rannekanavaleikkaus, arven paraneminen-kysymyksiä

olipas hankala keksiä otsikko

mut siis, mulla on 4 viikkoa sit leikattu rannekanava, ja arpi on parantunut hyvin, kipuja tosin kädessä on vielä ihan kiitettävästi..(särkyä on enemmänkin, mut siitä tuskin eroon pääsenkään )

eli jos esim nostan paistinpannua tolla kädellä ni kipu iskee heti, ja muutenkaan ei pitkään tolla kädellä voi mitään tehdä.

eilen illalla huomasin et arven alla, ja sen vieressä, ihon alla on n kahden herneen kokoinen kivikova alue, joka on tosi kipeä..onko se ihan arpea, vai mikä hitto se on?
 
SH88
Toivottavasti olet alkanut tehdä raskaampia asioita, kuten tuo paistinpannun nosto, leikatulla kädellä vasta äskettäin. Leikkauksesta on kuitenkin vasta 4 vk, odota rauhassa, eiköhän käden toiminta palaudu melko normaaliksi. Oletko pystynyt kuitenkin tekemään harjoitteet ohjeen mukaan? Oletko hoitanut arpea (hierominen, rasvaaminen)? Onko sinulla ollut aiemmin haavojen yhteydessä arven liikakasvua?
 
Toivottavasti olet alkanut tehdä raskaampia asioita, kuten tuo paistinpannun nosto, leikatulla kädellä vasta äskettäin. Leikkauksesta on kuitenkin vasta 4 vk, odota rauhassa, eiköhän käden toiminta palaudu melko normaaliksi. Oletko pystynyt kuitenkin tekemään harjoitteet ohjeen mukaan? Oletko hoitanut arpea (hierominen, rasvaaminen)? Onko sinulla ollut aiemmin haavojen yhteydessä arven liikakasvua?
en oo nostellut just mitään, pakko ollu pikkuhiljaa jo harjoitella ku viime viikolla lääkäri oli sitä mieltä et 5 viikkoa on riitäävä sairasloma,ja mun siis pitäis viikon päästä mennä keittiöön ruokaa tekemään ja kanniskelemaan isoja kattiloita jne
lääkäriin menin sen takia et peukalo on ollut ihan tönkkö, ja sen nivel naksuu ja sormi jumittaa (jää siis suoraksi, ja kun koukistan sen ne naksahtaa auki, tätä on tehnyt aina, mut ei näin paljon kuin nyt..)
muuten sormet toimii hyvin, ranteen ääriliikkeet kyllä sattuu edelleen..
nyt taas pari päivää ollut enemmän kipuja, lääkärin mielestä lääkkeitä ei kuitenkaan kannata syödä (en siis saanut mitään lääkettä,buranat jne ei taas auta, joten en viitsi niitä turhaan syödä )
ainoa aikaisempi arpi on kyynärpäässä (kyynärhermon vapautusleikkaus ) ja se parani tosi hyvin ja nopeasti.
 
SH88
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29817883:
en oo nostellut just mitään, pakko ollu pikkuhiljaa jo harjoitella ku viime viikolla lääkäri oli sitä mieltä et 5 viikkoa on riitäävä sairasloma,ja mun siis pitäis viikon päästä mennä keittiöön ruokaa tekemään ja kanniskelemaan isoja kattiloita jne
lääkäriin menin sen takia et peukalo on ollut ihan tönkkö, ja sen nivel naksuu ja sormi jumittaa (jää siis suoraksi, ja kun koukistan sen ne naksahtaa auki, tätä on tehnyt aina, mut ei näin paljon kuin nyt..)
muuten sormet toimii hyvin, ranteen ääriliikkeet kyllä sattuu edelleen..
nyt taas pari päivää ollut enemmän kipuja, lääkärin mielestä lääkkeitä ei kuitenkaan kannata syödä (en siis saanut mitään lääkettä,buranat jne ei taas auta, joten en viitsi niitä turhaan syödä )
ainoa aikaisempi arpi on kyynärpäässä (kyynärhermon vapautusleikkaus ) ja se parani tosi hyvin ja nopeasti.
Voisi olla joku ihan harmiton rasvapattikin, tosin voi jossain vaiheessa aiheuttaa vaivaa, jos on esim. liian lähellä hermoja. Jos patti ei häviä itsekseen lähiaikoina tai kasvaa tai kipeytyy, kannattaa soittaa paikkaan, jossa rannekanava leikattiin. Mites se arven hoito, neuvottiinko se leikkauksen jälkeen?
 
