rakantajat / vanhan talon ostaneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muumi

Vieras
Eli.. mikä oli se seikka, mikä vaikutti päätökseen, et rakentaako uuden vai ostaako vanhan ja remontoi sen?

Ja kumpi on tullut halvemmaksi? vanhan ostaneet, paljon on tullut remontti talon lisäksi suunnilleen maksamaan?

meillä vanha ja rempattu nykyaikaan.noin 40 000 mennyt remppaan. ja se vaikutti että saa itse säästää remppaan ja tehdä varojensa mukaan. uuden jos tekkee niin kerralla kamalasti lainaa.

Meillä on 1924 rakennettu talo, joka rakenteiltaan oli ostettaessa täysin kunnossa. Suku on raksamiehiä piukassa eli ostaessa oli heidän sanaansa helppo luottaa ja mitään yllätyksiä ei ole tullut. Sisältä ollaan täysin remontoitu ja vanha kuisti purettiin ja rakennettiin uusi tilalle. Vanha saunarakennus on myös purettu ja tilalle rakennettu sauna/autotalli. En tiedä tarkkoja kuluja, mutta ostohinnan päälle otettiin lainaa 2o ooo ja sillä ollaan selvitty. Osa ollaan tietty maksettu ihan palkasta, mutta ei olla kovinkaan suurituloisia.

ostettiin vanha talo. maksettiin tästä alle 90000? ja remppaa ei olla tehty ollenkaan, kun oli kokonaan remontoitu kun ostettiin. Yllätyksiä ei ole tullut ja myyjällä 5 vuoden vastuu.

Meillä vanha talo joka ostettu alle 70t eurolla. Remontteihin mennyt alle 10 000 euroa ja viime kesäisen arvioinnin mukaan nyt olis kämpän arvo noin 160t euroa,eikä tuolloin oltu vielä ees keittiöremppaa tehty eli meille erittäin kannattavaa oli ostaa vanha ja rempata ite.

Alkuperäinen kirjoittaja muumi:
Onkos teillä remontoijat tullut yllätyksiä? millaisia?

Kuntotarkastuksesta huolimatta rakenteista paljastui alapohjan lahovaurioita...Jos voisin uudelleen päättää, rakentaisin uuden, ehdottomasti. Nykyaikaisilla rakennusmenetelmillä/määräyksillä on eroa esim.1980-rakennettuihin taloihin. Toki hyviäkin varmasti on markkinoilla. Vanhan purkamiseen ja edelleen remontoimiseen saa kulumaan aikaa ja varsinkin vaivaa kohtuuttoman paljon, (vaikka myyjä joutuukin vastuuseen), verrattuna uuden rakentamiseen.

Kyllähän uudessakin voi olla yllätyksiä! Hups vaan ja perustukset onkin vinossa, ja kappas vaan, joku on lyönyt kosteutta saaneita villoja yläpohjaan, ja oho, yks ränni olikin huonosti kiinni, ja kastellut koko seinän...

Me ostettiin vanha talo, johon tosin ei "suurempia" remontteja tarvitse tehdä.. Tämä talo on siis rakennettu 1950, mutta täydellisesti peruskorjattu ja laajennettu 1986. Toki tuostakin jo 20 vuotta aikaa on, mutta on perusteet sen verran huolellisesti silloin laitettu, että eipä tarvitse sentään seiniä ja lattiaa myöten alkaa remppaamaan. Tähän mennessä on laitettu keittiö kokonaan uusiksi sekä yläkerrasta pintoja (lähinnä seinä-) uusittu. Lattiat sen verran hyvässä kunnossa, että niille juuri muuta tarvitse tehdä kuin hiottaa ja lakata joskus muutamien vuosien päästä.

Tällä hetkellä meillä juuri saunaremontti menossa, joka tähän astisista korjauksista ehdottomasti suurin. Mies sen itse vääntää, ja hermot tuntuu pikkusen pinnassa olevan.. ;) Varsinkin tää alku on raskasta ja paskasta hommaa, kun pitää purkaa kaikki vanha pois. Onneks on noin osaava mies :), niin ei tarvii muilla teettää ja itse haluaa sen tehdäkin, niin tietääpähän ainakin, että on kunnolla laitettu kaikki. Myöhemmin kesällä on katon uusiminen vuorossa, mutta se onneksi on suht pieni homma. Syksyllä laitetaan vielä pihakivet ja muutenkin piha kuntoon. Muuta ei sitten juurikaan tarvitse ihan lähiaikoina tehdä, joten suht vähäisellä selvittiin..

Itse olen sitä mieltä, että vähäisemmällä päästiin, kun ostettiin vanha talo, jota kuitenkin suht vähän tarvitsee remontoida kuin että olisi rakennettu kokonaan uusi.. Ei sopis meidän hermoille! Ja huomioitavahan sekin on, että vanhoja talojakin on todella eri kuntoisia.

Rahaa on remontteihin ja ennen kaikkea kaikkiin työkaluihin tähän mennessä mennyt varmastikin reilut 10 000, mutta kyllä on talon arvokin noussut. Varmasti remontteihin menisi huomattavasti enemmänkin, ellei mies osaisi niitä kaikkia itse tehdä. Ainoa rajoittava tekijä on tuo aika.. Edullisesti saatiin itse tämä talo, kun ottaa huomioon sen sijainnin, tontin ja itse talon kunnon. 130t maksettiin tästä viime syksynä, mutta itse en kyllä myyntiin laittaisi ainakaan alle 170t:n. Mutta eipä kyllä tarkoitus myydä olekaan. :)

rakennettiin.suurin seikka oli se,ettei löytynyt valmista taloa joka miellyttäisi. toinen seikka se et asuntojen hinnat alko olla niin hulluja et melkein kannatti itse rakentaa.kolmas se et kun yksi oli entisöity haluttiin kerrankin alkaa elää ekoina asukkaina uudessa asunnossa.

rakennutettiin uusi talo. suurimmaksi syyksi siksi ettei löytynyt miellyttävää taloa ja miehellä ei ole aikaa itse rakentaa-antaa ammattilaisten rakentaa. hinta oli myös tekijä; täällä pääkaupunkiseudulla valmiit uudet omakotitalot on niin hirveissä hinnoissa että samalla rahalla voi itse rakennuttaa ihan oman mieleisen talon .

Yhteistyössä