Raskaaksi vielä yli 40-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja vanha musta
  • Ensimmäinen viesti
vanha musta
Hei kaikille. Olen 43-vuotias nainen, jolla on edellisestä avioliitosta jo kaksi lasta. Nuorempi heistä on 12-vuotias ja vanhempi jo täysi-ikäinen.
Olen nyt toista kertaa naimisissa ja miehelläni ei ole lapsia. Kovasti hän tahtoisi tottakai oman lapsen saada ja minäkin toivoisin yhteistä lasta hänen kanssaan.
Gynekologi totesi, että kiire alkaa olla, mutta munarakkulani toimivat. Eli raskaus on ainakin teoriassa mahdollista. Hän myös totesi, että julkiselle puolelle ei lapsettomuushoitoihin oteta yli 40-vuotiasta, kun asiasta kyselin.
Onko täällä äitejä, jotka ovat tulleet raskaaksi yli 40-vuotiaana? Luomusti vai hoidoilla? Ja miten prosessi eteni? Kiitos jo etukäteen, jos viitsitte vastata. Olen itse ihan ulalla mitä pitäisi tehdä ja mieheni on asunut Suomessa vasta vähän aikaa, joten tietää luonnollisesti vielä vähemmän. Kaikki vinkit otan siis kiitollisuudella vastaan.
 
vierailija
Luomusti tulin helposti raskaaksi yli 40-vuotiaana. Kaikki päätyivät keskenmenoon alle 12 raskausviikoilla, johtuen varmaankin iästäni.
(39-vuotiaana sain luomuvauvan)
 
vierailija
Ihan vaan jätätte ehkäisyn pois ja kokeilette! Jos siis todella haluat vauvan juuri tutustumasi ulkomaisen miehen kanssa...riskinsä siinä on. Kyllä sä sen vauvan kanssa pärjäät. Mutta tämmöisenä 45-vuotiaana menopaussin saaneena sanoisin että pidä kiirettä jos aiot, aikaa ei ole hukattavaksi, joskin se on yksilöllistä, naapuri sai vauvan juuri 43 - vuotiaana.
 
vierailija
Luomusti tulin helposti raskaaksi yli 40-vuotiaana. Kaikki päätyivät keskenmenoon alle 12 raskausviikoilla, johtuen varmaankin iästäni.
(39-vuotiaana sain luomuvauvan)

Tähän vielä lisään, jos hedelmällisyyttä pohtii.
53 -vuotiaana tulee siis vielä kuukautiset.


Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä, spontaanisti (ilman hormonihoitoa) tulevia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä naisella kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen.
Menopaussi on suomalaisella naisella keskimäärin 51 vuoden iässä ja suurimmalla osalla naisista 45:n ja 55:n ikävuoden välillä, mutta vaihtelu on jopa 40:stä 60:een ikävuoteen. Tupakointi varhentaa menopaussia 1–2 vuotta. Vaihdevuodet voivat tulla aiemmin munasarjojen poiston, sädehoidon tai solunsalpaajahoidon seurauksena.
 
vanha musta
Kiitos paljon vastauksista. Asiallisiakin oli joukossa. Olen kovasti käyttänyt aikaa tutkiakseni miten edesauttaa raskautumista ja samalla keskustellut asiasta tietysti myös mieheni kanssa.

Todennäköisin ”kombo” on, että pari vuotta katsotaan josko tärppäisi ja jos ei onnistu, niin sitten todennäköisin vaihtoehto on adoptio.
Kävin gynekologilla ja hän totesi kohtuni olevan kunnossa ja munasarjani toimivan. Teoriassa ei kuulemma pitäisi olla esteitä tulla raskaaksi, mutta kiire alkaa olla.

Mitä ikääni ja kuntoooni tulee, niin olen monin tavoin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana. Ja tiedän varmaksi, että mieheni tulee olemaan osallistuva isä.
 
Kiitos paljon vastauksista. Asiallisiakin oli joukossa. Olen kovasti käyttänyt aikaa tutkiakseni miten edesauttaa raskautumista ja samalla keskustellut asiasta tietysti myös mieheni kanssa.

Todennäköisin ”kombo” on, että pari vuotta katsotaan josko tärppäisi ja jos ei onnistu, niin sitten todennäköisin vaihtoehto on adoptio.
Kävin gynekologilla ja hän totesi kohtuni olevan kunnossa ja munasarjani toimivan. Teoriassa ei kuulemma pitäisi olla esteitä tulla raskaaksi, mutta kiire alkaa olla.

Mitä ikääni ja kuntoooni tulee, niin olen monin tavoin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana. Ja tiedän varmaksi, että mieheni tulee olemaan osallistuva isä.
Adoptioonkin on ikärajat.
 
vierailija
Kiitos paljon vastauksista. Asiallisiakin oli joukossa. Olen kovasti käyttänyt aikaa tutkiakseni miten edesauttaa raskautumista ja samalla keskustellut asiasta tietysti myös mieheni kanssa.

Todennäköisin ”kombo” on, että pari vuotta katsotaan josko tärppäisi ja jos ei onnistu, niin sitten todennäköisin vaihtoehto on adoptio.
Kävin gynekologilla ja hän totesi kohtuni olevan kunnossa ja munasarjani toimivan. Teoriassa ei kuulemma pitäisi olla esteitä tulla raskaaksi, mutta kiire alkaa olla.

Mitä ikääni ja kuntoooni tulee, niin olen monin tavoin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana. Ja tiedän varmaksi, että mieheni tulee olemaan osallistuva isä.
Onnea tulevalle mummoäidille!
 
vierailija
Kiitos paljon vastauksista. Asiallisiakin oli joukossa. Olen kovasti käyttänyt aikaa tutkiakseni miten edesauttaa raskautumista ja samalla keskustellut asiasta tietysti myös mieheni kanssa.

Todennäköisin ”kombo” on, että pari vuotta katsotaan josko tärppäisi ja jos ei onnistu, niin sitten todennäköisin vaihtoehto on adoptio.
Kävin gynekologilla ja hän totesi kohtuni olevan kunnossa ja munasarjani toimivan. Teoriassa ei kuulemma pitäisi olla esteitä tulla raskaaksi, mutta kiire alkaa olla.

Mitä ikääni ja kuntoooni tulee, niin olen monin tavoin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana. Ja tiedän varmaksi, että mieheni tulee olemaan osallistuva isä.
Tämä jo vuoden vanha ketju, mutta kommentoin silti, että anna mennä vaan ! https://vauvani.blogspot.com/
 

Yhteistyössä