Rakentamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mietiskelijä"

Vieras
Jollain täällä on varmaan kokemusta rakentamisesta. Mulla olis pari kysymystä.

Miten kauan kestää, että pakettitaloon pääsee asumaan, jos sisätyöt tekee itse (työmiehiä 2-4)?

Voiko taloa rakentaa talvella?

Siinäpä ne. Kiitos vastauksista.

maansiirto ja sokkelihommat sulan maan aikaan.

muuten voi rakentaa talvellakin.

Asumaan pääsemiseen vaikuttaa mm. se että tuleeko toimitukset ajallaan. Me ollaan käytännössä nyt tehty laajennusta ja remonttia niin että hitosti on ensin purettu vanhaa, autotalli tehty katon alle ja sitten tuo talon osuus, niin aikaa on mennyt kohta 5kk. Siitä on työmiehet olleet pois töistä n. 1,5kk eli käytännössä on töitä tehty 3,5kk.

Vanhaa on siis purettu, rempattu ja uutta rakennettu 80m2 plus se autotalli joka on iso. Nyt oltais jo asumassa mutta vesiputki jäätyi viikonloppuna : / ulkovuorilaudoitus on talosta laittamatta.

Se aika riippuu niiiiin paljon siitä, tuleeko miten paljon mutkia matkaan jne. jne. Saatteko sähkärit, putkimiehet yms. ajallaan, vai joutuuko niitä odottelemaan yms. Tosi vaikea sanoa, mutta monesti mennyt 6kk-2 vuoteen, mitä nyt tuttavapiirissäni ja omasta kokemuksesta voin sanoa.

Ja juu, tottakai voi rakentaa talvella, meidän talo mm. nousi marraskuussa ja toukokuussa muutettiin, eli talvi meni rakentaessa.

Okei, eli on realistista, että tontilla, joka on tyhjä syyskuussa voi olla valmis talo kesäkuussa. vai onko?
Ongelmista ei tässä tapauksessa tarvitse välittä...

Talon voi rakentaa talvella. Sulan maan aikaan perustukset. Puolessa vuodessa pääsee kyllä asumaan, mutta taloa ei kiireellä kannata rakentaa. Lattiavalunkin kannalta on hyvä antaa sen kuivaa kunnolla, vähintään sen sentti per viikko, mielellään kauemminkin ennen pintamateriaalin laittamista. Muuttopäivää ei siis kannata lyödä lukkoon tyyliin pakko päästä jouluksi uuteen.

6kk on sellainen nopein aikataulu, pienehkö talo ja ulkopuolista työvoimaa käyttäen onnistuu kyllä. Itse jos meinaa tehdä, niin sitten pitää kyllä olla erittäin kokenut tai puoliammattilainen, että onnistuu puoleen vuoteen sekä talkooporukkaa usein saatavilla (ei mitään kerta tai kaksi, vaan joka viikko joitain päiviä). Joillain menee se kaksi vuottakin. Meillä taisi mennä joku 10kk siitä kun talotehdas lähti, meillä oli ulkopuolinen seinäntasoittaja&maalari mies, mutta muuten kaikki sisähommat on tehty itse, mukaanlukien vesieristeet ja laatoitukset. Tottakai sähkäri ja putkari oli, nehän on käytännössä pakolliset. Apua meillä oli pari kuukautta lähes päivittäin miehen eno, muuten tehtiin kahdestaan, ennen lapsia :) Ja keskeneräiseen muutettiin. Talo noin 140m2.

[QUOTE="Aloittaja";22929974]Okei, eli on realistista, että tontilla, joka on tyhjä syyskuussa voi olla valmis talo kesäkuussa. vai onko?
Ongelmista ei tässä tapauksessa tarvitse välittä...[/QUOTE]

Me kaivettiin pohjakuoppa huhtikussa ja muutettiin syyskuun alussa. Paketti ja loput itse (tai siis palkattu kirvesmies + apuri tarpeen mukaan), osallistuttiin itse myös kaikki vapaa-aika mm siivousta iltaisin että työmiehet pääsee vaan tekemään. Ja kaikki meni putkeen.

Talvea vasten rakentaminen on hitaampaa koska täytyy kylmyyden takia odottaa kaummin rakennusmateriaalien ja pohjien kuivumista (kuinka nopeasti saadaan talo säältä suojaa, lämmityskelpoiseksi, lämpimäksi -> lattiavaluista ja rappauksista tulee huoneilmaan erittäin paljon kosteutta, kuivuminen hidasta talviaikaan.
Talven aikana toki voi kaikki työt tehdä, mutta toisaalta onko se järkevää omakotitalo työmaana...

