Rasismista romanilasten kannalta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aada"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aada"

Vieras
Olen neljän kahden tytön äiti ja se ei ole ongelma, päinvastoin, tytöt ovat minulle tärekitä mitä tiedän. :heart: Perheemme on muuten tavallinen perhe mutta me olemme romaneita - jota en sitäkään koe ongelmaksi. Vaan osan valtaväestön asenteet. Me vanhemmat olemme parhaamme mukaan yrittäneet kääntä asioita päälaelleen, opettamaan lapsille että ollaan tavallisia. Jos meistä se olisi kiinni, olisimme varmaan onnistuneet, mutta valtaväestöstä osa on niin vastaan. Muutama esimerkki.

Esikoistyttö on erityisluokalla kun ei oikein pysty keskittyä vaan haahuilee ja hänkslää eikä normaalissa tahdissa mukana pysy vaikka oppii hienosti ja lukeekin. Pienen koulun kaikki tytöt 1-6 luokalta ottaneet tytön mukaan kun on pyytänyt vaikka ainoa romanityttö koulussaan. Myös pojat ei ole sen pahemmin ajatelleet tyttöä "erilaisena", kun ei sitä ole. No, tänään kun esikoinen astui ulos koulukyydistä ja riensin heti vastaan ja kyselin miten päivä meni jne. Tyttö oli ihan alamaissa joten mentiin sisälle ja juttelin neidin kanssa. Kertoi että oli ollut kiva päivä, välkällä opetellut isojen tyttöjen kanssa mm. hyppiin narua ja hiekkalaatikolla oli ollut muitten luokkalaistensa kanssa. PAITSI. Siinä hiekkalaatikolla leikkiessään paikalle oli tullut pari tokaluokkalaista poikaa ja sanonut että jaa täällähän on näitä mustalaisiakin juu. Kysyin että siitäkö kenkä puristaa. Tyttö ei vastannut mitään, huokaisi vaan syvään ja kysyi hiljaa: Äiti miks me oikeen ollaan mustalaisia? Äidin sydäntä riipaisi ja hetki meni vastausta keksiessä.

Meillä on romanikulttuurista käytössä ainoastaan yksi tapa, lattialla olleita ei enää pöydälle. Pikkuisempi tytär, kohta 5-vuotias, tiputti sanomalehtiä ja aikakauslehtiä ja vaatteita ja muuta lattialle jonka jälkeen nosti ne pöydälle. Olen itse sitä mieltä että ei se pahasti saastu keittiö jos nostaa pöydälle mutta kun sitä nyt noudatetaan. Ensin sitten astelin sinne tyynen rauhallisena ja nappasin kirkuvan ja kiukkuisen tytön ja vein hänet huoneeseensa jonka jälkeen laitoin vaattet ja kipot ja lehdet sitten paikoilleen ja menin tytön luo juttelemaan. Kysyin että miksi hän teki niin. Vastaus oli: "Erinin kotona kun kyläilin niin Erinin äiti nosti kaikki tavarat lattialta pöydälle. Minä sanoin sille äidille että ei noin saa tehdä kun keittiö saastuu, ja Erin vastasi: Ei meillä saastu vaan teillä vaan." Äiti ei kuulemma osannut sanoa siihen mitään, puistellut päätään ja siirtänyt keskustelut tyttärensä kanssa illaksi. Niin, miksi sitten tyttö teki. Mä haluan että me ollaan ihan tavallisia ja aioin tavallistaa meidän keittiön! Äiti taas huokaisi. Voi kulta, me ollaan ihan tavallisia vaikka ei tavaraa lattialta pöydälle nostettaisikaan.

Kaupassa perässämme kulkee aina vartija, tai no suurimmassa osassa, on olemassa myös niitä ennakkoluulottomia kauppoja joille kiitos. Ikinä ei ole varastettu mitään, on meistä todella väärin ja ikävää kun suurin osa romaneista niin tekee. Näiltä vartioilta me kysellään aina tuotteiden ominaisuuksia. Vanhempi tyttö oli ollut ystävällemme (valtaväestlstä) yökylässä ja hämmästys oli suuri kauppaan astuessa ja ekat sanat: "Miksei meidän perään tule vartijaa? Keltä me kysytään tuotteita?" Oli ollut ystävän äidillä kuulemma vaikea selittää, miksi näin on meillä muttei teillä, niin hän kertoi.

