Rakastan miestäni, mutta erilaiset siisteyskäsityksemme alkavat muodostaa ylitsepääsemättömän esteen välillemme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton emäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton emäntä

Vieras
Mieheni mielestä nipotan, kun haluan, että koko talo siivotaan kerran viikossa huolellisesti (pölyt pyyhitään, vessa pestään, imuroidaan, lattiat luututaan). Lisäksi haluan, että sänky petataan päivittäin. Mies imuroi "näkyvät osat" lattioista silloin tällöin, mutta muuta hän ei juuri teekään. Esim. pöytien luutuaminen ei kuulu repertuaariin.

Hän on sitä mieltä, että jos kerran haluan nipottaa, saan tehdä em. asiat itse. Voi että tämä asia riepoo minua! Mun henkinen hyvinvointi kärsii todella paljon, jos joudun elämään paskan keskellä. Meillä on kaksi pientä lasta, joten talo tulee hyvin helposti sotkuiseksi. Itse haluaisin jatkuvasti ylläpitää siisteyttä, mutta ilman mieheni apua en meinaa jaksaa, päivisin käyn töissä.

Kumpi tässä on väärässä ja mitä helkkaria voin tehdä? Suostua elämään paskaisuudessa?

Palkatkaa siivooja. Helpottaa kummasti. Ja verovähennystä saa niin paljon, ettei se ole niin kauhean kallistakaan enää nykyään. Siivousriitojen takia en parisuhdettani riskeeraisi.

Molemmilla on omat käsitykset siitä millaisessa ympäristössä haluaa ja voi elää. Kumpikaan ei siis ole sen enempää oikeassa.

Sä haluat, että asiat tehdään sun tavalla ja mies haluaa, että ne tehdään hänen tavalla.

Kannattaa luopua noin äärimmäisten sanojen käyttämisestä, se lisää vastarintaa. Jos puhut paskasta eikä sitä kuitenkaan oikeasti ole teillä pitkin poikin, menee sanomaltasi pohja. Puhu siitä, että toivot teillä olevan perussiistiä ja sitä kautta mukavaa. Kummankin pitäisi pystyä tulemaan vastaan tässä asiassa. Sen jota pieni sekaisuus ei häiritse, pitäisi pystyä käsittämään, että toiselle asia on tärkeämpi ja päinvastoin.

Heh, mulla on IHAN SAMANLAINEN mies. Just imuroi näkyvät osat. Koskaan ei pese lavuaareja tai vessanpönttöjä. Kyllä se saa tavaroita paikoilleen, mutta sitten senjälkeinen ITSE HINKKAAMINEN JA SIIVOUS. Sitä se ei ymmärrä. Sen mielestä, jos me siihen ryhdyttäis just kerta per viikko, niin ei me muuta täällä sit tehtäiskään ku siivottais. Hän haluaa tehdä muuta elämässään ku siivota. Meilläki on 2 pientä lasta ja kaikki paikat likasena ja tahrasena, koska yksin en jaksa.

Tjaa, kaipa miehesi voisi osoittaa solidaarisuutta auttamalla siivoamisessa, vaikkei pieni epäsiisteys häiritsisikään häntä samalla tavalla. Jos kerran asia on sinulle tärkeä. Kaipa sinäkin teet jotain hänelle tärkeää josta sinä et pidä. Tai no, jos et tee, niin sitten ei ole varaa huudella :)

Tästä huushollista löytyy kans mies joka on aikamoinen huithapeli. Saan jatkuvasti korjata hänen tavaroitaan paikalleen tai pois lojumasta (ja sitten mua vihjaillen syyttää että olen hukannut hänen tavaroitaan...). Mies aloittaa puuhastelemaan jotakin sisällä tai ulkona, mutta homma jää kesken ja kamat lojumaan pitkin pihaa ja taloa. Minä sitten roudaan niitä milloin mihinkin. Imuroi kyllä mutta ei siivoa koskaan vessoja. Saattaa saada joskus ihan friikkejä siivouskohtauksia ja pestä jääkaappia illalla myöhään 2 tuntia. Ja ärsyyntyy siitä että keittiön laatikot on sekaisin tai jos tiskariin on astiat laitettu ei-niin-huolellisesti - alkaa siivota niitä vimmaisesti. Siis tällaista nipottamista, mutta samalla jättää peräänsä sotkuvanan. Välillä meinaa mennä hermot!