Voisi olla joku ihan harmiton rasvapattikin, tosin voi jossain vaiheessa aiheuttaa vaivaa, jos on esim. liian lähellä hermoja. Jos patti ei häviä itsekseen lähiaikoina tai kasvaa tai kipeytyy, kannattaa soittaa paikkaan, jossa rannekanava leikattiin. Mites se arven hoito, neuvottiinko se leikkauksen jälkeen?
sain kotiin noi jumppaohjeet ja käskettiin hieroa ja rasvata arpea
tikit ku otettiin pois, haava vähän repsahti ja sit siinä oli perhosteipit vielä jonkun aikaa.Arpi on mun mielestä siisti, ja se itsessään ei ole kova tms, vaan sen alla tuntuu se patti.Eikä arpi kiristä tms ollenkaan..
ja tossa ei ollut ku 2 tikkiä, joten pieni arpi muutenkin
 
SH88
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29817922:
sain kotiin noi jumppaohjeet ja käskettiin hieroa ja rasvata arpea
tikit ku otettiin pois, haava vähän repsahti ja sit siinä oli perhosteipit vielä jonkun aikaa.Arpi on mun mielestä siisti, ja se itsessään ei ole kova tms, vaan sen alla tuntuu se patti.Eikä arpi kiristä tms ollenkaan..
ja tossa ei ollut ku 2 tikkiä, joten pieni arpi muutenkin
Tuntuuko patti irtonaiselta ja liikkuvalta ihon alla?
 
SH88
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29817946:
ei tunnu

oon huomenna soittamassa työterveyteen kun oli hoitajan kans puhetta et soittelen hälle tässä ennen ku sairasloma loppuu
Sitten ei kuulosta ainakaan selkeältä rasvapatilta. Toivottavasti asia selviää, paranemisia :)
 
"kuikka"
mulla rannekanava operaatiosta 5 kk ja nyt pari kuukautta on kipuillut ja sormet ei taas toimi.ääriliikkeet sattuu ihan julmasti eikä nostovoima ole palautunut ollenkaan. kipuilu alkaa somien keskinivelestä ja vetää kyynärvarteen saakka.

pitää aloittaa taas rannetukien käyttö ettei rasitusta tulisi niin paljon(kaupan kassana olohan helpottaa kovin kipuilua)
 
[QUOTE="kuikka";29819292]mulla rannekanava operaatiosta 5 kk ja nyt pari kuukautta on kipuillut ja sormet ei taas toimi.ääriliikkeet sattuu ihan julmasti eikä nostovoima ole palautunut ollenkaan. kipuilu alkaa somien keskinivelestä ja vetää kyynärvarteen saakka.

pitää aloittaa taas rannetukien käyttö ettei rasitusta tulisi niin paljon(kaupan kassana olohan helpottaa kovin kipuilua)[/QUOTE]

: /

mä oon jo luovuttanu siinä suhteessa et noi pikkurilli-nimetön, ja kyynärpää ei ikinä parane kokonaan (kyynärhermo leikattu 2v sitten ) ja tää rannevaivakin löytyi ihan sattumalta enmg-tutkimuksissa kun luultiin et toi kyynärpää on alkanut uudelleen kiukutella.

ei kyllä ollenkaan mukavia nää hermovaivat.

toivottavasti rannetuki auttais :D
 
viikko sairauslomaa lisää tällä kertaa,lisää lääkkeitä ja sairaalaan sit soittelin työterveyslääkärin ohjeesta ja ton käden leikannu lääkäri on ens keskiviikkona paikalla, ja sillo pitää mennä klo 8 osastolle.Ilmeisesti verihyytymä tuolla ranteessa..
enkä ees tajunnu kysyä et aikooko ne leikata vai mitä ne tekee :ashamed:
 
