Raskaaksi heti keskenmenon jälkeen-vuotoja helpommin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Eli tulin raskaaksi pari viikkoa keskenmenon jälkeen lääkärin suosituksesta huolimatta, kun suositti yksien menkkojen odottamista ennen yrityksen jatkamista. No, nyt on hieman vuodellut, ihan aavistuksen muutamana päivänä (rv.n.6+3). Onko tämä raskaus nyt tuhoon tuomittu siksi kun en antanut yksien menkkojen tulla, vai johtuuko tuo aavistus vuotoa hormonitasapainosta vai voiko vielä vaikuttaa edellinen km vuoteluun? Toivoton olo jos tämänkin alun menettää!!

Minulle sanottiin keskenmenon jälkeen että raskaaksi saa tulla vaikka heti, mitään lääketieteellistä syytä yhtien kuukautisten odottamiseen ei kuulemma ole. Niin tulinkin ja vielä ainakin ihan normaalisti etenee. Mulla on sellainen käsitys että tuo yhtien kuukautisten odottamista suositellaan vain koska silloin on helpompi laskea raskauden kesto ja mahdollinen LA.

Yleensä lääketieteellistä syytä yhden kierron odottamiseen ei tosiaan ole, jotkut lääkärit sitä suosittelevat, mutta syynä lienee juuri se, että raskauden kesto on helpompi päätellä ns. normaalista kierrosta (keskenmenon jälkeen menkat saattavat viipyä ja ovulaation ajankohta voi siten olla epätavallinen). Itse tulin tällä kertaa raskaaksi keskenmenon ja yksien kuukautisten jälkeen ja olen vuotanut verta lähes säännöllisesti suurimman osan raskausajasta (nyt viikkoja n. 15), vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin. (Olen saanut kaksi keskenmenoa, joista kummassakaan ei ollut spontaania vuotoa.)

Tuo vuotosi voi olla aivan normaalia, alkuraskauden aikana useilla esiintyy vuotoa suunnilleen niihin aikoihin, kun kuukautisten olisi pitänyt tulla. Samoin kohdunsuulta tai limakalvoilta voi tulla pieniä vuotoja (yleensä kirkkaan punaista) esim. seksin tai sisätutkimuksen jälkeen. Kuitenkin, jos asia huolestuttaa (ja tietysti jos vuotoa on runsaammin tai vatsakipuja tms.) kannattaa käydä lääkärissä, hyvällä ultraäänilaitteella sykkeen pitäisi jo periaatteessa näkyä sen jälkeen kun kuusi viikkoa on täynnä sikäli kun raskausviikkosi pitävät paikkansa.

Oli miten oli, vaikka kyseessä olisikin keskenmeno, et ole MITENKÄÄN voinut aiheuttaa sellaista sillä, että et odottanut yhtä kuukautiskiertoa ennen raskausyritystä.

Mulle ainakin sanottiin että pitää odottaa sen takia, että kohtu kerkeää toipumaan edellisestä raskaudesta.

Oliko ap muuten varma, että on raskaana, eikä hcg muuten vain koholla km jälkeen?