Raskaana oleva ja ystäväpiirin biletys

  • Viestiketjun aloittaja "Mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti
"Mietiskelijä"
Eli asiani koskee sitä että kaveripiiristämme on yksi pamahtanut paksuksi. Ennen yhdessä käytiin leffassa, juhlimassa, mitä sitä nyt keksikin. -Tilanne on se, että tämän raskaana olevan seurassa ei saisi muut ottaa tippaakaan alkoholia tai raskaana oleva kaveri vetää heti hirveät hepulit. Vaikka me ystävinä otetaankin hänet huomioon ja keskustellaan samoista asioista niinkun kahvilla käydessä (Nykyään lähinnä vauvajuttuja..) Mitään perskännejä emme vedä hänen seurassaan. Jos vaikka ollaan leffaa katsomassa, muut ottaa pari janojuomaa, se on helvetti irti. Ei 9kk ilman alkoholia luulisi olevan noin kamalaa varsinkin kun sehän on sen arvoista..

Mutta alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään se että nyt kun ollaan raskaana on varaa arvostella ja kuittailla muiden alkoholin käytöstä. Ennen hänellekkään ei alkoholi ollut ongelma-päinvastoin... Mites muut, oliko teillä raskaana ollessanne sietämätöntä katsella kun ystäväpiiri ottaa pari kaljaa? Kai tässä pitää itsekkin sitten ruveta täys tipattomalle keskustelemaan vauvan vaipoista. Olen onnellinen hänen puolestaan, mutta oi miksi pitää tunkea ne vauva-asiat joka paikkaan ja kun ei siitä keskustella-vedetään herneet nenään.
 
vieraas
Ei tietenkään. Minähän se raskaana olin eikä muut. Sano ystävällesi että hän on valintansa tehnyt ja raskautunut. Te muut ette raskaana ole ja juotte tasan sitä mitä haluatte. Jos ei ystävälle kelpaa voi hän soitella teille kun vauva on syntynyt ja tapaatte sitten uudestaan.
 
voi luoja tuollaset ihmiset on rasittavia. koko maailman pitäisi pysähtyä, kun HÄN odottaa nyt lasta. nimimerkillä koko kesä taas mahapystyssä kuivinsuin katellu, ku toiset nautiskelee saunasiduja ym.. (vituttaa juu väliin, mutta pidän tiedon itselläni)
 
Mä ite kävin melkein yhtä usein ulkona kavereiden kanssa kuin ennenkin, eikä mua haitannut katsoa heidän juomista eikä heitä haitannut se että mä olin vesilinjalla. Mun mielestä raskaana oleva ei voi vaatia muita olemaan selvinpäin hänen seurassaan. Jos häiritsee niin on sitten näkemättä niitä kavereita. Mutta jos kerran itse on raskaaksi hankkiutunut eikä kestä kavereitaan katsella ni voi sitten miettiä että miten tärkeitä ne kaverit on sille raskaana olevalle sit oikeen ollut...
 
löppö
Voi, minulla on kokemusta vain siitä, että 40 naista kälkättää facebookissa lapsistaan päivittäin.
10 on maha pystyssä, ilman alkoa. 20 hoitaa esikoisvauvaasa. Ne 40 saattelee lapsensa eskariin tai kouluun.

Itse juon (enkä tietenkään ole raskaana), eikä se näytä olevan kenellekään ongelma, muttei heitä kiinnostakaan. Joten kun ei mikään muu kuin paskavaipat kiinnosta (minun kroonisesti lapsettomankaan kanssa), päätin olla tapaamatta heitä.

Sen kyllä jotenkin ymmärrän, jos raskaana viina/känniset ärsyttää, mutta sitten voi lähteä itse pois jne.
 
löppö
Ja lopetin myös baareissa käymisen siitä syystä, että tuntuu olevan ns. raskaana olevien treffipaikka.
Tuntuu oudolta.

Että näinkin erilaisia kokemuksia voi olla.
 
Kaverilla ei ole mitään valtaa määrätä teidän juomisianne. Jos tekee tiukkaa olla alkoholittomalla, niin sitten ei varmaan kannata sellaiseen seuraan tulla jossa juodaan. Etenkin kun te ilmeisesti tapaatte muutenkin.

