Raskaana etelään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koeputki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koeputki

Vieras
Hei!

En tiedä olenko oikeassa paikassa kyselemässä, mutta jos joku osaisi vastata niin olisi kiitollinen.

Olemme varanneet lomamatkan marras-joulukuun vaihteeseen ja nyt mietityttää että jos raskaudun syyskuun alussa niin uskallanko tuolloin lähteä Kanarian saarille lomailemaan?
Silloinhan olisin noin kolmannella kuulla ja eikös siihen asti ole sitä kriittisintä aikaa ...

Miksi et uskaltaisi??Jos jotain tapahtuu niin tapahtuu ja onhan siellä lääkäreitä. Tsekkaa, että matkavakuutuksesi on kunnossa. Mekin ollaan lähdössä jouluksi ja uudeksi vuodeksi Kanarialle 2vkoa ja aion kyllä lähteä sinne vaikka pää kainalossa. Toivon, että silloin olisin raskaana, ihan sama millä viikoilla kunhan pitkä odotus vihdoinkin palkittaisiin...:)
Jos olen raskaana ja vaikka oksentelisin koko sen 2vkoa olisin silti onnellinen, etten ole töissä laattailemassa ja, että olen vihdoin raskaana!!

Ja jos en ole raskaana...aion nauttia lomasta surffaillen, viiniä siemaillen ja kaikkea raskaana kiellettyä syöden....mutta toivon siis, että näin ei käy...

Wilma TJOT 9/07

itse lomailin rv 20 Tunisiassa ja ei kyllä tullut mieleenkään etten jostain syystä olisi voinut sinne lähteä.. Havrix suojaa hepatiitilta ja muuten vältin tiettyjä ruokia ja desinfioin aina kädet ennen ruokailua. Alussa voi olla erittäin huono olo, joten voipihan olla että pääasiassa köllöttelet hotellihuoneessa ja halaat vessanpönttöä, mutta toisilla huono olo ei vaivaa ollenkaan, joten minä kyllä varaisin matkan ja lähtisin kiljuen..

Lähes neljän vuoden lapsettomusshoitojen jälkeen olen vihdoin raskaana. Oltiin mietitty aiemmin että lähdettäisiin talvella kanarialle... Nyt on kuitenkin sellainen olo, että en halua ottaa mitään riskejä! On ehkä hätävarjelun liiottelua, mutta me päätettiin, että meillä on vielä koko loppuelämä aikaa matkustella ja jos nyt lähdettäisiin ja JOS jotain sattuisi, tulisin siitä syyttämään itseäni koko loppuelämän. Sitähän ei koskaan tiedä, voihan vakavasti sairastua kotimaassakin. Tämä nyt on tällaista jossittelua... anyway etelä kutsuu sitten joskus myöhemmin :)

et ole edes vielä raskaana ja mietit tuollaisia - Ei kannata, ei se raskautuminen ole niin helposti tapahtuvaa että tilaustyönä tietylle päivälle osuisi.

Odottamamme poika sai alkunsa kanarialla ja työksenikin matkustelin kolmannelle kuulle asti (n. 3-4 lentoa viikossa) joten viikon parin loma ei ole haitaksi, jos raskaudessa ei esiinny matkaa ennen komplikaatioita. Kanarialla ravintoloissa voit rauhassa syödä ja juoda, pullovettä muutenkin suositellaan juomaan niin että sen puolesta ei ainakaan ole vaaraa. Ja kanarialla asuu todella monia ulkomaalaisia, pohjoismaalaisia ja muita eurooppalaisia, ja synnytykset sun muut alustavat tarkastukset ja kokeet sielläkin osataan hoitaa ja tehdä.

Jos olisit JO raskaana ja suunnittelisit lähtöä kehitysmaahan niin asia olisi aivan eri - jossittelun takia väliin jäänyt matka ottaisi päähän. Matkanhan saat peruttua jos haluat.

Hyvä bombera, viiden vuoden lapsettomuuden jälkeen tiedän hyvin että raskautuminen ei niin helposti tapahdu.

Lapsettomuushoitoni ovat nyt siinä mallissa että on hyvinkin mahdollista että suunitellulla lomamatkalla voin vaikka ollakin raskaana. Kun en ole koskaan plussaa raskaustestiin saanut niin ajattelin kysellä että kannattaako suunniteltu matka unohtaa jo heti alkujaan vai uskaltaisinko lähteäkin elämäni ensimmäiselle etelänlomalle (mukaan onneksi lähtisi kokokeneita matkailijoita).

