raskaana ja pieninkin vasta 1v 2kk

Heippa!

tein tänään positiivisen raskaustestin. Meillä ennenestään pojat 4v 10kk ja 1v 2kk nyt. Kolmosen la olisi helmikuussa eli silloin tuo pienin on vasta 1v 10kk. Imetänkin vielä kuopusta.
Nyt kaipaisin neuvoja teiltä joilla kolme pientä lasta ja joilla kaksi viimeistä pienellä ikäerolla. Onko ollut rankkaa ym. Tämä raskaus oli suunniteltu. Lupa annettiin tulla kun pienin oli 10kk. ajattelin että kauan menee kun tämän viimeisenkin yrittämiseen meni 8kk ekaan menikin vaan 4kk.

Lisäksi kaipaan neuvoja niiltä jotka ovat vielä imettäneet kun ovat tuleet raskaaksi. Oletteko heti lopettaneet imetyksen?

t. hieman vielä epätodelllinen olo rv jotain 4+
 
Hei! Ja onnittelut plussasta =) Meillä isommat sisarukset oli 3v11kk ja 1v10kk kun kolmonen syntyi. Alku ajat varsinkin oli aika haastavia välillä, mutta kyllä siitä selviää. Minä myös imetin vielä kun tulin raskaaksi. Itse vieroitin kakkosen aika hitaasti, plussan jälkeen aloin pikku hiljaa vähentää imetystä ja oli rv 12 kun imetys loppui kokonaan.

Nyt meille odotellaan nelosta ja hänen syntyessä sisarukset on 8v, 6v ja 4v.

Mansikkakku+pikkuinen rv 24+2
 
Muakin kiinnostaa tämä..meil oli esikolla ja kakkosella ikäeroa 2v. ja nyt kakkoselle ja kolmoselle tule ikäeroksi 1,7v. Rankkaa tulee varmasti olemaan, siihen olen varautunut. Ainakin esikoisen ja kakkosen vauva-aika oli todella rankka mutta se taisi suurimmaksi osaksi johtua koliikista. Silti toisaalta odotan jo tosi malttamattomana tämän vauvan syntyvän, eikä pelota yhtään..mutta silti olisi kiva lukea miten on mennyt niillä joilla asiasta on kokemusta.
 

Onnittelut plussasta =)

Odotan kolmosta jonka laskettuaika on heinäkuun alussa. Esikoinen on silloin 2v4kk ja keskimmäinen 1v3kk eli todella pienet ikäerot kaikilla.
Meillä oli aika haastavaa viime vuonna kun nuorimmaisella oli koliikkia. Saimme hoitoapua lasten isovanhemmilta joten suosittelenkin, että otat kaiken tarjotun avun vastaan.
Arki meillä alkoi rullaamaan mukavasti parisen kuukautta synnytyksen jälkeen, rutiinit alkoivat löytymään.
Usein imetin nuorimmaista sylissäni esikon huoneen lattialla ym. Sitterissä vauva istuskeli hiukan vanhempana ja katseli siskonsa leikkejä.

 
Onnittelut plussasta minunkin puolesta! :flower:
Mulla on myös vähän samalainen tilanne. Eli lapset 6v, 3v1kk ja 1v3kk ja raskaana olen siis myös (nyt rv.11+3)
Imetän vielä nuorinta.
Mites olet itse ajatellut tehdä imetyksen suhteen?
Tietääkö täällä kukaan mitkä ovat suositukset imetytyksen suhteen, siis voiko raskaana imettää?
Kun olen kuullut/ lukenut jostain ettei saisi ja toiset ovat sitä mieltä että saa.
Imetin keskimmäistä myös kun rupesin tuota kuopusta odottamaan, mutta vieroitti itse itsensä 1v3kk ikäisenä..
 
Mä luulen että tuo kuopus 1v 2kk vieroittaa itse itsensä ihan pian. sen jlk eli eilen kun tein plussan on vieroksunut tissiä. Sanotaan että maidon maku muuttuu kun nainen tulee raskaaksi. Ennen söi hyvin mutta nyt ottaa vain yhdestä tissistä ja siinäkin viipyy vain hetken. Jos ei itse vieroitu ajattelin vierottaa kk sisään. Nyt imetän 3 kertaa vuorokaudessa.
Mulla on ollut kahdessa ekassa raskaudessa aivan kamala huono olo oksentelua lähes puolet raskaudesta joten tästäkin on tiedossa varmasti.
Mun mielestä imettää voi jos äiti itse vaan jaksaa. Joskus käy niin että imettäessä tulee vatsakipuja silloin kait suositellaan imetyksen lopettamista. Siitäkin on varmaan kahta erilaista tietoa.