Nykyinen talo tuli pakettina, tehtiin itse perustukset, asennettiin elementit talkoilla, jonka jälkeen käytännössä mies rakensi talon loppuun yksin. Vain putki- ja sähkötyöt + kaivuu ja täyttö teetettiin.
Pääsiäisenä aloitettiin maankaivuut ja muutto oli seuraavan vuoden tammikuussa n. 9-10kk. Jouduttiin odottelemaan silloin valun kuivumista. Ulkovuori tehtiin sitten vielä seuraavana kesänä.

Nyt tehdään uutta taloa, jonka rakentaminen on aloitettu syyskuussa. Talopaketti tuli lokakuun lopussa, ja nyt tehdään alakerran sisätöitä. Meillä on sisällä ollut kuivuri huutamassa siitä lähtien kun saatiin villat välipohjaa, laatta lähes kuiva. Nyt teetettiin kaivuut, täytöt, perustukset ja pystytys + lvs-työt. Loput tehdään kaksin. Muutto viimeistään toukokuussa.

Talon voi rakentaa talvella, riippuu toki myös siitä millaisen talopaketin valitsee. Talon rakentaminen on talvella hivenen kikkisempää osin noiden kuivumisien kanssa, myös siksi, että kaikki tarvikkeet täytyy käytännössä varastoida sisällä. Viime talvena meidän naapuriin rakennettiin älväri, joka aloitettiin tammikuussa ja muutto oli siitä n. kahden kuukauden päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;22930415:
Talvea vasten rakentaminen on hitaampaa koska täytyy kylmyyden takia odottaa kaummin rakennusmateriaalien ja pohjien kuivumista (kuinka nopeasti saadaan talo säältä suojaa, lämmityskelpoiseksi, lämpimäksi -> lattiavaluista ja rappauksista tulee huoneilmaan erittäin paljon kosteutta, kuivuminen hidasta talviaikaan.
Talven aikana toki voi kaikki työt tehdä, mutta toisaalta onko se järkevää omakotitalo työmaana...

Lattiavalun kuivuminen voi olla nopeampaa talviaikaan, koska ilman suhteellinen kosteus on pienempi kuin kesällä.

[QUOTE="hmmm";22930771]Lattiavalun kuivuminen voi olla nopeampaa talviaikaan, koska ilman suhteellinen kosteus on pienempi kuin kesällä.[/QUOTE]

Tätä samaa mietiskelin myös minä. Että eikös se noin päin mene.

Joka tapauksessa talopaketteja ja valmiusasteita on erilaisia. Voi olla raakaversio, jossa vain aluakate katolla, ulkoseinät höyrynsulkumuovilla ilman sisäpuolen villoitusta ja kipsilevyjä, eikä sisäseiniä ollenkaan muutamia kantavia seiniä lukuunottamatta. Kylppärin seinät itse muurattavaksi jne. Tai toisesta ääripäästä voi olla kaikki seinät ja kipsilevyt paikallaan, vesikatto valmiina ja käytännössä siis puuttuu vaan sisäpinnat, kalusteet sekä ulkopuolen maalaus ja koristelistat. Tekeekö autotallin samaan syssyyn, pihat kivetyksineen valmiiksi vai huitaistaanko vaan multaa ja soraa vähän sinnepäin jne.

Betonin sekaan voi kysyä lisäaineita jotka toki maksaa vähän ekstraa mutta esim vähentää vettä eli nopeuttaa kuivumista ;) Työntekijöiden kanssa pitää ensin jutella, saavatko valut tehtyä jos työaikaa (ns avointa aikaa) on vähemmän.

[QUOTE="hmmm";22930771]Lattiavalun kuivuminen voi olla nopeampaa talviaikaan, koska ilman suhteellinen kosteus on pienempi kuin kesällä.[/QUOTE]

Kyllä , mutta jos on seinät ja katto ympärillä, niin valusta haihtuva kosteus jää sisälle ja ilma on kosteaa kuin saunassa. Kosteus saattaa myös imeytyä rakenteisiin, jos ei ole tarkkana.

[QUOTE="joo";22931334]Kyllä , mutta jos on seinät ja katto ympärillä, niin valusta haihtuva kosteus jää sisälle ja ilma on kosteaa kuin saunassa. Kosteus saattaa myös imeytyä rakenteisiin, jos ei ole tarkkana.[/QUOTE]

Jooh... ja sitä kosteuttahan ei saa mistään pois ja lämmittimiä ei ole keksitty...

Yhteistyössä