"Rakas, sinusta on tullut pullukka!" - mutta saako sitä sanoa?

  • Viestiketjun aloittaja "Harpyija"
  • Ensimmäinen viesti
"Harpyija"
Saako parisuhteessa arvostella toisen ulkonäköä suorasukaisesti? Saako huomautella ylipainosta, hiusten harvenemisesta, huonosta ihosta, rypyistä tai mistä nyt sitten vikaa sattuukin löytymään? Pitääkö se sietää, vai loppuuko parisuhde, jos puoliso rupeaa kommentoimaan "Sulla alkaa näemmä päälaki paistaa" tai "On muuten tuo ahteris vähän levinnyt viime aikoina"? Tai onko puolisoilla velvollisuus pysyä ikuisesti hoikkina, rypyttöminä ja muutenkin täydellisen virheettöminä, vaikka sitten kirurgin veitsen avulla?
 
"Vieras"
Mielestäni on ok huomauttaa asioista, joille on mahdollista itse tehdä jotain (lihominen tai harmaantuminen esimerkiksi), mutta vaikka hiustenlähdöstä tai rypyistä ei niinkään, koska se tapahtuu lähes poikkeuksetta kaikille eikä sitä voi oikein estääkään paitsi hiustensiirrolla ja botoxilla/täyteaineella.
 
"ani"
Jos ulkonäkö on tärkeää, niin sitten sanoo eikä se ole sen ihmeellisempää sanoa hiusten lähtemisestä kuin lihomisestakaan. Itse sanoisin vain jos toinen itse haluaa tietää. Rakas ihminen on aina kaunis, olipa ulkomuoto mikä tahansa.
 
Reilusti lisääntyneestä painosta saa mielestäni rakentavasti huomauttaa. Se on kuitenkin terveysriski ja siihen voi vaikuttaa, kaljuuntumiseen ja rypistymiseen on paljon vaikeampi vaikuttaa eikä mielestäni tarpeellistakaan. Ikääntyminen on väistämätöntä, lihominen ei.
 
"Harpyija"
Miten lihomisesta saa huomautella? Miten on parasta huomauttaa esimerkiksi miehen kasvaneesta mahasta tai naisen jenkkakahvoista?

Tuo "vieraan" kommentti, että harmaantumisestakin saa huomauttaa, koska sille voi jotain tehdä, on minun mielestäni erikoinen, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni. Harmaantuminen kuuluu vanhenemiseen.
 
"möks"
No jos vaan arvostelee, niin yleensä sellaisesta tulee vaan paha mieli. Terveyden kannalta 10 % pysyvä pudotus olisi jo suuri etu,, mutta sillä ei ulkonäöllisesti vielä missin mittoihin pääse. Ei pitäisi mielestäni luoda kohtuuttomia odotuksia laihtumiselle, ettei sillä tule lannistaneeksi enemmän kuin rohkaisseeksi.

Pitäisi myös pystyä huomioimaan, että onko elämäntilanne muuten sen verran balanssissa, että toinen pystyy projektia aloittamaan. Jos esim. tosi paha univaje päällä, niin sehän edistää lihomista myös. Silloin pitäisi yhdessä miettiä ratkaisuja unen saamiseen ja vasta myöhemmin vaikka niiden raskaus/valvomiskilojen pudotukseen.

Sitten niitä kivoja tapoja auttaa terveempiin elämäntapoihin olisi kysyä haluaisiko toinen aloittaa jonkun liikunta harrastuksen, koska tekisi varmasti hyvää saada omaa aikaa ja olisi lapsillekin hyvä esimerkki. Pitääkö sen lisäks nimitellä pullukaks?

Mun mies ei ole huomautelkut mitään. Itse olen kilojani pudotellut tarpeen tullen ja muun rulianssin asetuttua.
 
"vieras"
Kyllä noista väistämättömistä muutoksista saa puhua, kyllä me ainakin puolin ja toisin niistä hyvän tahtoisesti naljaillaan. :) Siis hiusten harveneminen ja harmaantuminen, rypyt, jne. Lihomisesta on mielestäni paljon vaikeampi puhua, varsinkin, jos se on toiselle arka paikka. Yrittäisin ehkä ensin varovasti terveempien elintapojen tai yhteisen kuntoremontin tai liikuntaharrastuksen aloittamisen kautta.
 