Mä en tajua tuollaisia naisia. Muut eivät ole raskaana, joten he voivat ihan rauhssa bilettää. Mun kaveripiirissä tuo ei ole koskaan ollut ongelma. Raskaana olevat ovat juoneet alkoholitonta, eikä kukaan ole sen kummemmin vetänyt herneitä nenään toisten juomisista tai juomattomuuksista.
 
"hmm"
Ettekö voisi käydä leffassa ihan limulinjalla? Näin ainakin mun lähipiirissä. Ei leffailu ole kännijuttu. Ehkä hän ei halua olla näissä alkoholijutuissa mukana, koska se ei vaan kuulu raskausaikaan.
 
[QUOTE="hmm";30185053]Ettekö voisi käydä leffassa ihan limulinjalla? Näin ainakin mun lähipiirissä. Ei leffailu ole kännijuttu. Ehkä hän ei halua olla näissä alkoholijutuissa mukana, koska se ei vaan kuulu raskausaikaan.[/QUOTE]

Silloin kaveri voi jäädä kotiinsa juomaan limua ja muut voi lähteä leffan jälkeen parille jos olut maistuu.
 
[QUOTE="hmm";30185053]Ettekö voisi käydä leffassa ihan limulinjalla? Näin ainakin mun lähipiirissä. Ei leffailu ole kännijuttu. Ehkä hän ei halua olla näissä alkoholijutuissa mukana, koska se ei vaan kuulu raskausaikaan.[/QUOTE]

Ellei halua olla mukana ei tarvitse olla mukana. Mutta jokainen saa itse päättää juomisestaan. Raskaana oleva ei voi vaatia kaikkia olemaan ilman alkoholia vain siksi että itse ei voi juoda. Mitä väliä sillä oikeasti on juoko kaveri päärynäsiiderin tai päärynälimsan? Väkisinkin tulee mieleen että tällä raskaana olevalla on ongelmallinen suhde alkoholiin ellei pysty olemaan kuivin suin ilman kilareita.
 
hbön
Alkoholi. Kaikkien oikeus. Ja käyttämättömyys pitää aina perustella..
Jos ylipainoinen olisi dietillä, niin tukisitko ystävää? Voisiko laihduttavan kanssa tapaamiset olla muutakin kuin ravintolaillallisia? Jos menisit laihduttavan kanssa leffaan, kehtaisitko mussuttaa karkkeja, suklaata ja limpparia siinä vieressä? Tai syödä jälkkäriks suklaakakun kermavaahdolla siinä toisen nenän edessä?
Laihduttava monesti huomaa, että ystäväpiiristä ei sitä tukea ja ymmärrystä löydykkään.. ne ystävät ei lähdekään sinne lenkille, vaan aina pitää päästä vaikka sinne syömään, niin kuin ennenkin. Ja niinhän siknä monelle laihduttavallekin käy, että se ystäväpiiri vaan vaihtuu...niihin joilla on samanlaiset intressit ja ymmärrystä..
Raskaaks tulemista ei aina edes itse päätetä... "vahinkoja" sattuu... laihduttaja taas on kuitenkin ihan itse aiheuttanut tilansa kaikinpuolin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hbön;30185962:
Alkoholi. Kaikkien oikeus. Ja käyttämättömyys pitää aina perustella..
Jos ylipainoinen olisi dietillä, niin tukisitko ystävää? Voisiko laihduttavan kanssa tapaamiset olla muutakin kuin ravintolaillallisia? Jos menisit laihduttavan kanssa leffaan, kehtaisitko mussuttaa karkkeja, suklaata ja limpparia siinä vieressä? Tai syödä jälkkäriks suklaakakun kermavaahdolla siinä toisen nenän edessä?
Laihduttava monesti huomaa, että ystäväpiiristä ei sitä tukea ja ymmärrystä löydykkään.. ne ystävät ei lähdekään sinne lenkille, vaan aina pitää päästä vaikka sinne syömään, niin kuin ennenkin. Ja niinhän siknä monelle laihduttavallekin käy, että se ystäväpiiri vaan vaihtuu...niihin joilla on samanlaiset intressit ja ymmärrystä..
Raskaaks tulemista ei aina edes itse päätetä... "vahinkoja" sattuu... laihduttaja taas on kuitenkin ihan itse aiheuttanut tilansa kaikinpuolin..
Näin raskaana oleva ja lapsen saanut usein vaihtaa kaveripiirin samanhenkisiin, saa paremmin tukea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hbön;30185962:
Alkoholi. Kaikkien oikeus. Ja käyttämättömyys pitää aina perustella..
Jos ylipainoinen olisi dietillä, niin tukisitko ystävää? Voisiko laihduttavan kanssa tapaamiset olla muutakin kuin ravintolaillallisia? Jos menisit laihduttavan kanssa leffaan, kehtaisitko mussuttaa karkkeja, suklaata ja limpparia siinä vieressä? Tai syödä jälkkäriks suklaakakun kermavaahdolla siinä toisen nenän edessä? ..
Kyllä tukisin ystävää, tietysti. Voitaisiin nähdä muutenkin kuin ravintolassa. Mutta jos nyt ravintolaan mentäisiin niin kyllä mä söisin just sitä mitä haluaisin, täysin riippumatta siitä laiduttko kaveri vai ei. Ja jos itse laihduttaisin, en ikimaailmassa kehtaisi sanoa kaverilleni että et saa muuten syödä hampurilaista koska mäkin syön salaatin. Eihän mun kaveri laihduta, vaan minä!

