Rakentajat?!

Kokemuksia eri vaiheen rakentamisista. Mikä firma, minkä laajuinen paketti, mikä budjetti, pitikö budjetti ja aikataulu?

Odotamme kuumeisesti Kastellin tarjousta lämmitysvalmispaketista. Kyseinen talo viittä vailla valmiina muutoksineen 162 300e. Myyjä ei sanonut mitään osviittaa lämmitysvalmiin hintaan ja sitä on täällä mietitty mitä se tulee olemaan. Talo kun pitäisi saada pystyyn mieluiten autokatoksen kanssa alle 200 000:lla eurolla.

Mitä vaiheita lämmitysvalmiin jälkeen teille jäi?

Onko kokemuksia Kastellista?

"Freefall"
Just valmistui Kastellin 5-vailla-valmis-paketti. Pelkän talopaketin päälle lisäkuluja tuli yli tuplasti paketin hinta, kun mukaan lasketaan kaikki pihat ja pohjat yms.

Luvat ja sisutus, mestarit ja liittymät maksoi jo yksistään yli 40 tonnia, loput meni pohjatöihi ja pihaan.

Mutta Kastelliin itsessään ollaan tosi tyytyväisiä, ei mitään huonoa voi toimituksesta tai pystytyksestä sanoa.

mikä talo teille tulee? jaksatko lähteä erittelemään hintoja, esim tuosta 40 tonnista..? tuplat viittä vailla peketin hintaan lisää kuulostaa hurjalta :O

meillä laskelmat näin: tontti 40 000, liittymämaksut ja muut tonttikulut ennen maatöiden aloittamista 8700 (kaupungilta saatu tarkka summa), maatyöt tehdään itse materiaali max 5000, maalämpö asennettuna 15 000, talopaketti 165 000, pihatyöt 10 000. ja vvv toimituksen jälkeen kalusteet ja materiaalit 20-40 000, riippuen aivan mitä tasoa haluaa. menee siis yli budjetin heittämällä.. meidän 200 000 budjettiin ei siis kuulu tontti, eikä tonttimaksut.

siis tän muuttovalmis hinta on muutama sata euroa yli 200 000, että kyllä saa ja neliöitä 140. sitä lämmitysvalmiin jälkeistä työtä ja hintaa mietin, että mitä itse tekemällä säästää, jotta saisi autotallinkin mahdutettua budjettiin..?

"vieras"
siis tän muuttovalmis hinta on muutama sata euroa yli 200 000, että kyllä saa ja neliöitä 140. sitä lämmitysvalmiin jälkeistä työtä ja hintaa mietin, että mitä itse tekemällä säästää, jotta saisi autotallinkin mahdutettua budjettiin..?
Ette takuulla saa 200000 eurolla taloa + katosta jos jo pelkän viittä vaille talon hinta 162000 euroa! Mietihän nyt. Talo loppuun, maatyöt, perustukset, liittymät, kuvat + vielä katos niin ei varmasti riitä.

Meillä paikallinen, pienehkö firma. Talo 115 neliötä + lämmin autotalli-varasto 35 neliötä ja talo on ihan oikeasti avaimet käteen. Tuossa on myös isohko katettu terassi + pihan tasoitus tehdään. Budjetti ilman tonttia 197000 euroa tai vähän alle, valmiusaste yli 70 % ja budjetissa ollaan pysytty täysin + aikataulu pitänyt. Mitään emme tee itse.

---
Juuri eilen oli ketju, jossa todettiin parin rakentaneen toimin, että valmistalopaketin päälle pitää laskea 60000-70000€, kun huomioidaan katos/talli sekä pihan laitto. Eli ihan takuuvarmasti menee viittä valmiissa vielä reippaasti tuota enemmän! Tietenkin, jos haluaa laskea pelkkää taloa, eikä koko rakennusprojektia, joka sisältää sen katos/tallin ja pihan, niin silloin voi se 40000€ juuri ja juuri riittää. Jostain pitää kuitenkin löytyä ne rahat loppuihinkin asioihin.

rahaa menee
Todellakin mainitsemistasi asioista puuttuu paljon rahaa meneviä juttuja. Rakennuslupa/todistus ym. juttuihinkin uppoaa varmasti enemmän kuin mainitset. Sähkötyöt? Takka? Wc-pöntöt, altaat, hanat... Sisustukseenkin uppoaa rahaa, vaikka "halvinta valitsee", katto. lattia, laatat, maalit, tapetit, listat, ovenkahvat... Maalämpöön menee tod. näk. enemmän keruupiirin koosta riippuen. Teettekö itse/ Kuka tekee lopputyöt? Tutullekin pitää maksaa palkkaa.

Ei kannata ryhtyä urakkaan ilman kunnon suunnitelmaa, ettei tule pettymyksiä!

Yhteistyössä