"vieras"
[QUOTE="Harpyija";28646165]Miten lihomisesta saa huomautella? Miten on parasta huomauttaa esimerkiksi miehen kasvaneesta mahasta tai naisen jenkkakahvoista?

Tuo "vieraan" kommentti, että harmaantumisestakin saa huomauttaa, koska sille voi jotain tehdä, on minun mielestäni erikoinen, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni. Harmaantuminen kuuluu vanhenemiseen.[/QUOTE]

"Pitäiskö vähentää pitsalla käyntiä ja ottaa tavaksi vaikka käydä iltakävelyllä silloin tällöin, kun alkaa herkuttelun tulokset pikkuhiljaa näkymään"?

Mun mielestä nälviä ei saa, eikä olla ilkeä, mutta huomauttaa saa ja mielellään tarjota jotain ratkaisua ja tukea siihen että esim. siihen lihomiseen saisi jotain muutosta. Rakkauttahan se on, että haluaa toisen voivan hyvin.

Mun mielestä harmaantuminen, rypyt ja tissien roikkumiset on sit niitä mille ei voi mitään, ne pitää vain hyväksyä. Tietysti niiden kantaja saa halutessaan värjätä tukan tai käydä kirurgin vastaanotolla, mutta sen pitää lähteä omasta halusta.
 
"Vieras"
[QUOTE="Harpyija";28646165]Miten lihomisesta saa huomautella? Miten on parasta huomauttaa esimerkiksi miehen kasvaneesta mahasta tai naisen jenkkakahvoista?

Tuo "vieraan" kommentti, että harmaantumisestakin saa huomauttaa, koska sille voi jotain tehdä, on minun mielestäni erikoinen, mutta se nyt on vain minun mielipiteeni. Harmaantuminen kuuluu vanhenemiseen.[/QUOTE]

Harmaat hiukset voi värjätä, ei siis vaadi kovin radikaalia kosmeettista muutosta, siksi mielestäni siitä voi huomauttaa toisin kuin rypistymisestä, koska se vaatii jo hermonyrkyn ruiskuttamista lihakseen.
 
"Vieras"
Periaatteessa se ei kuulu kenellekään, mitä kiloja toinen kantaa. Itse vedan rajan terveyteen: jos näen, että toinen voi huonosti, yritän auttaa. Se ei ole huomauttelemista, vaan rinnalla kulkemista ja huolenpitoa, ja niin se on myös ymmärretty.
 
"Jep"
[QUOTE="Harpyija";28646333]Tottakai harmaat hiukset voi värjätä, tosin hiusväritkään eivät ole kovin terveellisiä.[/QUOTE]

Hippien mielestä mikään kosmetiikka tai rasva ei ole.
 
zxc
Ei siitä huomauttelusta varmaankaan ole iloa kenellekään. Puoliso varmasti huomaa itsekin lihonneensa/rypistyneensä/harmaantuneensa ja jos haluaa siitä puhua, niin ottaa itse puheeksi.
 
Kyllä mä huomauttaisin jos mieheni holtittomasti alkaisi lihoomaan, mun mielestä se asia kuuluu myös mulle. Minä sen kanssa elän. Sama toisinpäin. Vanhenemiselle ei voi mitään ja siitä nyt on turha puolison marista. :D
 
"vieras"
No ehkä sitä voi ottaa puheeksi asioita, jos välttämättä haluaa. Mutta silleen nätisti, jos toisella ei oikein huumorintaju riitä johonkin tiettyyn heikkoon kohtaan. Joku ulkonäöllinen asia, varsinkin jos siihen ei voi itse vaikuttaa, voi olla tosi arka paikka toiselle. Silloin pitäisi yrittää olla aiheuttamatta turhaa mielipahaa.
 
"vieras"
Kyllä minä ainakin huomaan ihan itse lihomiseni, ajoittaiset iho-ongelmani ja niin edelleen.

En näe mitään järkeä siinä että puoliso niistä tulisi erikseen mainitsemaan. Tai toisin päin. Puolisoni ei ole idiootti.
 

Yhteistyössä