raskaana ja yötyöt?!?

Hei vaan kaikille onnellisille pallomahoille =)

Te, joilla kokemuksia säännöllisestä työskentelystä öisin niin ottaisin ilolla mielipiteitänne vastaan niin puolesta kuin vastaankin... Miten oma jaksaminen? Onko raskaus sujunut hyvin? Onko työskentely yöaikaan aiheuttanut joitakin ongelmia raskaudelle? jne.

Oma tilanteeni on se, että olen aloittamassa yösairaanhoitajana ensikuussa ja tarkoitu olisi jatkaa maaliskuuhun saakka, tietenkin jos oma jaksamiseni ja vointimme masuaukin kanssa sen sallii.

*kiitos kokemuksistanne*

sHv ja hippiäinen 8+4
 
Mulle ei yötyö sopinut raskausaikana lainkaan. Sen jälkeen, kun tulin raskaaksi pystyin tekemään vain muutamia yövuoroja (tein 3-vuoroa). Olin koko alkuraskauden (ja kyllä vielä nytkin) niin väsynyt, että päätin tehdä pelkkää aamua ja iltaa. En yksinkertaisesti vaan pysynyt hereillä vaikka päivät nukuinkin.

Mut tääkin on niin yksilöllinen juttu.
 
Itsellä ei ole kokemusta yötöistä raskausaikana, mutta hyvä ystäväni on tehnyt raskausaikana yötöitä, pelkkiä öitä. Hyvin hän jaksoi äityslomaan saakka eli 2 kk ennen laskettua-aikaa. Niin, Ruotsissa sairaanhoitajat saavat jäädä äippälomalle 2kk ennen.

Vauvoihin vuorokausirytmi vaikutti ja olivat melkoisia yöeläjiä, huonoja nukkujiakin.
 
Kiitos teille!!!

Tuotapa itsekin pelkää, etten vaan yksinkertaisesti jaksa öitä raskaana ollessani... Nyt olen vielä esikoisen kanssa kotona ja tosiaan tarkoitus olisi tuota kotihoitoa jatkaa siten, että tekisin 50%-yösairaanhoitajana työtä joka toinen vkl 3 ja 4 yön periodeissa, jolloin esikoinen saisi olla isänsä kanssa kotona mun ollessa työssä...

Pakko ainakin kokeilla tuota järjestelyä. Lisäksi yritän lohduttautua sillä, että teen tosiaan vaan 7yötä/kk... saas nähdä :/

 
Esikoista oottaessani tein sijaisuuksia vanhustenpalvelutalossa ja keskussairaalassa, jossa pää osin yövuoroja. Eka yö meni aina hyvin mut toinen yö oli tuskaa, siis suunnilleen piti päästä joka viides minuutti vessaan oksentamaan. Rv 30 jäinkin sit kotiin.
 
Ensimmäisellä kolmanneksella jaksoin yötyötä yllättävän hyvin ottaen huomioon alkuraskauden väsymyksen. Tavalliseen tapaani en yhtä hyvin jaksanut, kuin yleensä, mutta kuitenkin.

Toisella kolmanneksella oisin voinut tehä töitä vaikka kellon ympäri. Energiaa ja virtaa riitti vaikka muille jakaa.
Nyt viimeisellä kolmanneksella olen väsyneempi kuin koskaan ennen tässä raskaudessa eikä puhettakaan, että enää tekisin öitä. Neuvolassakin kyllä sanottiin, että kaikkien suositusten mukaan enää rv 28 jälkeen ei pitäisi enää yötyötä tehdä sillä ennenaikaisten supistusten riski tuolloin suurempi, eikä vuorokausirymin vaihtelu muutenkaan enää hyvästä, kun pitäisi saada levätä kunnolla.
 
