Rajoitatko lapseltasi kiellettyjä asioita/sanoja sisältäviä lauluja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän lapsen yksi lempilaulu on Jipun ja Samulin laulu, jossa lauletaan "olen puoli tiessä helvettiin...". Tämän helvetin on sitten tajunnut olevan paha sana ja toistelee sitä. Monessa muussakin laulussa on sitten näitä kiellettyjä sanoja ja aiheita ja mietin käännänkö autossa kanavaa vai annanko kuulua. Lapsi 6v ja tykkää musiikista ja oppii nopeasti sanoja ja laulaa sitten näitä lauluja(Jenni Vartiaisen murusta, Antti Tuiskua, fintelligenssiä jne.). Päiväkodissa sanoivat, että on alkanut kiroilemaan ja tätä me ei itse tehdä kotona eli on oppinut muualta siis toisilta lapsilta tai juuri radiosta tms. Vittu sanaa mietin mistä on sen oppinut kun oli senkin päiväkodissa sanonut. Miehen kanssa kun ei näitä puhuta varsinkaan lapsen kuullen ja tuosta minun alapäästä ei tuota sanaa käytetä vaan aivan muuta. Koulussahan nuo sanat taitaa olla ihan tavallisia ja ei meidän lapsi noita kotona toistele kuin joskus.
Käännätkö kanavaa jos alkaa soida esim. Pelle Miljoonan tahdon rakastella sinua? Pauli Hanhiniemen kappale, jossa lauletaan perheväkivallasta? Tai joku muu suomenkielinen kappale, jossa kirosana/kirosanoja tai jossain muodossa mainintana väkivalta, seksi tms. kielletty?

Siinähän ne huomaavat äidin ja iskän välttelevän jotain jos koko ajan radiokanavaa vaihdellaan. Siis ei radiokanavia vaihdella sen kummemmin, mutta telkkariohjelmissa kyllä. Esim Putous on kiellettyjen listalla meillä, koska se on niin typerä ohjelma ja sitten tietysti ne jotka on lapsille sopimattomia.

Meillä 7v huomaa itse nuo rumat sanat lauluissa,joista muuten tykkää, ja kysyy sit, saako hän laulaa niin mukana. Oon sanonut että laula nyt,kunhan ett koskaan muullon niitä sanoja toistele.

todellakin "rajoitan". ompas typerä sana. suojelemisella taitaa nykyaikana olla vähän paha kaiku vai? En todellakaan tarjoile lapsilleni kaikkea, ja kiellän lasten kanssa tekemisissä oleviakin tarjoilemasta.

Siinähän ne huomaavat äidin ja iskän välttelevän jotain jos koko ajan radiokanavaa vaihdellaan. Siis ei radiokanavia vaihdella sen kummemmin, mutta telkkariohjelmissa kyllä. Esim Putous on kiellettyjen listalla meillä, koska se on niin typerä ohjelma ja sitten tietysti ne jotka on lapsille sopimattomia.

Meillä taas putous on koko perheen yhteinen lempiohjelma,jossa on taitavia näyttelijöitä ja hyviä juttuja mielestämme.

todellakin "rajoitan". ompas typerä sana. suojelemisella taitaa nykyaikana olla vähän paha kaiku vai? En todellakaan tarjoile lapsilleni kaikkea, ja kiellän lasten kanssa tekemisissä oleviakin tarjoilemasta.

Samaa mieltä. Yksi tuhma sana laulun keskellä ei vielä sensuuria aiheuta, mutta jos kokonaisuus on ahdistava tai asiaton, niin sitten kyllä. En halua lapseni joutuvan miettimään pikku päässään maailmantuskaa potevan artistin sanoituksia tai tahallisia provokaatioita.

No todellakin rajoitan. 5-vuotiaan ei tartte rallatella mitään Petri Nygårdia, vaikka aika vaikeaa estää kuulemasta sitä kun joka tuutista kuuluu missä sää oot mää oon kännissä.

Meillä lapset kuuntelee lastenlauluja tai sellaisia joissa sanoitukset ovat lapselle sopivia. Meillä lapset alle kouluikäisiä. Kouluiässä asiaa mietitään uudestaan, mutta ala-asteikäiselle ei todellakaan ole hyväksi kuunnella mitään täysin aikuisille tarkoitettua musiikkia (väkivaltaisia,seksiä sisältäviä tai ryyppämisestä kertovia lyriikoita).

Lapset ovat vain hetken pieniä. Eikö olisi parempi kuunnella se aika lapselle sopivaa musiikkia,silloin kun lapsikin on kuuntelemassa? Mikä kiire on tuoda lapsi aikuisten ongelmien keskelle kuunteluttamalla tällä valitusvirsiä aikuisten ongelmista? Lapselle takuu varmasti sopivia on esim. Fröbelin palikat tai Ella ja Aleksi.. jne..

Ja radio-ohjelmat on suunnattu aikuisille, he eivät ajattele lasten kuuntelevan niitä.
Ja erääseen kommenttiin: Lapsi ei kykene käsittelemään aikuisten asioita ikätasoisesti,jollei niitä tarjota ikätasoisesti! Vanhemman velvollisuus on valvoa lapsensa mediakäyttäytymistä ja lapselle tarjoamansa viihteen laatua. Mediassa ei mietitä soveltuu tämä ja tämä lapselle. Se on vanhemman tehtävä ja velvollisuus.

Yhteistyössä