Raskaana ja mies miettii eroa, miten selvitä?

Olen tällä hetkellä 34. viikolla raskaana. Noin reilu kuukausi sitten mies ilmoitti että hänellä ei ole enää romanttisia tunteita minua kohtaan eikä rakasta minua enää ”minun ansaitsemalla tavalla”. Tämä tuli minulle ihan puun takaa, koska olemme mielestäni eläneet ihan normaalia parisuhdearkea. Olemme toki olleet yhdessä 10 vuotta ja tuohon aikaan on mahtunut kaikenlaista. Ostimme yhteisen ensiasunnon vajaa vuosi sitten ja keskustelimme siitä kuinka se on molemmilta iso sitoutuminen parisuhteeseen. Emme ole naimisissa. Tulin raskaaksi yllättäen, mutta molemmat ovat iloisia tulevasta vauvasta.

Mies kieltää kolmannet osapuolet/toiset naiset tai sen että muuttuva elämäntilanne olisi näihin ajatuksiin syynä. Miehellä on kovasti stressiä töissä ja hänen lähipiirissään on lyhyessä ajassa tapahtunut vakava sairastuminen. Fyysinen läheisyys on parisuhteessamme viimeisen vuoden aikana myös tämän osalta vähentynyt, mutta ajattelin sen olevan vaan ohimenevä vaihe.

Mies kuitenkin haluaisi että jatkettaisiin vauvan takia vielä elämää saman katon alla vanhempina, mutta ei näe että hänen tunteensa tulevat muuttumaan. On kuulemma tuntunut tältä jo pidempään, ehkä reilun vuoden. Eipä ole kuitenkaan avannut suutansa aiemmin. En koe että pärjäisin vauvan kanssa yksin ja erilleen muuttaminen tässä tilanteessa ei rahallisestikaan ole mahdollista suuren asuntolainan vuoksi. Saman katon alla eläminen on kuitenkin raastavaa, kun toinen on tavallaan antanut jo periksi. Keskustelut kiertää vaan ympyrää kun mies ei kertakaikkiaan osaa kertoa syytä tuntemuksilleen. Nukutaan edelleen samassa sängyssä ja arki rullaa jotenkin, mutta yhtäkkinen arkiläheisyyden puute ahdistaa. Minä haluaisin pelastaa parisuhteen, koska rakastan edelleen. Miten saisin miehen ymmärtämään mitä on menettämässä? Ajatus siitä että lapsi joutuisi elämään eroperheessä on suoraansanottuna kauhea.

Onko viimeinen toivo se että yhteinen lapsi lähentäisi meitä? Olemme menossa neuvolan kautta ns. terapiaan, mutta vasta viikon päästä. Tähänkin mies oli alkuun vastahakoinen, mutta myöntyi vihdoin kun ei päästä tilanteessa itse eteenpäin.
 
Se, että mies kieltää kolmatta osapuolta ei aina tarkoita ettei sitä olisi. Olen itsekin epäillyt toista pettämisestä mutta en saanut todisteita tai totuutta häneltä ikinä. Enkä lopulta kaivannut todisteita ja me erottiin.
Jotkut miehet näkevät naista vain äitinä raskausaikana eivätkä näe sitä seksikästä naista mihin he rakastuivat. Ennen kuin mies avautuu kunnolla tunteistaan ja ajatuksistaan niin ei ehkä kannata luopua toivosta, mutta siihen voi mennä aikaa. Aina voi toivoa että lapsi muuttaa hänen tunteitaan, mutta who knows? Se voi vahvistaa hänen päätöstä eroon myös.

En ole ollut tässä tilanteessa, mutta olen suhteessa ollut se osapuoli joka yllättää toista huonoilla uutisilla. Joskus elämät kasvavat eri suuntiin ja molemmat välttelevät sitä, joskus tehdään lapsia ja mennään naimisiin koska se on seuraava askel. Mun eksä ei ymmärtänyt eroa heti, mutta vuoden päästä kun keskusteltiin hän kyllä ymmärsi mutta oli ollut sokea siihen. Ei tässä ole oikea tai väärä päätös sun puolelta, teet sitä mitä susta tuntuu että on oikein. Mutta kannattaa miettiä vauvaa myös ettei stressaa liikaa. Käykää siellä terapiassa ja toivo että hän avautuu ja että te saatte jonkinlaisen ratkaisun tilanteeseen.
 

Yhteistyössä