Raskaaksi tuleminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nainen 31 v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nainen 31 v.

Vieras
Olen mieheni kanssa yrittäny hankkia lasta 2kk ajan, mutta ei ole toistaseksi tärpänny, minä sairastan helppo hoitoista epilepsiaa ja minulla on siihen 2 lääkitystä trileptal ja levetirasetami, Kysyisin että vaikuttaisiko noi lääkkeet raskaaksi tulemiseen? Onko kellään kokemusta kyseisestä asiasta tai noista lääke yhdistelmistä?

.....Et voi olla noin vastuuton???
Ei sun suurin huoli voi olla vaikuttaako noi raskaaksi tulemiseen?

Jos lasta yritätte, niin teidän suutin huoli pitäisi olla, että vaikuttaako sun LÄÄKKEET sikiöön! Sulla on vakava perussairaus, ja sun pitää olla ennen raskauden mahdollisuuttakaan yhteydessä lääkäriin.
Mistä tiiät minkä vammaisen lapsen ne lääkkeet aiheuttaa? Ja tarvitseeko sun vaihtaa lääkitys raskauden vuoksi? Tuplata annostus??
Siinähän oliskin hauska yhdistelmä jos sun "helppohoitoinen" epilepsialääkitys aiheuttais sikiövaurioita - ja - eikä olis sulle raskaana ollessa riittävä lääkitys ja saisit jonkun oikein pahan hapenpuutetta aiheuttavan kohtauksen ja saisitte sun hapenpuutteen vuoksi aivovaurioita molemmat.
Hei tsemppiä!
(Ja tämän viestin todellakin oli tarkoitus vähän herätellä vastuuseen!)

• Tykkää
Reactions: .....

Jos lasta yritätte, niin teidän suutin huoli pitäisi olla, että vaikuttaako sun LÄÄKKEET sikiöön! Sulla on vakava perussairaus, ja sun pitää olla ennen raskauden mahdollisuuttakaan yhteydessä lääkäriin.
Mistä tiiät minkä vammaisen lapsen ne lääkkeet aiheuttaa? Ja tarvitseeko sun vaihtaa lääkitys raskauden vuoksi? Tuplata annostus??
Siinähän oliskin hauska yhdistelmä jos sun "helppohoitoinen" epilepsialääkitys aiheuttais sikiövaurioita - ja - eikä olis sulle raskaana ollessa riittävä lääkitys ja saisit jonkun oikein pahan hapenpuutetta aiheuttavan kohtauksen ja saisitte sun hapenpuutteen vuoksi aivovaurioita molemmat.
Hei tsemppiä!

Hei tsemppiä!

Olen puhunut lääkäri neurologin kanssa ja hän sanoi ettei raskaudelle ole mitään estettä ja sanoi että kun raskaustesti on positiivinen niin heti heihin ottaa yhteyttä ja paikan päällä käynti, niin vähentää lääkkeitä sen jälkeen, että en ole vastuuton !!

Jos lasta yritätte, niin teidän suutin huoli pitäisi olla, että vaikuttaako sun LÄÄKKEET sikiöön! Sulla on vakava perussairaus, ja sun pitää olla

Aika hyökkäävä asenne. Mistä tiedät ettei ap ole ottanut asiasta selvää? Kaikista lääkkeistä löytyy tieto voiko niitä käyttää raskauden aikana.

Trileptal:
...
Nämä tiedot huomioiden:
- Jos Trileptal-hoitoa saavat naiset tulevat raskaaksi tai suunnittelevat raskautta, tämän valmisteen käyttö on arvioitava huolellisesti uudelleen. Pienintä tehokasta annosta pitää käyttää ja mahdollisuuksien mukaan tulisi suosia monoterapiaa ainakin raskauden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
- Raskauden aikaista tehokasta epilepsialääkitystä okskarbatsepiinilla ei saa keskeyttää, koska sairauden paheneminen on vahingollista sekä äidille että sikiölle.

KEPPRA (levetirasetaami)
Raskaus, imetys ja hedelmällisyys

Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä.

Keppraa ei pitäisi käyttää raskauden aikana, ellei se ole välttämätöntä. Synnynnäisten epämuodostumien riskiä syntymättömälle lapsellesi ei voida täysin sulkea pois. Eläinkokeissa Keppralla on ilmennyt haitallisia vaikutuksia lisääntymiskykyyn annoksilla, jotka ovat suurempia kuin mitä tarvitaan kohtaustesi kontrolloimiseen.
...

Syön foolihappo pillereitä, Olen lukenut pakkaus selosteet huolellisesti, ja lääkäri on mulle sanonut että sit otetaan toinen lääke pois kun raskaustesti on positiivinen.

Aika hyökkäävä asenne. Mistä tiedät ettei ap ole ottanut asiasta selvää? Kaikista lääkkeistä löytyy tieto voiko niitä käyttää raskauden aikana.

Trileptal:
...
Nämä tiedot huomioiden:
- Jos Trileptal-hoitoa saavat naiset tulevat raskaaksi tai suunnittelevat raskautta, tämän valmisteen käyttö on arvioitava huolellisesti uudelleen. Pienintä tehokasta annosta pitää käyttää ja mahdollisuuksien mukaan tulisi suosia monoterapiaa ainakin raskauden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.
- Raskauden aikaista tehokasta epilepsialääkitystä okskarbatsepiinilla ei saa keskeyttää, koska sairauden paheneminen on vahingollista sekä äidille että sikiölle.

KEPPRA (levetirasetaami)

Jos olet raskaana tai imetät, epäilet olevasi raskaana tai jos suunnittelet lapsen hankkimista, kysy lääkäriltä neuvoa ennen tämän lääkkeen käyttöä.

