Rasisti facebookissa..miten toimisitte tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmm"

Vieras
Minulla on siis kaverina facebookissa ystävän mies, joka on ollut aina tavatessa ihan fiksun oloinen tyyppi. Nyt sitten facebookin kautta on paljastunut kunnon rasistiksi.. siis laittaa rasistisia vitsejä, linkittää kaiken maailman juttuja ym. Tuo käytös raivostuttaa ihan hirveästi, miten se voi kuvitella olevansa itse yhtään sen parempi olemalla valkoinen??? Lähinnä nyt pidän ihan idioottina ja vähän vajaana tuota tyyppiä.

Ongelmana on nyt se että poistanko tuon kavereistani? Ystäväni suuttuu eikä varmasti tule ymmärtämään syytä ja tapaamisista tuon miehenkin kanssa tulee mahdottomuus. Todennäköisesti menee välit sitten ystäväni kanssa. Jos taas piilotan vain tuon tyypin julkaisut niin tavallaan katson läpi sormien hänen mielipiteitään, eikö? En oikein itse hyväksy sitäkään vaihtoehtoa.. eräällä ystävälläni on tummaihoinen lapsi ja tuntuu että "petän" heidät hyväksymällä kaverikseni (edes facebookissa) tuollaisen rasistin.

Vaikea tilanne! En ikinä uskoisi tuosta miehestä että on tuollainen!

Minulla on vähän sama tilanne. Arjalaista puhdistusmeininkiä, uutisia kivitystuomoista jne tulvii yhden fb-kontaktin sivuilta. Valkoista paremmuutta hehkuu jokatoinen päivitys. Mitään en ole hänelle vielä kommentoinut, mutta tulee jotenkin "saastunut" olo kun näkee hänen julkaisujaan - siis siinä mielessä, että MINULLA on tuttava, joka ajattelee noin, vaikken itse ajattelekaan. Eihän se oikeasti minua samanlaiseksi tee, mutta silti mietin tosissani, poistanko kontaktin.

Toisaalta - olenko sitten suvaitsematon, jos en suvaitse ajattelun vapautta ja anna hänelle oikeutta olla mitä mieltä haluaa? Ajatusten toteuttamista käytännössä en tietenkään hyväksyisi.

[QUOTE="a.p";23776908]Miten siis itse toimisit?[/QUOTE]

Poistaisin kavereista jos siltä tuntuisi, antaisin olla kaverina jos siltä tuntuisi, estäisin päivitysten näkymisen jos siltä tuntuisi. Sen enempää asiasta stressaamatta. Se on kuitenkin vain naamakirja.

Mun vanha kamu, jonka kanssa olen ollut viimeksi tekemisissä lapsuudessa osoittautui myös rasistiksi. Tämä selvisi myös Facebookissa, tultuamme fb-kamuiksi vuosien jälkeen. Suodatan ja kerran olen vastannut oman mielipiteeni paskanruske-skeidaan mitä hän päivitti...
Noh, jokaisella on oikeus mielipiteeseen, kuten sanottu, mutta en mä kauhian kauaa jaksa katsella vastaavia juttuja...

Älä tee asiasta liian vaikeata. Heivaa tyyppi kavereistasi äläkä mieti enempää. Luultavasti kukaan, mies itsekään, ei edes huomaa sitä. Vai onko itselläsi useinkin tapana tutkia kenen kaikkien kanssa kaverisi ovat kavereita?
Jos asia tulee joskus puheeksi ystäväsi kanssa, lasautat vaan hölmistyneen ilmeen ja valkoisen valheen: "Mitä ihmettä, eikö me muka enää olla kavereita X:n kanssa?".

Mä ainakin näen kaverimäärästä, että ainakin kymmenkunta ainakin on jossain vaiheessa kadonnut, mutta en jaksa miettiä ketä ovat ja miksi eivät enää ole kavereitani.

Mä en kanssa nää mitään ongelmaa tuossa. Et sä ketään petä olemalla kaveri jonkun kanssa jolla on erilaiset arvot. Se olisi pettämistä jos sinä kommentoisit niitä hyväksyvästi tms.

Mulla on kavereina eri uskontokunnan tyyppejä, ja erilaisia äärilaitojakin suuntaan jos toiseen. Minä itse päätän mitä kommetoin, olenko samaa mieltä vai kritisoinko, yleensä annan vain olla. Ja pidän huolen siitä että mun seinällä jokainen saa olla oma itsensä ilman että kukaan tulee arvostelemaan.