Eletäänkö me oikeasti näin ahdasmielisten keskellä. Mikä oli ketjun tarkoitus? Ajattelin vaan että tarkistaisitte onko omat asenteenne kunnossa. Ja toki haluaisin myös mitä tässä tilanteessa tehdä ettei lapset nyt itseeän miksikään erilaisiksi ja yhteiskunnan hylkiöksi. Mitä mieltä te olette tällaisesta käytöksestä meitä kohtaan?

Tämä ei ole vaan meidän perheen ongelma. Samoja ongelmia pohtii moni muu romaniperhe suomessa, joka päivä. Avatkaa silmät, vieno pyytö teille kaikki isit ja äidit sekä naiset ja miehet. Avatkaa mielenne avoimiksi älkääkä yleistäkö älkääkä olko ennakkoluulollisia.
Kulkekaa avoimin mielin kaikkia kohtaan. Elämästä avautuu aivan uusia näkökulmia.
Mukavaa kevättä kaikille!

Juu, olen mielestäni ollut oikein avarakatseinen mutta avasin vielä lisää silmiäni. Lasten kannalta niin erilaista ja pahemman tuntuista, kiitos että pääsin tässäkin asiassa "lapsen tasolle". Mukavaa kevättä myös teille ja hauskaa pääsiäistä myös!

"Ikävää, että suurin osa romaneista näin tekee" (eli varastaa).

Siinäpä se. Kun suurin osa tekee jotain, on ennakkoluuloista vaikea päästä. Aika inhimillistä, vaikka teidän kannalta valitettavaa.

Harmi, että teillä on noin huonoja kokemuksia. Mun poikia ei ole rodun takia kiusattu oikeastaan ollenkaan, vanhempaa poikaa tosin tarhassa oli haukuttu, mutta sekin jäi siihen muutamaan kertaan. Nykyään pojat ovat jo koululaisia, eikä koulussa tai kaveripiirissä ole kiinnitetty sen suurempaa huomiota siihen, että lapset ovat romaneja. Tosin meidän perhe on kaajeenmoinen muutenkin, käydään töissä ja eletään säännöllistä elämää, asutaan asuinalueella jossa ei asu muita romaneja.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23579953:
no täytyy sanoa, että itse olette paljon syypäitä siihen miten teitä kohdellaan.

Ihan oikeasti, voiko aikuinen ihminen ajatella noin???

Romanilasta saa siis syrjiä tai haukkua, koska...ole kiltti ja täydennä tuo lause.

hei ap. meidàn lapsen luokalla on romanipoika. tààllà meillàpàin romaniperheet ovat usein kòyhià eivàtkà asu edes oikeissa asunnoissa. onko sinusta oikein ettà esim luokan retkeà varten muuta vanhemmat kustantavat romanipojan osuuden (nouin 30 euroa? ) , onko sinusta oikein ettà pojalle ostettiin joululahjat koulun puolesta?
onko tuo vàhempiosaisen huomioonottamista vaiko erilaisuuden korostamista?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23579953:
no täytyy sanoa, että itse olette paljon syypäitä siihen miten teitä kohdellaan.

Kai varkaat ja muut syypäitä miten heitä kohdellaan- mutta niitä löytyy ihan vaaleistakin vaikka millä mitalla! Vaikka vaaleidenkin joukossa tällaista löytyy ei sinuakaan sellaisena kohdella jos et sitä ole.

Anteeksi nyt, mutta mä en nähnyt noita ap:n antamia esimerkkejä kovin kummoisina. "Täällä on näitä mustalaisiakin" kuulostaa pelkältä toteamukselta, varsinkin jos se jäi siihen että käytettiin tuota ilmaisua joka ei enää ole korrekti eikä sanottu tai tehty muuta. "Meillä ei saastu, teillä saastuu" Niin?! Sen olisi voinut sanoa että teillä on niin, meillä tehdään näin ja se siitä. Mitä siihen olisi pitänyt toisen osatakaan sanoa?

Ja se, että kaupassa teidän perässä roikkuu vartija, niin vastasitkin siihen ihan itse.

