Raskaana ja matka Brasiliaan tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnimanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onnimanni

Vieras
Olemme varanneet perheeni kanssa matkan Brasilian Puerto das Dunakseen ja lähtö olisi helmikuun alussa. Aurinkomatkojen suositus rokotuksista on että keltakuume ja A-hepattiitti rokotukset pitää ottaa. Nyt kuitenkin huomasin olevani raskaana ja keltakuume rokotusta en voi ottaa. Onko kukaan ollut Fortalezan ympäristössä ilman kyseistä rokotusta ? Onko keltakuumen uhka oikeasti todellinen siellä?

Vastauksista kiitollinen

Onnimanni

Samaa joudun lähtemään selvittelemään. Matkan suuntana meillä olisi Thaimaa/Mauritius tai muualle sinnepäin suuntautuva häämatka:)

Mieheni kävi vasta ottamassa itselleen työmatkojen takia rokotuksia. Hänelle oli kerrottu rokotuksista, että 90 luvun tällä puolen ei ole annettu enää eläviä rokotteita. ELI jos raskaana oleville ei saisi antaa eläviä rokotteita, niin sehän tarkoittaisi, että muita rokotteita saisi antaa... -kö? Eli kaikkia rokotteita.

Pitänee selvittää näitä:) Kirjoitelkaa kanssasisaret, mikäli teillä on kokemusta yhdistelmästä: raskaus+rokotteet.

Eläviä rokotteita annetaan edelleen, esim.keltakuumerokote on tälläinen. Muita rokotteita voi saada raskaanakin, kunhan rokote ei ole elävä. Keltakuumerokotusta ei ainakaan anneta raskauden aikana. Näin kertoi Matkailuklinikan rokotuslääkäri, koska meillä oli tarkoitus matkustaa Afrikkaan (matka tosin peruuntui). Malariasta lääkäri oli myös huolestunut (ja sen vuoksi kehoitti perumaan matkan). Malarialääkkeitä (ainakin joitakin) voi syödä raskaanakin, mutta lääkkeethän eivät estä sairastumista. Malaria on vaarallinen sikiölle.

moi,

Kertokaa nyt kokemuksia rokotteista raskauden aikana!

Mulla tilanne se, että Thaimaan matka on runsaan viikon päästä ja rokotusta en ole vielä ainakaan ottanut.

Homma meni näin:
- neuvolan terkkari sanoi, että ainakaan hepatiittirokotusta ei anneta raskaana olevalle; sanoi, että kysy nyt vielä kun tulet lääkärille
- lääkäri sitten neuvoi menemää yksityiselle ja tarkistamaan vielä rokotus-spesialistilta, voiko rokotuksen varmasti ottaa.. hän ""itse ei voi oikein pysyä edes perässä kaikista rokotuksista kun ne muuttuu koko ajan...""
- soitin yksityiselle, siellä ihmeteltiin, että mikset saanut lähetettä neuvolan gyneltä sitten!? sanotiin, että lähete tarvitaan: tilaa aika lääkäriltä jonka jälkeen pääset roktukseen.

Tuli vähän kaksijakoista neuvoa GAMMAGLOBULIINI-rokotuksesta (nimeltään GammaTwin).. eli että sitä on annettu raskaana oleville.. mutta ""toisaalta jos sitä on oikein varovainen kohteessa, niin kyllä varmaan ilmankin voi lähteä...""

Nyt mulle tuli olo, että KUKAAN EI OIKEASTI TIETÄNYT / HALUNNUT OTTAA VASTUUTA ASIASTA!

Kertokaa mitä rokotuksia olette ottaneet raskaana ollessanne matkoja varten!! kiitos etukäteen.

Olen reissanut itse paljon ympäri ämpäri ja ainoat rokotukset, mitkä mula on/ olen ylläpitänyt ovat jäykkäkouristus ja polio. Tämän lisäksi olen ottanut aikoinaan Havrix rokotteen hepatiittia vastaan. Toinen vaihtoehto siihen on gammagobuliini, mutta sekin pitää ottaa ajoissa ennen matkalle lähtöä, että se ehtii astua voimaan. Thaimaassa ei tarvitse mitään erityisempää rokotusta kunhan käyttää maalaisjärkeä eikä syö mistään katukeittiöistä. Klassiset vältettävät ovat myös yleensä tuoreet salaatit. Jäitä Thaimaassa on yleensä voinut syödä/ juoda surutta sillä niitä ei tehdä kraanavedestä (mutta omaa harkintaa tulee käyttää toki). Kertaakaan ei ole tule minkäänlaista pöpöä Aasian matkoiltamme.

Brasiliassa taas keltakuumeen suhteen riski on olemassa, mutta pienehkö. Itse olen matkustanut malaria-alueilla ilman malarian estolääkitystä (harkitusti valitsin tämän vaihtoehdon) maalaisjärkeä käyttäen. Brasiliassa lomailetta todennäköisesti rannikolla olevalla loma-alueella, jossa hotellit monesti pyrkivät itse ruiskuttamaan moskiitot hengiltä. Jos huoneessa on ilmastointi silloin huoneessa moskiitot eivät yleensä viihdy. Turvallisuuden maksimointia ajatellen voi ostaa itsellensä öitä varten moskiittoverkon tai tiedustella niitä paikan päältä. Moskitot purevat vain hämäräaikaan ja yöllä, joten silloin päälle pitkähihaista ja -lahkeista sekä hyttysmyrkkyä iltaparfyymiksi. Jos illallisravintola ei ole ilmastoitu niin pyrkikää valitsemaan sellainen kohta, johon tuulee tai vetää niin moskiitot ei taaskaan viihdy. Ja vaikka moskiitto purisi niin ei vielä paniikkia, sillä vain minimaalinen osa moskiitoista kantaa keltakuumetta. Sanoisin, että melkein yhtä hyvä todnnäköisyys olisi suomessa saada myyräkuume kuin Brasialasta keltakuume (ellette nyt tosiaankin ole menossa sinne keskelle viidakkoa).

moikka.

Kiitos neuvoista ja linkistä. Siellä olinkin jo käynyt katsomassa, kuten myös netistä olen yrittänyt etsiä muustakin paikasta tietoa.

Sanottiin, että gammaglobuliini rokote pitäisi ottaa hyvissä ajoin, jotta ehtis astua voimaan. Eilen kun soitin yksityisen rokotuskeskukseen, mulle sanottiin, että ei sillä ole kiirettä, KUNHAN 3 PÄIVÄÄ ennen annetaan! tämä olikin minusta vähän outoa. Monelta olen kuullut, että rokotukset tulee ottaa joku 2 vkoa ennen reissua. (meillä reissu 10 päivän päästä)

ja syy siihen miks en ole ottanut vielä mitään oli se, että terv. hoitaja neuvolassa oli sitä mieltä ettei mitään voi ottaa. Tosin kun kyselin sit seuraavaks niin gyne sanoi, että ehdottomasti joku suoja tulee olla. Mut ei itse tiennyt minkä voi ottaa...? (sano et ehkä gammaglobuliinin)

Eli; onko jollain ihan oma kokemus GAMMAGLOBULIININ ottamisesta raskaana ollessa? Millä r-viikolla olit?

Minä olen nyt rv 9+4... jotenkin tuntuu että voisi olla riskialtis aika, kun se alkio siellä just vaihtuu ""sikiön muotoon"" ja kehitttyy roppakaupalla. Pelkään että jos rokotus vaikuttaa! No, toisaalta pelkään mennä ilman rokotustakin.

Kertokaa nyt te joilla oma henk. koht kokemus!

Yhteistyössä