Mie en jaksa kaikkea tehdä kerralla itsekkään. Yhtenä päivänä saatan pestä makkarit kunnolla, toisena sitten muut huoneet. Vessan pesen silloinku kun se on likainen ja pölyt pyyhin kerran viikossa. En millään haluu käyttää yhtä kokonaista päivää siivoukseen kun ne saa tolleenki äkäseen alta pois vaikka ruuanlaiton yhteydessä. Älä ota ressiä tommosesta asiasta jonka ihan jokainen kokee näkee ja tekee eri tavalla

Tiedän tunteesi, itsekin tykkään, että koti on siisti ja tavarat paikoillaan. On todella raivostuttavaa ja turhauttavaa yrittää saada epäsiistiä ja hälläväliä-asenteella siivoukseen suhtautuvaa kumppania muuttamaan tapojaan, ihan samalla lailla siisteyttä vaativan on vaikea höllätä siisteyskäsitystään. Mulla on tästä asiasta kokemusta sekä kämppiksen että exän kautta, jotka molemmat elivät kuin siat pellossa, eivätkä oma-aloitteisesti siivonneet koskaan. Varsinkin tää kämppis oli aivan järkyttävä tapaus, en ole koskaan tavannut niin epäsiistiä naista. Hänen huoneensa oli aina kuin pommin jäljiltä, kaikki tavarat, vaatteet ja muut rojut pitkin lattioita, pölyä ja roskaa kaikki paikat täynnä. Eikä tää exäkään ollut sen parempi, hän mm. haukkui mua hulluksi ja sairaaksi, kun halusin kerran viikossa siivota kotimme.

Jos erilaisista siisteyskäsityksistä alkaa teillä tulla ylitsepääsemätön ongelma, niin todellakin kannattaa tehdä jotain, ennen kuin tilanne räjähtää käsiin. Asiasta kannattaa yrittää keskustella rakentavasti. Joku jo ehdottikin siivoojan palkkaamista, onnistuisiko se? Helpottaisi kummasti koko perheen elämää ja sinun jaksamistasi.

[QUOTE="hmmm";22599239]Tiedän tunteesi, itsekin tykkään, että koti on siisti ja tavarat paikoillaan. On todella raivostuttavaa ja turhauttavaa yrittää saada epäsiistiä ja hälläväliä-asenteella siivoukseen suhtautuvaa kumppania muuttamaan tapojaan, ihan samalla lailla siisteyttä vaativan on vaikea höllätä siisteyskäsitystään. Mulla on tästä asiasta kokemusta sekä kämppiksen että exän kautta, jotka molemmat elivät kuin siat pellossa, eivätkä oma-aloitteisesti siivonneet koskaan. Varsinkin tää kämppis oli aivan järkyttävä tapaus, en ole koskaan tavannut niin epäsiistiä naista. Hänen huoneensa oli aina kuin pommin jäljiltä, kaikki tavarat, vaatteet ja muut rojut pitkin lattioita, pölyä ja roskaa kaikki paikat täynnä. Eikä tää exäkään ollut sen parempi, hän mm. haukkui mua hulluksi ja sairaaksi, kun halusin kerran viikossa siivota kotimme.

Jos erilaisista siisteyskäsityksistä alkaa teillä tulla ylitsepääsemätön ongelma, niin todellakin kannattaa tehdä jotain, ennen kuin tilanne räjähtää käsiin. Asiasta kannattaa yrittää keskustella rakentavasti. Joku jo ehdottikin siivoojan palkkaamista, onnistuisiko se? Helpottaisi kummasti koko perheen elämää ja sinun jaksamistasi.[/QUOTE]

Siivoojaan olisi kyllä varaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta. Sehän tarkoittaisi, että antaisin mieheni luistaa niistä vähäisistäkin kotitöistä, mitä hän on tähän asti tehnyt. Mut jos tämä ei tästä muuten selviä, niin kai se on pakko.

Voisitteko jakaa töitä niin, että mies tekee mielestään tärkeät asiat ja sinä sitten loput? On paljon mukavampaa tehdä omasta mielestään hyödyllisiä asioita yksin kuin turhia toisen kanssa.

[QUOTE="a.p";22599254]Siivoojaan olisi kyllä varaa, mutta jotenkin vierastan ajatusta. Sehän tarkoittaisi, että antaisin mieheni luistaa niistä vähäisistäkin kotitöistä, mitä hän on tähän asti tehnyt. Mut jos tämä ei tästä muuten selviä, niin kai se on pakko.[/QUOTE]

Mun mielestä se tarkoitta sulle ennemminkin sitä, että tunnustat miehesi olevan oikeassa ;) .

Tosiasiassa se tarkoittaa sitä, että vähennät omaa työtaakkaasi (koska sinähän ne tarkat työt teet) ja vähennät riitelyä kotona. Lisäksi jatkuvasti siisti koti voi saada miehen arvostamaan sitä enemmän ja nostavan vaatimustasoaa.

Yhteistyössä