Raskaana - ja raskas työ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelijatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdiskelijatar

Vieras
Ajattelinpa kysellä täältä, kun teillä vauvan saaneilla, varmaan on jo kokemusta siitä minkälaista on olla raskaana ja tehdä raskasta työtä. Onko työnteko muuttunut varovaisemmaksi? Jaksoitko samaan tahtiin kuin ennen raskautta vai oliko päivän jälkeen aivan kuollut olo? Miten siis palauduit työstä? Varoitko mahaa töissä? Entäs nostot ja muut "puserrukset" jossa vatsan paine lisääntyy, uskalsitko tehdä vai tuliko näistä supistuksia? Tärkein kysymys; kuinka pitkälle raskausviikkoja pystyit tehdä töitä ja koska maha oli niin pahasti tiellä että piti muuttaa työasentoa? Itse olen hoitoalalla ja joudun paljon nostelemaan, sekä vedän myös pumppia. Raskaus on mahdollinen ja mietin miten elämä muuttuu työn suhteen.. Kiitos jos viitsit vastata, jos omaat kokemusta raskaista töistä! =)

Mä ymmärrän huolesi, mut ekana sanoisin, että työ kyllä joustaa uuden elämän tieltä. :) Kyse on kuitenkin vain viikoista, maksimissaan kuukausista.
Oma työni oli fyysisesti raskasta, päivät oli pitkiä ja jatkuvasti oltiin liikkeessä ja nosteluita oli jonkin verran. Mä pystyin tekemään työtä rv 30, sitten siirryin kevyempiin hommiin. Mulla oli jo tuolloin aika pahoja supistuksia aina vähänkään rankemman liikkumisen seurauksena ja nivelet oli kovilla.
Lapsi oli ensimmäinen, mut jos nyt tällä tiedolla olisin liikenteessä, niin olisin ehdottomasti ottanut vähän varovaisemmin ja vaatinut kevyempiä työtehtäviä jo paljon aiemmin. Mä nimittäin sain tosta aika rankasta työstä vaurion polveen joka ei ole vieläkään parantunut, vaikka tuosta on jo kaksi vuotta. Nivelet on raskausaikana niin lujilla muutenkin ja normaalia löysemmät ja herkemmät vaurioitumaan, joten niitä kannattaa säästellä. Nyt mä myös tiedän, että noi supparit joita työ aiheutti, oli vähän liian kivuliaita jotta ne ois aivan kuuluneet asiaan. Mut mulla ei ollut oikein käsitystä siitä, kuinka kivuliaita tai kivuttomia suppareiden kuuluis olla jotta ne ois vielä ihan normaalin rajoissa.

Jos kerran raskaus on mahdollinen, niin onnea vaan. :) Kaikki järjestyy kyllä!

Mä olen hoitoalalla ja takana kaksi raskautta. Molemmissa lopetin päivystämisen miltei heti, kovan väsymyksen vuoksi. Päivystysaikaan myös onnettomuus-riskit kasvavat. En hoitanut potilaita joilla oli jokin tarttuva sairaus (esim. hepatiitti), tai levottomia potilaita mahaan kohdistuvien iskujen pelossa.

Ensimmäisessä raskaudessa jalkaan säteilevä selkäkipu vei minut sairaslomalle vk 28-32. Sit olin muutaman viikon töissä (työkaverit ei antaneet minun tehdä paljoo mitään..) kunnes lääkäri laittoi minut loppuajaksi sairaslomalle. Sanoi että olen jo vaaraksi siellä ;)

Toisessa raskauden alussa minua piinasivat jatkuvat flunssat ja sitten alkoivat kovat liitoskivut. En pystynyt juuri liikkumaan. Olin sairaslomalla rv. 27 lähtien.

Ts. aika paljon raskaus rajoitti työntekoa, mutta ei se haitannut minua yhtään. Lapsi ja äidin hyvinvointi on tärkeämpää :) Olin ollut työelämässä jo yli 10 vuotta ja tulen olemaan siellä vielä pitkään tulevaisuudessakin. Lyhyestä ajasta on kyse.

Yhteistyössä