Siinäpä sitä olisikin, ensimmäistä kertaa raskaana ja ensimmäistä kertaa Kanarialla...

Kanaria on Eurooppaa ja siisti paikka. Uskaltaisin lahtea. Kaukomatkoista: asun itse Amerikan mantereella ja hyvin on raskaus mennyt ja etelaosissa (Florida, New Orleans) olen kaynyt lomailemassa n. 15 ja 30 viikolla). Kunhan on matkavakuutus kunnossa ja katsoo hiukan mita syo niin miksei voisi matkustaa. Tama on sitapaitsi viimeisia mahdollisuuksia viettaa loma-aikaa miehenne kanssa:) . Ihan loppuvaiheessa ei tietty kannata-eika paase koneeseenkaan...

hmmm... vähän ajattelinkin että nimimerkkisi saattaisi tarkoittaa lapsettomuushoitoja tms. En missään nimessä halunnut vähätellä kysymyksesi vakavuutta, jossittelu vain yleensä tuottaa pettymyksiä, perusteluna lähipiirin kokemukset...

En tiedä toimisiko sinun tapauksessasi ajatusten muualle siirtäminen, johon etelänloma olisi omiaan, ja jos kerran matkaan tulee mukava porukka niin ilman muuta lähtisin. Mahdollinen stressikin laukeaisi maisemanvaihdosta!
Ja toistan edelleen että jos saat tietää ennen matkaa että olet raskaana niin voit aina peruuttaa jos siltä tuntuu.
Kuten edellinenkin neuvoi, ota eurooppalaisen tms. matkavakuutus joka kattaa mahdolliset lääkärikulut paikan päällä (ei siis kuittien kanssa pläräystä jälkikäteen). Juo pullotettua vettä ja pyydä lihat ja kalat erittäin kypsinä niin nautit varmasti lomasta!

minä ainakin olen molemmissa raskauksissani reissannut ihan normaalisti. Ekassa raskaudessa kolme vuotta sitten olin viikon Kanarialla (silloin rv 26). Nyt tässä raskaudessa olin Sisiliassa rv 28. Pitää vaan muistaa, että ruokarajoituksia on noudatettava eli ei punaista lihaa, huonosti pestyjä kasviksia, pastoroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja ja maitotuotteita. Minä ainakin nautin molemmista lomista ihan täysillä. Sisiliassa harmitti kun en voinut syödä sitä ihanaa kinkkua ja juustotkin jäi väliin. Raskaus ei ole mikään sairaus, silloin voi tehdä ihan samoja juttuja kuin ilman raskauttakin (ellei tietysti ole jotain ongelmia/riskiraskaus). Mulle oma gyne sanoi, että nuo matkustusajankohdat oli tapauksessani ihanteelliset (pahoinvointi loppunut, ei vielä liian suuri masu). Pitkät lentomatkat voi tietty olla aika tukalia jos meinaa kaukomaille. Kantsii lähteä, pienen vauvan kanssa ei taas kuukausiin reissatakkaan, tai ainakaan minä en reissaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mäki:
Hei! Onko kukaan matkustellut kaukomaille ,Viidennellä kuulla raskaana? Esim Meksiko,Thaimaa... Uskaltaako???????????????????????????????????

Me olimme perheen kanssa Thaimaan matkalla, kun olin kuudennella kuukaudella raskaana. Matka meni kaikin puolin mukavasti. En tosin lähtisi ihan reppureissulle viidakkoja kiertämään raskausaikana , mutta normaalissa turistikohteessa matkustus onnistuu ihan hyvin (malariariskiä ei lääkäreiden mukaan juurikaan ole jne.)

A-hepatiittirokotetta ei muistaakseni saa raskausaikana ottaa, minulle laitettiin sen sijaan gammaglobuliinirokote, joka antaa vuoden suojan A-hepatiittia vastaan. Maalaisjärkeä kannattaa tietenkin käyttää kun valitsee ruokapaikkoja tms. Ihan katukeittiöistä en uskaltaisi ruokaa ostaa, kannattaa katsoa semmoisia ruokapaikkoja, jotka näyttävät siistiltä ja joissa väki vaihtuu, eli ruoka ei seiso kauaa lämpimänä.

Pitkälle lennolle ehdottomasti lentosukat jalkaan!

Yhteistyössä