Rannekanavaoireyhtymä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Käsivammainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Käsivammainen

Vieras
Otsikossahan tuo jo tulikin esiin, elikkäs kertokaapas miulle kokemuksianne, omia tai kuultuja tuosta ylläolevasta sairaudesta.Miten oirehti?Milloin leikattiin?Kauan jonotitte laikkaukseen?Mitä särkylääkkeitä söitte ennen ja jälkeen leikkauksen hermosärkyyn.Jne.kaikki tieto on enemmän kuin tervetullutta

Miulla on nyt pe diagnosoitu tämä sairaus erään työrupeaman (2 vkoa) päätteeksi.Äityi siis niin pahaksi, etten kestänyt kipua enään, vaan oli pakko lähteä päivystykseen hakemaan apua.Yölastat sain mukaan ja lyrica-reseptin.Lastoja olen nyt pitänyt muutamana yönä ja tuonut selkeesti helpotuksen särkyihin.Lopetin lyricankin syömisen.Iltaisin kipu äityy niin pahaksi (miulla 2 pientä lasta kotona), että itkua ihan väännän kun mies laittaa lastoja miun käteeni ennen nukkumaanmenoa.Leikkauksesta lääkäri puhui kyllä, kun on näin kovat säryt ja puhkesi ihan kuin puun takaa.Viime syksynä kävin kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa kokeissa ja mtn huolestuttavaa ei löytynyt.Viittaan tällä siis kilpirauhasen vajaatoimintaan.

No, kyllä mulla ainakin ennen leikkausta kysyttiin että onko hoidettu lastalla, jumpalla jne. Kuulemma yleensä paranevat ilman leikkausta kun oikein hoidetaan.

Jos sulla on nyt vaan tulehdus päällä ja siksi noin kipeät. Kylmää ja lepoa ja lastaa ja lääkkeitä nyt alkuun ja sitten fysikaalista ja jumppaa. Ei tollanen vaiva ihan viikossa katoa.

Leikkaus ei ole oikotie onneen. Ei mulla ainakaan onnistunu kunnolla.

Nyt en tarvinutkaan tietoa/mielipiteitä siitä, kannattaako miun mennä leikkaukseen vai ei.Vaan ihan perustietoa kaikesta mahdollisesta tähän liittyvästä.Ja nimenomaan kylmää piti kuulemma välttää.Miulla ainakin kivut paheni, kun pidin eräänä päivänä kylmästä autonratista kiinni :( Lämpöä käsiin hoitaja ainakin miulle suositteli.Enkä suinkaan ole ajatellut, että tämä vaiva viikossa häviäisi, lääkäri sensijaan varmaan ajtteli niin, kun antoi vaan viikon sairaslomaa.

Kiitos Pikachu.Mulla ollut raskausajan diabetes ja nyt nuorin on sen 1 vuoden.Luulisin, että miullakin nämä kaikki 6 lasta olisi "edesauttanut" tämän sairauden puhkeamiseen.Ja noist aleikkauksista olen kuullut pelkkää hyvää ja juuri tuon, että kivut häviävät ja pystyy taas kättä rasittaviin hommiinkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Käsivammainen;25619730:
Kiitos Pikachu.Mulla ollut raskausajan diabetes ja nyt nuorin on sen 1 vuoden.Luulisin, että miullakin nämä kaikki 6 lasta olisi "edesauttanut" tämän sairauden puhkeamiseen.Ja noist aleikkauksista olen kuullut pelkkää hyvää ja juuri tuon, että kivut häviävät ja pystyy taas kättä rasittaviin hommiinkin :)
Kättä käyttämään piti kirjoittamani ;)

Niin no siinä oli niitä kokemuksia mitä mulla on.

Leikkaus jono oli se hoitotakuun mukainen kolme kuukautta, mutta siihen vaikuttaa tosi paljon paikkakunta. Särkyihin ei saanut kun buranaa ja panadolia ristiin.

Kylmää mulla annettiin siihen alkuun kun kädet oli todella tulehtuneet ja kipeät. Mutta en tiedä miksi sinulta se kiellettiin. Sekin näköjään vaihtetelee.

Toipuminen tuntu aika pitkälle mutta kyllä kannatti. Mulla oli niin pahat että valvoin kuukausia, en voinut polkea pyörällä (tankoon nojaaminen sattui), pakettien kantaminen, vaihteiden vaihtaminen... Oli siis tosi pahana!!

mulla leikattu vasen kerran(onnistui) ja oikea kolme!!! kertaa...luojan kiitos vihdoin ja viimein saivat kuntoon,paitsi nyt kun viimeisestä aikaa n. 8 vuotta,niin oikea oireilee taas :( tavarat tippuu,sormet jää linkkuun,särkee,on voimaton ja puutuu!niin ärsyttävää,mutta enää en anna leikata,tällä on pärjättävä!

