Raskaana olevat: Kanelin ja inkiväärin välttäminen jouluna?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Just luin tän,

Pipareissa piilee maksamyrkky | Etelä-Karjala | yle.fi

ja vasta nyt mieleen tuli, että olisko pitänyt jättää kanelit puurojen päältä pois ja piparit syömättä... Olen nimittäin jo nyt nauttinut noita jouluherkkuja melko paljon. Samoin glögiä on mennyt useampi lasi, ja siinähän on myös inkivääriä. Äh. Ei tullut mieleenkään vältellä noita... Kerrankin kun ajatteli että listeria ja toksoplasmoosi eivät ainakaan ole vaarana!

Tietääkö joku, onko näissä niin paljon noita mausteita, että pitäisi vältellä?
Mitä neuvolat ovat neuvoneet? Aiotteko vältellä näitä nyt jouluna?

Täytyy kyllä myöntää, että joulupuuron päälle olen ripotellut ihan reilusti kanelia... :/

Mä en ole ikinä edes kuullut et kanelia pitäs välttää..

Inkivääriä olen syönyt mausteen muodossa ja meillä ainakin neuvolassa on sanottu että nimenomaan mausteena ei haittaa mitään, joten aion syödä ne piparit kuten viime vuonnakin.

Joku aika sitten täällä oli ketju, jossa muistaakseni varoitettiin antamasta (pienille) lapsille kanelia. Mistäs siinä oli kyse tai löytääkö joku sen ketjun?

Annanko 1 v4 kk ikäisen lapsemme maistaa jouluna piparkakkuja ja syödä kanelilla maustettua riisipuuroa vai onko parempi olla ilman?

Neuvolasta ohjeistivat että mausteena esim. glögissä, pipareissa jne on ihan ok. Onhan se inkiväärinosuus aivan todella minimaalinen. Mutta tuoreena en käytä enkä tietty mitään inkiväärivalmisteita (niissähän pitäisikin olla varoitukset ylläolevan Eviran linkin mukaisesti).

Eli syödään jouluherkut ihan hyvillä mielin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;25265109:
Käytän muutenkin kumariinitonta kanelia, sitä oikeaa. Inkivääristä ei pienissä määrin ole haittaa.

samoin me. Meillä on sitä OIKEAA kanelia, ei äpäräkanelia jossa on kumariinia. Oikeaa kanelia voi syödä huoletta.

Juu, tuota kumariinitonta voisi hommata, mutta joulu ollaan melkein kokonaan vieraisilla, joten niissä tuskin jaksan alkaa kyselemään kanelin alkuperää.
Kai sitä sitten pari piparia uskaltaa vielä syödä...

Sitä kanelia oikeasti pitäisi vetää vuosittain päivittäin, ennen kuin terveydelle haitallista. Länsimaalaisessa huonolaatuisessa kanelissa on siis ainetta, joka keräytyy maksaan ja siksi ei esim suositella, että pienille lapsille ripoteltaisiin vaikka viilin tai puuron päälle JOKA PÄIVÄ kanelia.

Itse vedän suurempia ajattelematta. Paljon suurempi riski on esim hammastahnassa, jos maksaan kerääntyviä myrkkyjä pelkää.

Kanelia voi syödä ihan huoletta, sitä kun pitäisi syödä päivittäin lusikkakaupalla vuosikausia ennen kuin on mitään haittaa lapsellekaan. Inkivääristä kyselin kesällä raskaanaollessani kun kärsin kovasta pahoinvoinnista ja inkivääriteetä suositeltiin pahoinvointiin eräässä lähteessä. Inkiväärikapseleita tai muita rohdosvalmisteita ei pidä mennä syömään tai juomaan, mutta maustekäytössä inkivääriä voi syödä ihan huoletta, jopa inkiväärihilloa. Noissa kapseleissa sitä on ilmeisesti liian paljon tiivistettynä ja jotenkin väärässä muodossa, plus että ainakin sitä aiemmin myytyä Multi-tabs- inkivääri- valmistetta piti syödä useita kertoja päivässä useamman viikon ajan, jolloin inkivääriä sai ison satsin jatkuvalla altistuksella, joten siksi niitä ei pidä syödä. Glögissä, aasialaisessa ruoassa tai itse inkiväärinpalasta haudutetussa juomassa sitä voi ihan huoletta syödä ja juoda.

[QUOTE="minä";25265341]Sitä kanelia oikeasti pitäisi vetää vuosittain päivittäin, ennen kuin terveydelle haitallista. Länsimaalaisessa huonolaatuisessa kanelissa on siis ainetta, joka keräytyy maksaan ja siksi ei esim suositella, että pienille lapsille ripoteltaisiin vaikka viilin tai puuron päälle JOKA PÄIVÄ kanelia.

Itse vedän suurempia ajattelematta. Paljon suurempi riski on esim hammastahnassa, jos maksaan kerääntyviä myrkkyjä pelkää.[/QUOTE]

No mitä myrkkyä siinä HAMMASTAHNAssa sitten on? Eihän sitä edes niellä.

Eihän sitä kohta voi syödä mitään, tai uskalla edes hengittää, kun siihenkin voi kuolla :D

No viimeisin vieras ehtikin jo vastata, kiitos siitä.

Ja todella tieto lisää tuskaa, jos jokaisesa asiasta olisi huolissaan eikä porskuttaisi maalaisjärjellä, niin ei täällä todella uskaltaisi syödä mitään, saatika hengittää :)

Joten näihin tunnelmiin: kanelinhajuista ja rentoa joulua itse kullekin!

Mulla neuvolassa sanottiin, että inkivääriä voi raastaa kalan päälle mausteeksi ym. mutta noita ravintovalmisteita, joissa inkivääriä on puristeena PALJON (eikä usein edes selviä kuinka paljon) on syytä välttää.

[QUOTE="vieras";25266434]Monet pitävät nanopartikkeleita vaarallisinä ja fluoria epäillään olevan syynä mm altshaimerin lisääntymiseen.[/QUOTE]

Niin onko hammastahnassa niitä nanopartikkeleita? Millä nimellä ne on tuoteselosteessa?

Yhteistyössä