Rakennushuumaa ja kysymyksiä

  • Viestiketjun aloittaja "tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti
"tiuhti"
Meillä olis aikomuksena rakentaa jossain vaiheessa mutta tonttia tässä nyt alkuun ollaan hommaamassa. Mitä kannattais ottaa huomioon tontin valinnassa? Minkälaisia kustannuksia tontin raivaus ja pohjatyöt aiheuttaa? Joku joka rakentaa tai on rakentanut jos viitsis avittaa. Kysymyksiä pyörii paljon päässä ja olis kiva saada ees joistakin selvyyttä.:)
 
"Pomm"
Tontin paikka: missä asti sähkö, viemäri yms, sekä yhteydet kauppaan, kouluihin, töihin.
Tontin sijainti ilmansuuntiin nähden: etelän suunta kannattaa käyttää hyväksi huoneissa joissa oleskellaan paljon.
Tontin kaltevuus: millaisen talon siihen voi rakentaa, mihin suuntaan sadevedet menee jne.
Tontin maaperä: saviperäinen maa vaatii aineksen vaihtoa, kallio vaatii räjäytystöitä ja niihin menee rahaa ja aikaa.
Tontin puusto: jos puustoa niitä joutuu kaatamaan, mutta niistä saa hyvää polttopuuta jne. Säilytettävät puut suojattava rakennus ajaksi.

tuossa ainakin jotain....
 
"Pomm"
niin ja yleensä kaupungin kaava-alueella on tietyt säännöt milloin on alettava rakentamaan ja millaisen talon saat rakentaa (väri, muoto jne)

Kaupungin kaava-alueen ulkopuolella ei yleensä ole rajoituksia aikataululle tai talolle.
 
An
Pohjatöiden hinta riippuu pitkälti siitä, millaista maaperä on. Esim. jos kalliota/isompia kiviä tarvitsee räjäyttää, hinta nousee. Raivauksen hinnasta en osaa sanoa, sekin riippuu puuston ym määrästä. Tosin senkin hinnan säästää itse raivaamalla. :)
 
Kiitos kommenteista ja toivottavasti ap:kin löytää vielä tämän ketjun nyt kun vastauksia alkoi tulla. :) Mulla ois hirveä talokuume ja talon mallikin oltais jo päätetty. Päätettiin vielä vaan miehen kanssa säästää muutaman vuoden ajan ennen kuin aloitetaan projekti ja otetaan lainaa.

Mikä on ollu teidän mielestä hankalin vaihe rakentamisessa ja tuliko mitään isoja yllätyksiä? Säädöksistä, toimituksista ym.
 
juuh
Kun ottaa kaikesta hyvin selvää ennen rakentamista, tulee yllätyksiä mahdollisimman vähän, mutta silti niitä tulee jonkin verran kun ekaa kertaa on tekemässä. Kaikki annattaa kilpailuttaa ja kysyä suosituksia ja vihjeitä tutuilta. Hyvä vastaava mestari on kultaakin kalliimpi, jos hänellä on suhteita hyviin tekijöihin. Kaikki suunnitelmat kannattaa olla valmiina, ennekuin hommaan ryhtyy. Kaakelit ja hanat valittuina ja pihasuunnitelma tehtynä. Sitten eienää raksa-aikana tarvitse niihin tuhlata aikaa, vaan voi vaan tehdä. Hankalin vaihe oli henkisesti se, kun talo näytti jo talolta, mutta oli silti kauheasti kesken.
 
"vieras"
[QUOTE="Pomm";22266425]

Kaupungin kaava-alueen ulkopuolella ei yleensä ole rajoituksia aikataululle tai talolle.[/QUOTE]

Alkaa olemaan toisinpäin. Kaava-alueen ulkopuolelle on vaikea saada rakennuslupaa.
 
"Pomm"
[QUOTE="vieras";22266647]Alkaa olemaan toisinpäin. Kaava-alueen ulkopuolelle on vaikea saada rakennuslupaa.[/QUOTE]

Uskoisin että tähän vaikuttaa se missä päin Suomea hankkii tontin/ rakentaa.
 
[QUOTE="Pomm";22266689]Uskoisin että tähän vaikuttaa se missä päin Suomea hankkii tontin/ rakentaa.[/QUOTE]

Totta varmaan tämäkin. Meillä on vielä edessä se, että haluaisimme siirtää talon tulevaa paikkaa 200m siitä mihin se on kaavoitettu. Voi tulla melkoinen taistelu kun kyseessä järvenrantaa ja sitä taistelua ei pakolla voita. Ihan ok olisi sekin missä se nyt on, mutta se toinen paikka olisi kauempana isommasta tiestä ja vähän korkeammalla.
 
Sen vielä kysyn jos kukaan jaksaa enää lukea että onko millaisia kokemuksia jukka-taloista? Olemme tykästyneet yhteen heidän malliinsa muttemme tiedä että ottaisimmeko heiltä jonkinlaisen paketin vai teettäisimmekö muualla siitä piirustukset ja tekisimme niitten perusteella itse.
 
Kun ottaa kaikesta hyvin selvää ennen rakentamista, tulee yllätyksiä mahdollisimman vähän, mutta silti niitä tulee jonkin verran kun ekaa kertaa on tekemässä. Kaikki annattaa kilpailuttaa ja kysyä suosituksia ja vihjeitä tutuilta. Hyvä vastaava mestari on kultaakin kalliimpi, jos hänellä on suhteita hyviin tekijöihin. Kaikki suunnitelmat kannattaa olla valmiina, ennekuin hommaan ryhtyy. Kaakelit ja hanat valittuina ja pihasuunnitelma tehtynä. Sitten eienää raksa-aikana tarvitse niihin tuhlata aikaa, vaan voi vaan tehdä. Hankalin vaihe oli henkisesti se, kun talo näytti jo talolta, mutta oli silti kauheasti kesken.
Tuo oli erityisen hyvä vinkki että kaikki kannattaa olla mahdollisimman pitkälle suunniteltu myös sisätiloissa kuten nuo hanat. En ollut itse ajatellut niin pitkälle.
 