Keppraa ei pitäisi käyttää raskauden aikana, ellei se ole välttämätöntä. Synnynnäisten epämuodostumien riskiä syntymättömälle lapsellesi ei voida täysin sulkea pois. Eläinkokeissa Keppralla on ilmennyt haitallisia vaikutuksia lisääntymiskykyyn annoksilla, jotka ovat suurempia kuin mitä tarvitaan kohtaustesi kontrolloimiseen.
...

Mulla vähennettiin toi trileptal 1 tabletilla kun kohtauksia ei ole tullu yli vuoteen ja silläkin kun raskautta yritetään ja neuvoi käyttään foolihappo tabletteja..

Trileptal:
...
Nämä tiedot huomioiden:

KEPPRA (levetirasetaami)

...
No en tiedä. Kuulostaa tylyltä, mutta en kyllä itse tuollaisilla lääkkeillä havittelisi raskaaksituloa.

Nonni, asiasi on siis kunnossa.
Kyllä ne muutkin epileptikot on tulleet raskaaks.
Mutta todella harvemmin kukaan ihan vielä kahdesta kierrosta raskautuu, ei sitä vielä oikein lasketa edes yrittämiseksi ;)

No jaa, epilepsia on esim koirilla jalostuksessa poissuljettu. Itse miettisin, haluaisinko siirtää sairauden omille lapsilleni. Karua, mutta miettimisen arvoinen asia.

Onko joku tosiaan niin tietämätön, että luulee epilepsian olevan aina periytyvä sairaus :(
Entinen naapuri, sekä isä, että tytär kärsivät aikanaan epilepsiasta. Isä laski alleen ihan yllättäen. Tyttären kohtausta en nähnyt, hän sai siihen kunnon lääkityksen. Isä vaan tuppas unohtamaan lääkkeensä purkkeihin.

Olen mieheni kanssa yrittäny hankkia lasta 2kk ajan, mutta ei ole toistaseksi tärpänny, minä sairastan helppo hoitoista epilepsiaa ja minulla on siihen 2 lääkitystä trileptal ja levetirasetami, Kysyisin että vaikuttaisiko noi lääkkeet raskaaksi tulemiseen? Onko kellään kokemusta kyseisestä asiasta tai noista lääke yhdistelmistä?
No ei ole, mutta ensin nuo lääkkeet pois eikä mitään muitakaan valmisteita kannata käyttää. Lääkärin valvonnassa tietysti.
Mut tämä on miehelle.

Olen puhunut lääkäri neurologin kanssa ja hän sanoi ettei raskaudelle ole mitään estettä ja sanoi että kun raskaustesti on positiivinen niin heti heihin ottaa yhteyttä ja paikan päällä käynti, niin vähentää lääkkeitä sen jälkeen, että en ole vastuuton !!
Kirjassa Hyvä Paha isäaine listataan epilepsiaa aiheuttaviksi aineiksi:

Bentsyylialkoholi eli koodilla E1519 tuttu hajusteissa. Lainaan tähän sen tekstin sivulta 163, ettei unohdu:

"ominaisuus: Benzyl alcohol Liuotin, säilöntäaine, denaturointiaine

Mahdollisia vaikutuksia:

Päänsärky, ärsyttää ihoa ja limakalvoja;

myrkyllinen hermostolle ja maksalle;

kosketusihottuma;

NIH:n vaarallisten aineiden listalla;

myrkyllinen vesieliöille

Käyttö:

hajuvesi

hiusväri

sampoo

kynsilakanpoistoaine

hedelmien maku ruoissa
(säilöntäaineena tai aromiaineena lääkkeissä:
Voltaren, Solomet, Dalacin,

kankaanpehmentävä aine

savukkeet

(jasmiinin, hyasintin ja muiden kasvien ainesosa; synteettisesti tehdään raakaöljystä tai kivihiilitervasta)"

Kerro nuo lääkärillekin. Olisiko jäänyt joku asia koulutuksessa kertomatta?

No en tiedä. Kuulostaa tylyltä, mutta en kyllä itse tuollaisilla lääkkeillä havittelisi raskaaksituloa.
Samaa mieltä. Ruokavaliolla (hiilarit minimiin!) voisi vaikuttaa todella paljon kohtausten esiintyvyyteen, mutta enemmän huolissani kaikesta teollisesta, mitä elimistön kuuluukin hylkiä, varsinkin kun...:

Epilepsialääkkeet aiheuttavat usein epämuodostumia ym,
selviää Mia Artaman väitöksestä.

Jos on epilepsia, ei saa käyttää näitä valmisteita, sillä ne tulee fimean sivulla esille, kun laittaa sanan epilepsia vasta-aihesarakkeeseen. Seassa on myös itsehoitovalmisteita. esim peräpuikko!

"Aineiden arviointityön valmistumista on hidastanut se, että monien aineiden kohdalla EFSAlle toimitetut turvallisuusselvitykset ovat olleet puutteellisia. Työn arvioidaan kuitenkin valmistuvan huhtikuussa 2008." - Evira -

Lääkelaitoksen sivulta voi varmistaa, ettei missään valmisteessa, mitä käyttää, ole kyseistä ainetta. Siis jos esim joku aineen käyttäjä hengittää lähellä sitä, voi siitä herkimmille tulla oireita. Tarkista aina listasta ja tässä sanalla bentsyylialkoholi löytyi nuo - seassa jopa itsehoitovalmisteita, rasvoja ym - järkyttävää! Yhteisvaikutuksia kun ei tunneta ja ruoassakin on useita lääkkeitä... on!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Uskon nyt tuon. Omaan hoitotahtoon täytyy saada lähestymiskielto niille.

Yhteistyössä