Alkuperäinen kirjoittaja ökjl;25619758:
Niin no siinä oli niitä kokemuksia mitä mulla on.

Leikkaus jono oli se hoitotakuun mukainen kolme kuukautta, mutta siihen vaikuttaa tosi paljon paikkakunta. Särkyihin ei saanut kun buranaa ja panadolia ristiin.

Kylmää mulla annettiin siihen alkuun kun kädet oli todella tulehtuneet ja kipeät. Mutta en tiedä miksi sinulta se kiellettiin. Sekin näköjään vaihtetelee.

Miulle kanssa työterveyslääkäri antoi vaan ja ainoastaan buranaa ja pandolia ristiin, kunnes jouduin seuraavana päivänä hakemaan päivystyksestä vähän vahvemmat tropit.Miulla on toleranssit noihin "normilääkkeisiin" ihan tapissaan, eli ihan kuin karkkia söisi.Hermosärkylääkkeet ja lastat toivat toivotun helpotuksen.Hmm. 3 kuukautta?Se on aika pitkä aika odotella leikkaukseen pääsyä.(tosin joku on varmasti joutunut odottamaan pidempääkin) Eikä tuossa ajassa kipusi ollut jo pahinta luokkaa??Vai auttoiko ne tulehduskipulääkkeet niin hvyin, että pystyit palaamaan töihin?

Mulla oli reseptivapaata särkylääkettä ja sitten kahta eri särkylääkettä mitä saa vain reseptillä.
Molemmat kädet leikattiin viime vuonna...syksyllä.Sairaslomalla olin käsistäni ennen leikkausta
kolmisen kuukautta.Hyvin parantuneet.Vasemmassa tosin on jokin pieni patti ja sit siitä
lähtee sellanen ikään kuin kanava alaspäin...sekin sellanen kovanoloinen.Saattaapi
myöhemmin vaatia jtn toimenpiteitä.

Moi,

Teen itse päätteellä töitä 8h päivässä töitä. Välillä työpäivien jälkeen ranteita särkee pirusti ja tuntuu että voimat on poissa sormista. Esimerkiksi kun koitan hieroa puolison hartioita niin voima puuttuu kokonaan. Välillä on ihan ok. Kipu tuntuu ranteessa ja kulkee välillä sormiin saakka. Lääkärissä en ole koskaan käynyt tästä vaivasta valittamassa.

Moi,

Teen itse päätteellä töitä 8h päivässä töitä. Välillä työpäivien jälkeen ranteita särkee pirusti ja tuntuu että voimat on poissa sormista. Esimerkiksi kun koitan hieroa puolison hartioita niin voima puuttuu kokonaan. Välillä on ihan ok. Kipu tuntuu ranteessa ja kulkee välillä sormiin saakka. Lääkärissä en ole koskaan käynyt tästä vaivasta valittamassa.

Tein 2 viikkoa erittäin raskasta fyysistä työtä.Kotisiivouksia ilman taukoja 8-16.Lääkärin mielestä tämä teki sen, mikä olisi jossain vaikkapa päätetyöskentelyssä mennyt vuosia, niin kaksi viikkoa minun kädet kestivät.On kuulemma rakennevika (lue: tekovika ;)) elikkäs suvun muistakin ihmisistä yleensä moni on leikattu samaisen vaivan takia.Lääkäriin kannattaa mennä ehdottomasti, ennenkuin on liian myöhäistä.Luin jostain, että jos ei hoideta tarpeeksi ajoissa, voi tulla lihasrappeumaa,tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsivammainen;25619828:
Miulle kanssa työterveyslääkäri antoi vaan ja ainoastaan buranaa ja pandolia ristiin, kunnes jouduin seuraavana päivänä hakemaan päivystyksestä vähän vahvemmat tropit.Miulla on toleranssit noihin "normilääkkeisiin" ihan tapissaan, eli ihan kuin karkkia söisi.Hermosärkylääkkeet ja lastat toivat toivotun helpotuksen.Hmm. 3 kuukautta?Se on aika pitkä aika odotella leikkaukseen pääsyä.(tosin joku on varmasti joutunut odottamaan pidempääkin) Eikä tuossa ajassa kipusi ollut jo pahinta luokkaa??Vai auttoiko ne tulehduskipulääkkeet niin hvyin, että pystyit palaamaan töihin?

Kun tulehdus rauhoittui, jäljelle jäi "vaan" tunnottomuus, puutuneisuus ja köpelyys. Kyllähän sellaisilla käsillä voi työterveyden mukaan töitä tehdä.

Leikkauksen jälkeen sairaslomaa ensin kuukausi, sitten lisää kun kipeytyi heti töitä tehdessä.

Kuinka kauan te muut olette olleet leikkauksen jälkeen sairaslomalla? Entäs saitteko fysikaalista ja käytittekö lastaa vielä leikkauksen jälkeen?

Yhteistyössä