Jos tällä kaverilla on ongelma olla ilman alkoholia, hän voisi kertoa siitä kavereilleen. Ihan rehellisesti sanoa että kun mun on hirvittävän vaikea olla juomatta seurassa, olisiko mahdollista että ette ottaisi nyt ruuan kanssa olutta. Sitten kukin kaveri voisi tehdä oman päätöksesä siitä miten alkoholistikaveriaan tukee. Mutta sellanen räyhääminen ettei muutkaan saa kun ei itsekään saa on tommosen kolmevuotiaan juttu, ei aikuisen ihmisen.
 
sfofs
Kuulostaa tyypilliseltä kun mä en saa niin ei muutkaan-pikkuprinsessalta. Hän haluaisi kyllä juoda mutta kun ei voi niin ei muutkaan saa.
Tai sitten on seonnut omaan paksunaolemiseensa. En jaksaisi katsella moista urpoilua ellei olisi kyse hyvästä ystävästä, silloin yrittäisin puhua hänelle järkeä. Todennäköisesti vain pahenee noi vaatimukset ym. kun saa lapsen.
 
nyt raskaana
Ei minulla ole tullut mieleenkään pahastua jos kaverini juo. En tosin jaksaisi mennäkään baariin tms., jossa juodaan todella paljon, siellä kun olisi muuten epämukavaa olla tönittävänä tms. Mutta eihän se muiden kohtuu juominen minuun tai sikiöön mitenkään vaikuta. Sen sijaan vituttaa suunnattomasti, että ihmiset polttavat tupakkaa seurassani, siinä kun joutuu itsekin (ja sikiö) altistumaan savulle ja myrkyille.
 
yksinkertainen asia
Mikä kumma siinä on, että ei voida ymmärtää raskaana olevan vain viihtyvän paremmin selvinpäin olevassa seurassa. Se raskaana olevan elämä kun on jo sitä vauvaperheen elämää, johon ei kuulu kännäilyt. Se, ettei viihdy kännisten seurassa ei todellakaan tarkoita sitä, että itsellä olisi vaikea olla juomatta. Raskaana oleva ei vain yksinkertaisesti viihdy kännäävien seurassa. Raskaana oleva voi tuntea kännäävät henkilöt vastenmielisenä seurana. Ihan samalla tavalla, kuin joku lapsista tykkäämätön ihminen voi pitää vauvaporukkaa vastenmilisenä ympäristössään.
 
Alkoton raskaana
Eihän muiden juominen raskaana olevalle kuulu. Jotenkin vaan ap:n viestistä saa käsityksen että kaveripiirin tapaamiset tuppaa olemaan aika kosteita. Itse en ole koskaan viihtynyt ihmisten kanssa joille alko maistuu erikoisen hyvin, tai joiden seurassa aina otetaan "parit".

Kaverillasi on kaveripiirin vaihto edessä, ehkä häntä kiukuttaa siksi. Se vaan nyt on niin että lapsen saaminen muuttaa ihmistä ja hänen mielenkiintonsa kohdistuu täysin lapseen ja lapsiin, muiden on vaikea samaistua tilanteeseen jos eivät ole vielä perhettä perustamassa. Kannattaa raskaana olevan hakeutua muiden ikäistensä mammojen seuraan, heistä saa vertaistukea ja seuraa.