Olen kans sairaanhoitaja ja valvon n. 6 yötä kolmessa viikossa. Työpaikkana päivystyspoli, joten ei todellakaan ole lepohetkiä yöaikaan. :LOL: Nyt alkuraskaus menossa vasta 5+4. Jo viime viikolla huomasin olevani tavallista väsyneempi yövuorossa ja toipuminen öistä kestää kauemmin. Ehkä sulla sisarhentovalkoinen on helpompaa jos teet pelkkää yötä, vaikka tottahan sitä haluaa olla vapailla muun perheen kanssa samoihin aikoihin hereillä. Otat vaan reilusti sairaslomaa jos tuntuu että et jaksa, tai sitten etit muuta työtä. Jaksamista. Vaikeeta tää vuorotyö on muulloinkin kuin raskaana ollessa.
T: Maiju ja nöössi 5+4
 
Pelkkää yötyötä minunkin pitäisi tehdä, mutta alkuraskaudessa kärsin niin kovaa väsymystä ja pahoinvointia, etten pystynyt töissä olemaan. Olen nyt ollut saikulla kolmisen viikkoa ja ensi viikonloppuna pitäisi mennä taas kokeilemaan työntekoa. Rv nyt 16+jotakin. Teen pelkästään viikonloppuöitä. Viimeisessä työvuorossa väsytti niin, että oli pakko mennä liinikseen itkemään, kun tuntuu, ettei enää jaksanut.
Painoa tuli tuon työviikonlopun aikana kaksi kiloa lisää, kun pahaan oloon ja väsymykseen oli pakko koko ajan syödä jotakin.
Mutta nyt sitten taas kokeilemaan uudella innolla. Jos lakko tulee, niin saikkuakaan ei voi lisää pyytää.
 
Itse jaksoin tehdä alkuraskauden väsymyksen jälkeen paremmin yö- kuin päivävuoroja. Töissä olin noin noin 32 viikoille asti (4vko lomaa ja äitiysloma). Yövuorojen lisäksi toki tuli myös tehtyä ns. pitkiäkin vuoroja, mutta ne vaativat jo loppumetreillä aivan liikaa. Valvoin noin 4 yötä kaksi kertaa kuudessa viikossa ja olisin toki jaksanut enemmänkin. Yksilöllistähän tämä on ja riippuu tietysti myös työstä.
 
Saman ammatin harrastaja täälläkin... itse jaksoin tehdä pari yövuoroa kerrallaan n. 20+rv:lle saakka, siinä vaiheessa tuntuui vain, ettei jaksa millään yövuoroja valvoa. turvotustakin oli yövuorojen aikana enemmän.
Toisaalta työkaveri, joka jäi äippälomalle aiemmin, sanoi, että hänen on helpompi tehdä ilta- ja yövuoroja ja hällä taisi olla jopa viimenen vuoro ennen lomaa yövuoro...(ja lisäpointtina vielä se, että hällä ennestään jo muutama lapsonen ja mulla tulossa aivan eka).

Elikkä eipä sitä voi ennalta sanoa, toisille se sopii paremmin kuin toisille. Sen tietää vasta kun kokeilee, täytyy vaan kuunnella omaa oloaan herkästi. Jos ei sovi, niin sillon täytyy antaa omalle keholle ja pienelle kasvavalle rauha siitä hommasta.

Tsemppiä sinnepäin!
 
Itsellä on melkeinpä yövuorot olleet helpoimpia raskauden aikana. Iltavuorot voi olla meillä tosi pahoja, aamuvuorot menettelee. Ensi viikolla olisi sitten viimeiset yövuorot tulossa ja silloin rv 26+2. Oikeestaan kauhulla ajatellen loppuaikaa, kun pitää vain tehdä aamua ja iltaa. Aikaisemmin olen tehnyt 5yötä/3 viikkoa + pari tuplavuoroa eli on ollut myös noita vapaapäiviä ruhtinaalisesti. Mutta eiköhän tää tästä, katotaan miten mahdollinen lakko tulee sotkemaan asioita :whistle:

Afu ja mini 25+1
 
Minulle nuo yövurot raskausaikana on raskaita. Ei millään jaksaisi valjoa vaikka olisi saanut päivällä nukkua hyvin (vaikkakin pätkissä). Öiden jälkeen on huono olo vaikka en ole kertaakaan oksentanut. Mitään ei jaksaisi tehdä ja jos enempi yrittääkin niin olo vain huononee. Nyt odotan kauhulla miten selviän öistä kun en voi nukkua kunnolla. Kotona taapero hoidettavana ja päiväkodista pitää hakea välillä pois. Meillä töissä kaiken lisäksi vaaditaan lääkärin todistus jos ei pysty valvomaan. Onko kellään kokemusta saako sellaisen kuinka helposti neuvolan kautta?
 

Yhteistyössä