillottamalla sitä omaa sädekehää. Ketään ei tunnu oikeasti kiinnostavan tulokset vaan se, että pääsee sanomaan pahasti jollekin, jota myöntää olevansa lihava tai tupakoija.
 
eikä
mitä tartteis uskaltaa tunnustaa?
Ylipainoa n. 30kg kaikkien raskauksien alussa. Ei sokeriongelmia, vauvat syntyneet helposti ja ovat olleet terveitä normikokoisia vauvoja.
Liikkunut olen ihan loppumetreille asti lähinnä 5 kilsan lenkkeilyn merkeissä.
Millään sairaslomalla en ole ollut, eikä vaivoja ole ollut miksi olisin saikulle hakeutunutkaan.
Kyllä musta tuntuu, että normipainoisilla näitä ongelmia loppupelissä on ihan yhtälailla. Se nyt on vaan niin mukavaa yleistää ja pistää kaikki ylipainon piikkiin, sillä syyhän pitää aina kaikkeen häikkään olla ja jos on ylipainoinen, niin mitään muuta vaihtoehtoa ei tutkitakaan vaan laitetaan tosiaan tuo homma ylipainon piikkiin. (kuten esim. joku sanoi tuosta hartioitten kiinni jäämisestä yms.)
 

Yhteistyössä