"toivoton"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29817815:
olipas hankala keksiä otsikko

mut siis, mulla on 4 viikkoa sit leikattu rannekanava, ja arpi on parantunut hyvin, kipuja tosin kädessä on vielä ihan kiitettävästi..(särkyä on enemmänkin, mut siitä tuskin eroon pääsenkään )

eli jos esim nostan paistinpannua tolla kädellä ni kipu iskee heti, ja muutenkaan ei pitkään tolla kädellä voi mitään tehdä.

eilen illalla huomasin et arven alla, ja sen vieressä, ihon alla on n kahden herneen kokoinen kivikova alue, joka on tosi kipeä..onko se ihan arpea, vai mikä hitto se on?
Minulla parani hyvin ranne, ei kipuilua eikä mitään,kunnes kaaduin ja haava aukesi ja nilkka meni siinä samalla. Uudestaan pari tikkiä ja huomenna nilkan magneettikuvaan tai ultraan.
 
"toivoton"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29835005:
ja kivut vaan lisääntyy, onneks aamulla pääsee lääkäriin.

pikkasen pistää huolettaa kuitenkin mikä tossa nyt vikana taas on.. : /
Paras kipulääke on KUKKA! Kun tavan kipulääkkeet ei toiminu, poltin yhden sätkän, kyllä hävis kivut! Eihän sitäkään voi kokoajan imuroida...Kerran kokeilin.
 
[QUOTE="toivoton";29838494]Paras kipulääke on KUKKA! Kun tavan kipulääkkeet ei toiminu, poltin yhden sätkän, kyllä hävis kivut! Eihän sitäkään voi kokoajan imuroida...Kerran kokeilin.[/QUOTE]

no, mä mielummin kärsin kivuista.
 
eihän
keppälerttu voi mitään tuollaisii sätkii vetää ku ei enää polta edes tupakkaa ja on ruvennu niuho absolutistiksikin ja yrittää kovasti ukkoaankin kieltää juomasta mut se vitut siitä välittää.
No kostaa tämän sitten lapsillee
 
Alkuperäinen kirjoittaja eihän;29838528:
keppälerttu voi mitään tuollaisii sätkii vetää ku ei enää polta edes tupakkaa ja on ruvennu niuho absolutistiksikin ja yrittää kovasti ukkoaankin kieltää juomasta mut se vitut siitä välittää.
No kostaa tämän sitten lapsillee
no poltanhan mä :kieh: ja absolutistia musta ei saa tekemälläkään..sain lääkäriltä lyrica reseptin mut en aio sitä hakee ku viimeks ku sitä söin ni en pystyny muuta ajattelemaan ku lonkeroa :LOL:
ja ukko päättää ihan itse mitä tekee, minen kiellä..

hmm..pitäisköhän mun ny pakottaa laps raukat alkoholia käyttämään etteivät vaan raasut kärsi..
 
"toivoton"
Alkuperäinen kirjoittaja eihän;29838528:
keppälerttu voi mitään tuollaisii sätkii vetää ku ei enää polta edes tupakkaa ja on ruvennu niuho absolutistiksikin ja yrittää kovasti ukkoaankin kieltää juomasta mut se vitut siitä välittää.
No kostaa tämän sitten lapsillee
Mie en ole koskaan polttanut tupakkaa. Uutenavuotena poltin kun tarjottiin. Sitä ennen v-96. Ja alle parkymppisenä, ennen lapsia. Jos ei lapset ole kotona (14 ja 16) poltan jos tarjotaan.
 
eihän
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29838557:
no poltanhan mä :kieh: ja absolutistia musta ei saa tekemälläkään..sain lääkäriltä lyrica reseptin mut en aio sitä hakee ku viimeks ku sitä söin ni en pystyny muuta ajattelemaan ku lonkeroa :LOL:
ja ukko päättää ihan itse mitä tekee, minen kiellä..

hmm..pitäisköhän mun ny pakottaa laps raukat alkoholia käyttämään etteivät vaan raasut kärsi..
En voi ymmärtää miksi ihminen esittää täällä aivan toista mitä oikeasti on :( surullista
 

Yhteistyössä