Rannekipu, mistä moinen johtuisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meteli Seis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meteli Seis

Aktiivinen jäsen
01.07.2011
2 576
0
36
Ranne ollut kipeä pari viikkoa ulkosyrjltä tuon korkeimman ranneluun alapuolelta . Kipu tuntuu jonkin verran paineltaessa,mutta enemmän kieroliikkeessä. Puristus- nostovoima on himan kateissa myös. Joissain asennoissa kipu tuntuu myös ranteen päällä ja kyynärvartta pitkin kyynärpäähän asti vihloen. Rannetta voi kyllä hieman hitaasti pyörittää,mutta kiertoliikettä ei voi tehdä ilman kipua. Ranteen sisäsyrjä on ok ja alapuoli.
Ideaalisidettä olen pitänyt,mutta ei ole ollut juurikaan mitään hyötyä siitä. Kipu lievenee hetkeksi buranalla. Paikallaan ollessakipua ei tunnu.
En muista että olisin mitään normaalista poikkeavaa tehnyt mistä kipu voisi johtua.

Jännetupentulehdusta veikkaisin minäkin. Oireet ainakin sopii. Lääkäriin, mulla hoitona oli rannetuki, jolla ranne saatiin lepoon ja taisin kiskaista jonkun tulehduskipulääkekuurinkin. Riippuu ihan duunista, että päätyykö tuollaisen kanssa saikulle vai ei.

Kuulostaa vähän samalta kun mulla oli joskus aiemmin. Mulla se johtui hermopinteestä, särky kulki juuri tiettyjä hermoja pitkin. En muista nimiä, mutta erityisesti se, joka menee tuolta ulkosyrjää pikkurilliin ja nimettömään. Silloin kun tilanne oli paha, niin särky nousi kyynärpäätä kohti. Mulla oli oireina tuon säryn ja voimattomuuden lisäksi myös puutumista. Pinsettiote vaikea ja sitten maitopurkki saattoi olla liian vaikea pidellä ja käsiä ei saanut nostettua hartialinjan yläpuolelle. Syynä oli synnynnäinen ahtaus tuolla rintarangan alueella. Epäiltiin ensin tenniskyynärpäätä tai muuta rasitusvammaa. Mulla esim. pianonsoitto tai saksilla leikkaaminen pitkään tai vastaava toistuva liike tekee huonoa. Liikunnalla saa pidettyä kurissa.

TOS on syndrooman nimi. Siinä voi olla muitakin syitä kuin synnynnäinen rakennevika.

Alkuperäinen kirjoittaja käsivamma;26315264:
Kuulostaa vähän samalta kun mulla oli joskus aiemmin. Mulla se johtui hermopinteestä, särky kulki juuri tiettyjä hermoja pitkin. En muista nimiä, mutta erityisesti se, joka menee tuolta ulkosyrjää pikkurilliin ja nimettömään. Silloin kun tilanne oli paha, niin särky nousi kyynärpäätä kohti. Mulla oli oireina tuon säryn ja voimattomuuden lisäksi myös puutumista. Pinsettiote vaikea ja sitten maitopurkki saattoi olla liian vaikea pidellä ja käsiä ei saanut nostettua hartialinjan yläpuolelle. Syynä oli synnynnäinen ahtaus tuolla rintarangan alueella. Epäiltiin ensin tenniskyynärpäätä tai muuta rasitusvammaa. Mulla esim. pianonsoitto tai saksilla leikkaaminen pitkään tai vastaava toistuva liike tekee huonoa. Liikunnalla saa pidettyä kurissa.

TOS on syndrooman nimi. Siinä voi olla muitakin syitä kuin synnynnäinen rakennevika.

Lisään vielä, että tuota jännetupin tulehdusta myös diagnosoitiin minulle monta kertaa ennen kuin oikea syy selvisi. Voi olla, ettei tuo TOS kuitenkaan ole ihan niin yleinen kuin jotkut tuollaiset rasitusperäiset vaivat. Mutta etenkin jos alkaa pidemmän päälle vaivata, niin kannattaa pitää mielessä mitä muuta se vois olla. Hetkellinen hermopinnehän voi tulla vaikka jo siitä, että on hartiat pahasti jumissa.