Tosin pidän erikoisena sitä että jopa leffaakin katsoessa pitää ottaa "pari kaljaa", on siis kosteanhuiskeaa porukkaa kaiketi. Jos se alko maistuu noin hyvin ja raskaana oleva kaverikin sen puutteesta kiukuttelee, niin suosittelen miettimään olisiko orastavaa alkoholismia tai turhan runsasta alkon käyttöä ilmassa. Alkoholistithan monesti kiukuttelee kun eivät saa ryypätä.
Luulisi että se lapsi itsessään riittäisi viemään kiukun pois kun alkoa ei saa, paitsi jos se alko näyttelee turhan isoa roolia elämässä...
 
"Pieras"
Mikä kumma siinä on, että ei voida ymmärtää raskaana olevan vain viihtyvän paremmin selvinpäin olevassa seurassa. Se raskaana olevan elämä kun on jo sitä vauvaperheen elämää, johon ei kuulu kännäilyt. Se, ettei viihdy kännisten seurassa ei todellakaan tarkoita sitä, että itsellä olisi vaikea olla juomatta. Raskaana oleva ei vain yksinkertaisesti viihdy kännäävien seurassa. Raskaana oleva voi tuntea kännäävät henkilöt vastenmielisenä seurana. Ihan samalla tavalla, kuin joku lapsista tykkäämätön ihminen voi pitää vauvaporukkaa vastenmilisenä ympäristössään.
Raskaana oleva voi sitten siinä tapauksessa olla hakeutumatta kännääviin ihmisten seuraan.
 
"V ieras"
Mä en ole ihan varma minkä kuvan ap:n kertomuksesta saan. Tietenkään raskaana oleva ei voi rajoittaa muiden juomista, halutessaan hän voi sitten jäädä pois noista reissuista mihin liittyy alkoholi.

Kuitenkin viestistä sai kuvan että tuo raskaanaoleva on aiemmin käyttänyt runsaasti alkoholia ja ilmeisesti kaveripiirillä alkoholi liittyy vähän jokaiseen tapaamiseen kun siitä nyt on kerran noussut näin iso haloo. Ehkei se 0-linja ole niin helppo tälle raskaanaolijalle ja hän on nyt alkanut tiedostaa ongelmaansa. Siksi häntä ärsyttää myös nähdä kaveripiirin jatkuvaa alkoholinkäyttöä ja omalta osaltaan huolestuttaa mihin mennään kun hänkin taas "saa" juoda. Kenties yrittää nyt tehdä vähän pesäeroa.

Mulla on kolme lasta syntynyt tässä 8v sisään ja olen siis ollut useaan otteeseen juomatta kaveritapaamisissa. Ei mulle ole ollut ongelma että kaverit on vieressä ottaneet viinilasin ruuan kanssa, oluen saunajuomana tai siiderin terassilla. Jonkun kerran olen ollut mukana juhlissa missa osa porukkaa on juonut enemmänkin.

Silti mun kaveripiiri tapaa pääosin ilman alkoholia, leffoissa voidaan käydä limsa- ja popparilinjalle eikä se alkoholipitoinen juoma ole välttämätön ravintolassa syodessäkään. Usein vaan kahvitellaan, käydään lenkillä tai liikutaan muuten, shoppaillaan, käydään vaikka teatterissa tai jossain mielenkiintoisissa näyttelyissä. Nyt kun lähes kaikilla on jo lapsi, on tuo lapsitapaamisten osuus kasvanut.

Eli vaikkei se muiden käyttämä alkoholi olisi mulle ongelma niin saataisiin alkaa kelailla tilannetta jos tajuaisin että hei, mehän juodaan aina kun tavataan. Samoin silloin kun ei ollut vielä omia lapsia, en kyllä olisi edes kehdannut ottaa sitä paria janojuomaa aina kun tapasin raskaana olevan kaverin.
 
"kuvio"
Puolen vuoden päästä tää raskaana olija on täällä vinkumassa että "kaverit kaikkosivat kun tulin raskaaksi". "Olen yrittänyt tavalliseen tapaan pitää yhteyttä, mutta pikkuhiljaa kaverit vain hävisivät :'( "

Sitten hänelle tarjoillaan teetä ja sympatiaa,haukutaan paskat kaverit ja luvataan olla ystäviä aina. <3
 

Yhteistyössä