On ihanaa huomata että meitä on paljon joilla pieni ikäero lapsilla.
 
Meillä on viides lapsi tulossa marraskuun alussa ja esikoinen täytti vasta 7v. Ikäerot on eka-toka 1v8kk, toka-kolmas 1v10kk, kolmas-neljäs vajaa 2v ja nyt tulee neljännelle ja vitoselle ikäeroksi vajaa n.1v 11kk. Kaikki lapset on olleet toivottuja. Musta raskainta on ollut se alkuraskaus kun voi pahoin ja ei voi nukkua päikkäreitä vaikka väsyttää niin hitosti :/ Vauva-ajat on olleet helppoja, koska kaikki olleet helppoja vauvoja, ei koliikkia,allergioita ym. Apua ei olla mistään saatu, esim. lapsia ei saa mummoloihin hoitoon tms. Mutta mies on tasavertanen hoitaja/vanhempi kuin minäkin mikä suurin apu, vaikka onkin päivät töissä.

Minä imetin esikoista vielä kun odotin jo toista mutta esikko lopetti imetyksen itse melko heti,ilmeisesti maito alkoi maistua pahalta =)

Tsemppiä sulle!Hyvin se sujuu useammankin pienen kanssa! Ehkä se suurin harppaus oli just se kolmannen syntymä, nyt ei enää paljon meidän hässäkkää vitonen muuta :D
 
Meillä aikalailla samoin kuin Onni09:lläm, mut nyt nelosen ja vitosen väliin tulee 2v2kk. Aina olen imettänyt edellistä raskaaksi tullessani. Olen imettänyt niin kauan, kun se on molemmista (minusta ja vauvasta) ollut mielekästä. Pisimmillään 3v2kk, lyhimmillään 7kk. En ole kokenut pieniä ikäeroja haittana, päinvastoin. Meillä lapset pitää huolta toisistaan, leikkivät paljon yhdessä. Käyttäytyvät hyvin ja osaavat jakaa asioita. Ihmiset kehuvat hyvin käyttäytyviksi. KAIKKI voivottelevat "kuinka te jaksatte" ym. Mielestäni jaksaminen on asenne kysymys. En ole koskaan konenut olevani lapsien takia väsynyt, vaan ONNELLINEN! Nytkin on hb alhaalla ja se väsyttää, tottakai! Joskus väsyttää, kun olen lukenut kirjaa liian myöhään tai rupatellut mieheni kanssa ja huomannut meneväni liian myöhään nukkumaan. Mut sit nukutaan päikkärit tai otetaan muuten vaan rennommin.
Kaiken tän ohella teen vuorotyötä.
meidän perheessä tosin on tasa-arvo. Kerran molemmat käydään töissä, molemmat hoitaa lapset ja kotityöt tasapuolisesti.
ollaan myös hankittu au-pair, joka hoitaa lapsia/kotia 30h/viikossa. Esim. pyykkihuolto on täysin hänen hoidossaan.
Kun on iso perhe ja paljon pieniä, kannattaa oikeasti istua sen keittiön pöydän ääreen, miettiä mitä itse jaksaa ja mihin tarvitsee apua. Ei meilläkään mies itse hiffaa auttaa kaikessa...on kirjoitettu paperille, mitkä kotijutut hän hoitaa säännöllisesti, ilman pyytämättä, mitkä on au-pairin jutut ja mitkä jää mulle.
Päivärutiinit helpottaa. Raitis ilma on lapsille hyväksi, samoin terveellinen ruoka ja puhtaus. Niillä pääsee aika pitkälle.
Meillä on myös sovittu, et omat harrastukset on ok, jos ne ei rasita perhettä. Itse en nyt harrasta mitään, mun harrastus on elämä ja oma perhe, toki ystävät on tärkeitä ym perus asiat. Mies harrastaa meidän koiran kanssa ja poikien kanssa mm. jalkapalloa.
Monta asiaa tuli ja ne toimii meillä...ei välttämättä teillä. Mun mielestä oikea asenne on tärkein!
 
No meillähän on niin että ensimmäisen ja toisen ikäero on juurikin tuon 1v2kk ja nyt taas kolmatta odotellaan ja toisen ja tämän kolmannen ikäeroksi tulisi about 1v3kk. Vähän jännittää jotta miten menee mutta toisaalta nämä aiemmat on niin helppoja tapauksia etten usko mitään isoa ongelmaa tulevan.
 

Yhteistyössä