Alkuperäinen kirjoittaja käsivamma;26315264:

mulla leikattiin just 1,5 viikkoa sitten hermopinne kyynärpäästä, golfkyynärpää oli diagnoosi alussa ainakin..hermo oli siis jumissa tuolla kyynärpäässä luiden välissä.
siinä samat oireet, puutuminen ja kipu, lisäksi krampit, tuntohäiriöt ja muuta mukavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;26315301:
mulla leikattiin just 1,5 viikkoa sitten hermopinne kyynärpäästä, golfkyynärpää oli diagnoosi alussa ainakin..hermo oli siis jumissa tuolla kyynärpäässä luiden välissä.
siinä samat oireet, puutuminen ja kipu, lisäksi krampit, tuntohäiriöt ja muuta mukavaa.

Jep, aika kenkku vaiva. Mulle sanottiin, että leikkauksen riski olisi niin iso, että ei suositella. Joillakin on jopa kivut lisääntyneet. Multa olisi siis pitänyt poistaa ylimmät kylkiluut. Välillä on mennyt kuukausia, ettei tunnu missään, sitten aina kun viihtyy epäergonomisissa työasennoissa tai innostuu vaikka ompelemaan niin siinähän se sitten pamahtaa. No, olen aina ollut laiska liikkumaan, joten tää on motivoinut kyllä siihen hommaan. uiminen tekee hyvää.

Jos tästä jotain hyvää hakee, niin sainpahan kirjoittaa ylioppilaskirjoitukset tietokoneella, kun ei olisi kyennyt kirjoittaa käsin niin pitkää aikaa putkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja käsivamma;26315394:
Jep, aika kenkku vaiva. Mulle sanottiin, että leikkauksen riski olisi niin iso, että ei suositella. Joillakin on jopa kivut lisääntyneet. Multa olisi siis pitänyt poistaa ylimmät kylkiluut. Välillä on mennyt kuukausia, ettei tunnu missään, sitten aina kun viihtyy epäergonomisissa työasennoissa tai innostuu vaikka ompelemaan niin siinähän se sitten pamahtaa. No, olen aina ollut laiska liikkumaan, joten tää on motivoinut kyllä siihen hommaan. uiminen tekee hyvää.

Jos tästä jotain hyvää hakee, niin sainpahan kirjoittaa ylioppilaskirjoitukset tietokoneella, kun ei olisi kyennyt kirjoittaa käsin niin pitkää aikaa putkeen.

joo, mulle sanottiin samaa, mut 2vuotta kun on puolet kämmenestä puuduksissa ja käsi kramppailee ja särkee jatkuvasti ni oli pakko ottaa riski.
mulla pinne oli tuolla kyynärtaipeessa,niin venyttelykin oli aika hankalaa kun toi kohta vaan ei taivu niin et siitä olis apua =)
mut, toivotaan et tää autto, pelkäsin et kohta alkaa lihakset surkastumaan (joka olis jossain vaiheessa ollu edessä )
nyt ei ainakaan puutumista ole ollu leikkauksen jälkeen, muita vaivoja kylläkin mut kai ne tästä helpottaa ajan kanssa

onko kipu pistävää? Mulla oli pistävää kipua ranteessa, ei voinut pyörittää rannetta tai taivuttaa kämmentä "taaksepäin". Mun mielestä yks testi hermopinteen toteamiseen kotikonstein on just tuo, että taivuttaa kämmentä taakse (niin kuin se menee esim. punnertaessa), jos alkaa nopeasti puutumaan sormet/käsi niin aika varma merkki. En kyllä 100%sen varma ole, oliko se tuo testi mutta niin muistelisin...
Mulla tuo pistokipu tuli siitä, kun kanniskelin vauvaa niin paljon samankätisesti ja samassa asennossa...

Yhteistyössä