"Pomm"
Tosiaan vesistön rannalla on taas omat rajoituksensa.... ja pohjavesialueilla.

Mutta yleensä rakennusvirastosta saa tiedon mitä erityisvaatimuksia tietyllä alueella on. Voi tontti tietojen kanssa käydä kysymässä millaisen tähän saisi rakentaa ja kuinka lähelle mitäkin.

Meillä päin ainakin on mukavat rakennusvalvojat jotka ovat mielellään mukana jo suunnitteluvaiheessa ja neuvovat asioissa.
 
"Pomm"
Sen vielä kysyn jos kukaan jaksaa enää lukea että onko millaisia kokemuksia jukka-taloista? Olemme tykästyneet yhteen heidän malliinsa muttemme tiedä että ottaisimmeko heiltä jonkinlaisen paketin vai teettäisimmekö muualla siitä piirustukset ja tekisimme niitten perusteella itse.
Varmaan jukka-taloilla on peruskuvat nettisivuillaan. kopsaa sieltä ja lähetä jollekin valmistajalle tarjouspyyntö, jos he pystyvät ks. talon tekemään, saat piirustukset varmasti sieltä.
 
ammattilaisten avulla
Kannattaa käyttää tosiaan ammattilaisia rakentamisessa mahdollisimman pitkälti, säästyy stressiltä. Me teetettiin talo avaimet käteen, mutta itselle jäi silti vielä melkoisen paljon tietämistä ja tekemistä. Pohjatyöt, liittymäkustannukset, viemärit, vesijohdot, työmaasähkö ym. sekä lupiin menevät maksut tekevät minusta ihan minimissään kymppitonnin, jos vaativampi tontti niin kustannus voi nousta jopa 40 000 euroon.
 
Kannattaa käyttää tosiaan ammattilaisia rakentamisessa mahdollisimman pitkälti, säästyy stressiltä. Me teetettiin talo avaimet käteen, mutta itselle jäi silti vielä melkoisen paljon tietämistä ja tekemistä. Pohjatyöt, liittymäkustannukset, viemärit, vesijohdot, työmaasähkö ym. sekä lupiin menevät maksut tekevät minusta ihan minimissään kymppitonnin, jos vaativampi tontti niin kustannus voi nousta jopa 40 000 euroon.
Tätä me ollaan paljon pohdiskeltu. Varsinkin tuo mahdollinen stressi pelottaa kun miehellä vaativa työ ja lisäksi hän ei ole ammatiltaan mikään rakennusmies. Peruskätevä kuitenkin ja on aikaisemmin rakentanut mökkiä. Kaveripiiristä kyllä löytyy tietotaitoa ja eri alan ammattilaisia ja mun serkku on työskentelee vastaavana mestarina, joka varmaan saatas valvojaks. Nyt tosiaan mietitään että säästetäänkö rahassa vai hermoissa. : / Mä ehkä säästäsin hermoissa ja menisin helpomman mukaan. :|
 
"tupuna"
Sen vielä kysyn jos kukaan jaksaa enää lukea että onko millaisia kokemuksia jukka-taloista? Olemme tykästyneet yhteen heidän malliinsa muttemme tiedä että ottaisimmeko heiltä jonkinlaisen paketin vai teettäisimmekö muualla siitä piirustukset ja tekisimme niitten perusteella itse.
Meillä Jukka-talo ja tyytyväisiä ollaan. Toimitusaikataulut pitivät ja itse soittelimme niihin muutoksia, kun talo ei edistynyt ihan niin rivakkaan tahtiin kuin piti... (itse rakensimme). Puhelinsoitolla hoituivat meillä kaikki hommat Jukka-talon kanssa ja meillä ei ollut mitään ongelmia.

Pakettiratkaisu on hyvä, jos ei itse ehdi hommata tavaroita rakentamista varten. Sitä tavaraa joutuu kyllä hommaamaan siltikin, koska kaikki nippelit ja nappelit ei tule paketin mukana.

Muuttopäivämäärää ei sitten kannata lyödä lukkoon ennenkuin se talo todella on muuttovalmiissa kunnossa ja kiireellä ei kannata tehdä.
 
v
[QUOTE="Pomm";22266689]Uskoisin että tähän vaikuttaa se missä päin Suomea hankkii tontin/ rakentaa.[/QUOTE]

Saahan sitä uskoa, mutta kyllä se on lainsäädäntö, ei paikallishallinto, joka nykyään vaikeuttaa haja-asutusalueelle rakentamista.
 
jhep
Me ollaan tekemässä jukkataloa. Malli on kylläkin omatalolta. Samaa pohjaratkaisua kannattaa kysyä siis eri talovalmistajilta. Vaikka niissä lukee, ettei saa kopioida, niin jatkuvasti sitä tapahtuu! Kannattaa pyytää tarjous myös mahdollisimman samantasoisena pakettina. Sillä tavalla hintaa voi vasta verrata. Ja kannattaa kertoa talomyyjälle se, että kysytte samaa pohjaa muiltakin. Suosittelen talopaketin ottamista, varsinkin jos haluat säästää hermoja. Olen töissä rautakaupassa ja olen kuullut useamman kappaletavarasta rakentaneen rakentajan sanoneen, että jos sais päättää uudelleen, niin ottaisi talopaketin, ainakin seinäelementit.
 

Yhteistyössä