[QUOTE="Mamma italiana";23579990]hei ap. meidàn lapsen luokalla on romanipoika. tààllà meillàpàin romaniperheet ovat usein kòyhià eivàtkà asu edes oikeissa asunnoissa. onko sinusta oikein ettà esim luokan retkeà varten muuta vanhemmat kustantavat romanipojan osuuden (nouin 30 euroa? ) , onko sinusta oikein ettà pojalle ostettiin joululahjat koulun puolesta?
onko tuo vàhempiosaisen huomioonottamista vaiko erilaisuuden korostamista?[/QUOTE]

Niin, kai niistä italialaisistakin valtaväestöstä vähäosasia löytyy? Tämä on minusta eri asia - teillpäin on varmaan erilaiset ajatusmaailmat osin kuin täällä. En tiedä kumpaa on kun en tilannetta nähnyt mutta siis mielestäni ei liity tähän.

vanhempi lapsi kun oli tarhassa niin siellä oli kaksi romanilasta. Toinen lapsista on (omani kaveri) aivan mahtava tapaus, on mukava ja on käytöstapoja, enkä pitenkään pidä erilaisena. Mutta toinen oli sitten taas todella huono kaytöksinen kiusasi muita lapsia ja muuta vastaavaa. Niin tämä lapseni kaveri on saanut tämän toisen romanilapsen takia myös haukut ja "vihat" päälleen koska ovat "samanlaisia erilaisia".

Toivottavasti joku edes ymmärtäisi tekstin niin kuin oli tarkoitus selittää. Kun tästä nyt tuli jotenki tosi sekava.

Myönnän että itse olen hieman rasistinen mustalaisia kohtaan. Tuntuu silti että teidän perheenne ei välttämättä ole sitä osaltani ansainnut. En oikein osaa sanoa, muuta kuin älkää lannistuko ja olkaa osaltanne murtamassa stereotypioita. Kannustakaa lapsianne ja pitäkää huolta että koulunkäynti jatkuu myös peruskoulun jälkeen.

Niin, kai niistä italialaisistakin valtaväestöstä vähäosasia löytyy? Tämä on minusta eri asia - teillpäin on varmaan erilaiset ajatusmaailmat osin kuin täällä. En tiedä kumpaa on kun en tilannetta nähnyt mutta siis mielestäni ei liity tähän.

tottakai, mutta nyt puhun ihan eri asiasta. sà varmaan tiedàt teidàn ja italian romanien suuresta kulttuurierosta myòs. eli tààllà romanivanhemmat ovat yleensà esim lukutaidottamia, monet asuu esim asuntovaunussa josssain kaupunginlaidalla, ilman pesumahdollisuuksia yms.

olisin halunnut tietàà mielipiteesi tuosta erityishuomiosta, siis onko se sinusta hyvà vai paha asia ja miksi. vaikka nyt vain sivuaakin aihettasi.

[QUOTE="viides";23579985]Ihan oikeasti, voiko aikuinen ihminen ajatella noin???

Romanilasta saa siis syrjiä tai haukkua, koska...ole kiltti ja täydennä tuo lause.[/QUOTE]

koska.... inua vituttaa että mustalaiset käyvät säännöllisesti ja törkeästi varkailla työpaikallani ja kasvattavat jälkikasvustaan samanlaista paskaa!

Minä pidän romanilpsista paljon ja mielelläni suon aikaani heille kun ulkoilen oman taaperon kanssa.
Haluan omalta osaltani antaa hyvän esimerkin ja kokemuksen heille "valkolaisesta". Ehkä tulevaisuudessa sillä on jokin merkitys romanilapselle.Ainakin se että kaikki "valkolaiset"ei ole tylyjä.
Tsemppiä perheellenne ja parannetaas me muut asenteitamme.

Asun paikkakunnalla jossa on runsaasti mustalaisia. Kouluaikoinakin niitä oli luokillani, osa ei käynyt käytännössä koskaan koulussa ja osa kävi, osan kanssa olin kaveriakin vaikka heidän sukunsa ei siitä pitänyt. Naapureiksikin heitä on aina osunut, tällä hetkellä seinän takana asuu oikein mukava mustalaisnainen ja hänen ei-niin-mukava tai hyväkäytöksinen siippansa. Vaikka siis kaveripiiriini heitä on aina kuulunut eikä minusta tämä asia tee ihmisestä automaattisesti stereotypiaromania, minullakin on tiettyjä yleisiä ennakkoluuloja, koska hyvien tapauksien ohella vastaan osuu todella paljon epärehellisiä ja varastelevia yksilöitä. Ihmisillä, joiden vastaan ei ole osunut mukavia mustalaistuttavuuksia, varmasti on voimakkaampana tämä ikävä kyllä osittain todenperäinen ennakkoluulo.