Minä poistaisin kavereista. Ja sanoisin suoraan, että voin olla kaveri irl, kun mies osaa olla kunnolla. Mutta facebookin jutut menevät yli, enkä kehtaa olla avoimen rasistin naamakirjakamu. Sanoisin, et palataan naamakirjankin osalta asiaan, kun lopettaa nolot juttunsa. Löisin asiaa vähän leikiksi, eihän se Facebook- kaveruus oikeasti ole niin vakava juttu:)

Mä piilottaisin viestit ja jättäisin omaan arvoonsa, jos poistaminen ei tule kyseeseen. Valitettavasti ihmisillä on tyhmiä ajatuksia ja mielipiteitä, eikä niitä oikein voi muuttaa. En mä näe, et sä hyväksyisit miehen mielipiteet yhtään sen enempää, vaikka hän olisikin kaverisi. Tuskinpa hyväksyt kaikkien muidenkaan kaveireittesi mielipiteet.

Tuolla miehellä on jotain pahoja ongelmia itsellään, ehkä hän on lapsena saanut huonoja kokemuksia tummaihoisista tai hänet on vain kasvatettu suvaitsemattomaksi.

Poistaisin kavereista jos siltä tuntuisi, antaisin olla kaverina jos siltä tuntuisi, estäisin päivitysten näkymisen jos siltä tuntuisi. Sen enempää asiasta stressaamatta. Se on kuitenkin vain naamakirja.

Noin minäkin sen ajattelen, näin samanlaisen tilanteen eteen muutamaan kertaan joutuneena. Jos kysymys vieraammasta ihmisestä kenen poistaminen on vaan tyyliin kaverilistan siivoamista niin ei mitään ongelmaa. Jos taas jostain syystä olen läheinen tai minun pitäisi olla väleissä kyseisen ihmisen aknssa niin olkoot siinä sitten mielipiteineen, jos ne enemmän ärsyttää niin estäisin niiden näkymisen.

En pidä sitä kaveriksi jättämistäkään minään muiden ystävien pettämisenä, en ole vastuussa siitä millaisia mielipiteitä joillain tutuillani on. Eri asia sitten jos menee henkilökohtaisuuksiin joitain ystäviäni kohtaan niin siinähän olisi jo syy poistaa kaverilistalta.

Mun mies poisti Facebookista siskonsa ja hänen miehensä, kun näillä oli rasistisia juttuja. Sisko lähetteli sitten tekstiviestejä että miten sä voit tollasen takia pistää välit poikki. Mies pisti takaisin ettei ole mitään välejä katkaisemassa, mutta hän ei halua tulla facebookissa yhdistetyksi rasistisiin ihmisiin... Ja että jos Facebook on joillekin yhtä kuin ainoa oikea elämä, niin se on heidän häpeänsä... On edelleen puheväleissä siskonsa kanssa kun tämä lopulta ymmärsi asian :)

Itse käyttäydyn fb:ssa kuten käyttäydyn tosielämässäkin: kohteliaasti, asiallisesti ja pientä piristävää huumoria viljellen. Jos fb:ssa joku "kavereistani" käyttäytyy niin, että siitä on vahinkoa minulle tai maineelleni, poistan hänet kaverilistaltani. Kerran vain on näin pitänyt tehdä. Silloin kyseessä oli työkaveri, joka kirjoitti humalassa seinälleni omituisia asioita. Lähtetin hänelle seuraavana aamuna työmeiliin kirjeen, jossa pahoittelin, että jouuduin poistamaan hänet fb-kavereistani "koska en voi antaa kenenkään vahingoittaa mainettani. Toivon, sinun myös ymmärtävän, että myös omat ja monen ystäväni teini-ikäiset lapset ovat fb-kavereitani, joten minun täytyy näyttää heille esimerkkiä siitä mikä on hyvää käytöstä ja mikä ei."

Yksi neuvo voisi olla se, että käyttäydyt kuten käyttäytisit silloin kun joku kirjoittaa talosi seinälle/ ilmoitustaululle tuollaisi juttuja. Ota siis etäisyyttä.

[QUOTE="tuttu";23776922]Minulla on vähän sama tilanne. Arjalaista puhdistusmeininkiä, uutisia kivitystuomoista jne tulvii yhden fb-kontaktin sivuilta. Valkoista paremmuutta hehkuu jokatoinen päivitys. Mitään en ole hänelle vielä kommentoinut, mutta tulee jotenkin "saastunut" olo kun näkee hänen julkaisujaan - siis siinä mielessä, että MINULLA on tuttava, joka ajattelee noin, vaikken itse ajattelekaan. Eihän se oikeasti minua samanlaiseksi tee, mutta silti mietin tosissani, poistanko kontaktin.

Toisaalta - olenko sitten suvaitsematon, jos en suvaitse ajattelun vapautta ja anna hänelle oikeutta olla mitä mieltä haluaa? Ajatusten toteuttamista käytännössä en tietenkään hyväksyisi.[/QUOTE]

Juuri tätä ajoin takaa. Tulee jotenkin häpeä että minä tunnen tuollaisen ihmisen.. Ja tuo "saastunut" olo kuvaa aika hyvin myös minua. En vain voi käsittää sellaisia juttuja missä esim. joku maahanmuuttaja on hakattu ja tämä tyyppi linkittää sen ja nauraa asialle vahingoniloisena. Mistä herääkin sitten ajatus, että en yhtään ihmettelisi vaikka tämä henkilö olisi itse niitä maahanmuuttajia hakkaamassa..