Vastaus oli: "Erinin kotona kun kyläilin niin Erinin äiti nosti kaikki tavarat lattialta pöydälle. Minä sanoin sille äidille että ei noin saa tehdä kun keittiö saastuu, ja Erin vastasi: Ei meillä saastu vaan teillä vaan."

Noinhan se menee. Sama on uskontojen suhteen, perheillä on erilaisia uskontoja. Itse olisin tosin sanonut että me emme usko noin ja puhunut erilaisista uskomuksista. Osa ei vietä joulua, osa ei nosta lattialla olleita pöydälle ja joissain perheissä saatetaan leikkiä koiraa ja syödä suoraan lattialta :)

Meillä on eri tapoja joita noudatamme ja niistä on hyvä keskustella lasten kanssa. Erilaisuus tulee nähdä rikkautena, ainakin myönteiset puolet. Yleistykset koskevat joukkoja, mutta olemme kaikki yksilöitä. Kaupoissa resurssien vähäisyyden takia valvonta pitää kohdentaa niihin joissa on eniten riskiä. Valkolaisissa on myös varkaita mutta ongelma on siinä että ne eivät erotu muiden joukosta.

Erilaisuus pistää silmään. Joskus hyvällä tavalla, joskus huonolla tavalla.

No just :o. Oikeastiko kaaleet luulette, ettei valkoisilla voisi olla vastaavia ongelmia?? Lapset kiusaavat toisiaan mm. vanhempiensa ulkonäöstä, omista vaatteistaan, hörökorvista, väärän värisestä vihkosta..! Ymmärrän että syrjintä harmittaa mutta mielestäni voisi vähän miettiä että onko syytä katsoa peiliin- monella valtaväestön jäsenellä on ikäviä kokemuksia romaneista ja ne asenteet tuppaavat kyllä siirtymään eteenpäin. Minä tunnen useamman romaniperheen ja vaikka ihan tavallisen oloista porukkaa ovatkin, syrjivät kyllä tiedostamattaan muita kuin "meikäläisiin" kuuluvia. Samoin huumeet, rikollisuus, ruma käytös ym. rehottaa romanipiireissä. Monikaan suomalainen ei jaksa kuunnella sitä uhoamista mitä mm. teinit ja nuoret aikuiset harrastavat, saati sitten että tuohon uhoamiseen lisätään väkivaltaisuus mikä on romaneilla aika usein veressä. Syrjintää on myös valtaväestöä kohtaan: romanien hameraha on automaattinen, vaikka hametta ei ole pakko pukea- valtaväestöön kuuluva ei saa ns. vaaterahaa ollenkaan!

En tahdo mollata tai tilittää katkerana, mutta mielestäni tuollaisista jutuista ei voi vielä vetää hernettä nokkaan. Tietenkään ketään ei saa nimitellä ym., mutta ehkä oman tyttösi käytös koettiin uhkaavana, kun alkoi ojentamaan vierasta aikuista? Juuri tuollainen käytös nostaa perussuomalaisella karvat pystyyn eikä ainakaan vahvista sitä väitettä että romanilapset osaisivat juuri käyttäytyä...

Kyllä on niin että on valkolaisiakin jotka kaikkea huutaa ja semmosita!!1 Että ei kaaleet niin kun on parempi kulttuuri eli ei kuulu meidän kulturiin! Että sen takia valkolaaset katellisia ja panettelua ja näin !

Hei vaan, onko meilläkin se pieni "valkolaistyttö" sorrettu hoidossa? On ikävä kuulla, että hän kertoo minulle toisten lasten sanoneen, että hän haisee. Vaikka oikeasti tuoksuu joka päivä vaatteet vaihdettuaan ja pestyään. Miksi lapset sanovat, "olen ehkä vähän sinun kaverisi", eikö kotona voitaisi kertoa, että on oltava kaikkien kavereita??? Ikävää. Niin, olemme ihan hyvin toimeentulevia ja tyttäremme ei kuulu niihin komentelijoihin siellä hoidossa, onneksi kertoo kaiken meille. En tiedä, mitä pitäisi tehdä.

Yhteistyössä