Mutta livenä ei tuo koskaan tätä puolta esille. Ei kertaakaan. Sillä onkin niin ristiriitainen olo, että miten pitäisi suhtautua. Ehkä se kavereista poistaminen olisi turhan radikaalia.. ja joku sanoi ettei sitä huomaa jos olen poistanut hänet kavereistaan? Tämä ystäväni huomaisi kyllä.

Mitään ongelmaa ei olisi jos tuo olisi vain joku MINUN tuttuni, ei siis yhteydessä tähän ystävääni. Silloin poistaisin hänet kaverilistalta.

[QUOTE="a.p";23777019]Juuri tätä ajoin takaa. Tulee jotenkin häpeä että minä tunnen tuollaisen ihmisen.. Ja tuo "saastunut" olo kuvaa aika hyvin myös minua. En vain voi käsittää sellaisia juttuja missä esim. joku maahanmuuttaja on hakattu ja tämä tyyppi linkittää sen ja nauraa asialle vahingoniloisena. Mistä herääkin sitten ajatus, että en yhtään ihmettelisi vaikka tämä henkilö olisi itse niitä maahanmuuttajia hakkaamassa..

Mutta livenä ei tuo koskaan tätä puolta esille. Ei kertaakaan. Sillä onkin niin ristiriitainen olo, että miten pitäisi suhtautua. Ehkä se kavereista poistaminen olisi turhan radikaalia.. ja joku sanoi ettei sitä huomaa jos olen poistanut hänet kavereistaan? Tämä ystäväni huomaisi kyllä.

Mitään ongelmaa ei olisi jos tuo olisi vain joku MINUN tuttuni, ei siis yhteydessä tähän ystävääni. Silloin poistaisin hänet kaverilistalta.[/QUOTE]

No estä sen päivitykset. Ja jos nuuskijakamusi sen huomaa, niin sano ettet jaksa sen ukon juttuja. Ei sun tarvitse jaksaa lukea skeidaa päivittäin sillä uhalla, että 'ystäväsi' suuttuu...

[QUOTE="a.p";23777019]Juuri tätä ajoin takaa. Tulee jotenkin häpeä että minä tunnen tuollaisen ihmisen.. Ja tuo "saastunut" olo kuvaa aika hyvin myös minua. En vain voi käsittää sellaisia juttuja missä esim. joku maahanmuuttaja on hakattu ja tämä tyyppi linkittää sen ja nauraa asialle vahingoniloisena. Mistä herääkin sitten ajatus, että en yhtään ihmettelisi vaikka tämä henkilö olisi itse niitä maahanmuuttajia hakkaamassa..

Mitään ongelmaa ei olisi jos tuo olisi vain joku MINUN tuttuni, ei siis yhteydessä tähän ystävääni. Silloin poistaisin hänet kaverilistalta.[/QUOTE]

Mutta siis jos livenä ei ole mitään ongelmia, mutta facebook-jutut ovat tuota linjaa niin mielestäni silloin voi ihan hyvin poistaa kavereista. Ei se tarkoita välien katkaisemista muuten. Voi hyvin olla ettei tämä kaveri edes huomaa sitä että olet positanut hänet, jos taas jotain kyuselyä siitä tulee niin kai silloin voi sanoa suoraan että nuo jutut ovat sellaisia mitä et halua lukea.

Tai sitten vaan jätät ne jutut omaan arvoonsa.

Itse oon poistanut moniakin kavereita ja yhden hyvän ystävän kanssa meni välit lopullisesti poikki, johtuen hänen rasistisista kommenteistaan. Jokaisella on tietysti omat mielipiteensä, hyvä niin, mutta itse en voi kunnioittaa henkilöä, joka pitää itseään parempana muita ihonvärin tai synnyinmaan perusteella. Ulkonäön perusteella kavereiden valitseminen kuulostaa typerältä, itse valitsen ystäväni sen mukaan, mitä mieltä he ovat asioista. Mua ei kiinnosta lukea rasisti-juttuja, rasisteilla ei ole mulle henk. koht. mitään annettavaa.

Mä tekisin niin, että poistaisin kyseisen ihmisen kaverilistalta, ja jos sitä ruvetaan ihmettelemään, sanoisin että et jaksanut/halunnut lukea rasistisia kommentteja seinälläsi.

Muuten musta on ihan älytöntä tuo, että pitäisi KUNNIOITTAA rasistisien kommenttien kirjoittajia. Miksi ihmeessä? Eiväthän hekään kunnioita muita ihmisiä.

Yhteistyössä