raivoisa pikkukoira

  • Viestiketjun aloittaja laulava lintukoira
  • Ensimmäinen viesti
laulava lintukoira
Rakas pieni (beagle/dreeveri ?) ikää liki2 vuotta, ja aivan "toivoton tapaus"...eli ongelma on tämä: sillä on oma n.10 koiran lähipiiri,joiden kanssa on ja elää normaalisti. No, muut koirat sitten...sutena kimppuun. En tiedä miten siitä on tuollainen tullutkin. Ja kurjaahan se on kulkea sen kanssa kun joku koira tulee vastaan,niin eiku täys rähinä päälle. Ei auta makupalat, huomion vieminen muualle,...tms. Koira on uuten todella kiltti ja ihmisrakas...Harva vaan kelpaa enää sen "piiriin". Vanhempi koiramme käyttäytyy normaalisti joten sitä kautta ei ainakaan ole oppinut. Saiko kukaan mitään selvää? Ja osaisko kukaan auttaa. Arkajalkahan se on... :(
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2004 klo 17:05 laulava lintukoira kirjoitti:
Rakas pieni (beagle/dreeveri ?) ikää liki2 vuotta, ja aivan "toivoton tapaus"...eli ongelma on tämä: sillä on oma n.10 koiran lähipiiri,joiden kanssa on ja elää normaalisti. No, muut koirat sitten...sutena kimppuun. En tiedä miten siitä on tuollainen tullutkin. Ja kurjaahan se on kulkea sen kanssa kun joku koira tulee vastaan,niin eiku täys rähinä päälle. Ei auta makupalat, huomion vieminen muualle,...tms. Koira on uuten todella kiltti ja ihmisrakas...Harva vaan kelpaa enää sen "piiriin". Vanhempi koiramme käyttäytyy normaalisti joten sitä kautta ei ainakaan ole oppinut. Saiko kukaan mitään selvää? Ja osaisko kukaan auttaa. Arkajalkahan se on... :(
Siis alottaako se sen räyhäämisen jo kaukaa, vai vasta kun ollaan lähietäisyydellä? Ei minunkaan toinen koira tuu toimeen vieraitten urosten kanssa, mutta eipä sen tarviikaan. Sen verran kuitenkin pitää sietä, että nätisti kuljetaan ohi ja vieressä voidaan olla, mutta nuuskimaan ei tartte ketään päästää. Ei kaikkien kanssa tartte olla kaveri.
 
meillä pikkukoira joka myös räksöttää jokaiselle vastaantulevalle koiralle, en tiiä yrittääkö isotella vai mukamas suojella mua :) mikään ei ole tepsinyt, vaikka olis kokonainen lenkkimakkara kädessä niin silti haukkuu. koira on narttu. tosin silloon ei hauku jos toinen koira on iso ja ehtii ensin haukkua ja säikäyttää koirani, silloon koirani on nöyränä ja kulkee vain ohitte. että luulen että koirani vain yrittää isotella muille koirille.
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.10.2004 klo 20:10 matu kirjoitti:
meillä pikkukoira joka myös räksöttää jokaiselle vastaantulevalle koiralle, en tiiä yrittääkö isotella vai mukamas suojella mua :) mikään ei ole tepsinyt, vaikka olis kokonainen lenkkimakkara kädessä niin silti haukkuu. koira on narttu. tosin silloon ei hauku jos toinen koira on iso ja ehtii ensin haukkua ja säikäyttää koirani, silloon koirani on nöyränä ja kulkee vain ohitte. että luulen että koirani vain yrittää isotella muille koirille.
Sitä makkaraa tms. pitäs alkaa tarjoomaan jo ennen kuin sinun koira näkee vastaan tulevan koiran. Ja niitä nameja pitää sitten tippua suuhun ihan jatkuvalla syötöllä. Tosin kaikki koirat eivät oo riittävän ahneita ruoan perään.
 
Yhestä koirakirjasta luin just tommosta juttua ja siinä se selitettiin niin, että koira todellakin kokee toiset koirat uhkana omistajaansa kohtaan ja sen takia käyttäytyy tollatavalla toisia koiria kohdatessaan. Kokeile sillai että seuraavan kerran kohdatessa uusia "kavereita" niin käyt ite hyvissä ajoin ennen varsinaista näköetäisyyttä kyykkyyn koiras viereen maahan ja käännät koiran ittes taakse, niin ettei sillä ole mahdollista edes kunnolla nähdä sitä toista koiraa. Yritä samalla kiinnittää huomio ittees ja juttele sille rauhallisesti samalla kun huomioit ite koiraa...Helpommin toteutettu kuin selitetty... toivottavast tajusit mitä tarkotan. ja muistathan toooosi isot kiitokset jos ja kun homma onnistuu.

Toinen vaihtoehto on tietysti se, että jos koira räyhää toiselle niin annat sen räyhätä ja menet ite lelluttelemaan sitä toista koiraa, kyllä yleensä uteliaisuus herää kun oma koira huomaakin, et isäntä tai emäntä menikin tota morjestaa vaikka kuin yritin sitä puolustaa... uteliaisuuttaan koira tulee omistajan vierelle kattomaan et joskos toi oiskin tutustumisen arvonen kaveri kun kerta "mutsikin" sitä uskals silittää, kun oma koira tulee haistamaan vierasta koiraa, niin rohkaise ja yllytä koiraa tekemään niin. pikaisen moikkaamisen ja räyhäämisen loppumisen jälkeen tietysti on taas kiitokset paikallaan. heti kun moikkaaminen on kiitettävästi ohi, niin ei kannata kuitenkaan jäädä leikkimään, koska silloin yleensä ne riidat varsinkin urosten kesken saadaan aikaan...
Toivottavast tosiaan sait edes jotain selvää näist mun selityksist ja pidetään peukkuja että löydät oman koirasi kohdalla toimivan tavan jolla saat tommosen keljun tavan pois.... :attn: :D
 
laulava lintukoira
Kiitos kaikille vastauksista. Unohtui juu mainita että narttu koira on kyseessä. Se,että käy kyykkyyn ja "peittää" näkyvyyden,ei toimi... Ja tosiaan niin perso herkuille se ei ole että ne kiinnostaisi enemmän kuin se "vihollinen".
Ja kun tyyli on se,että sutena kimppuun... Joskus aidatussa "koirapuistossa" menee homma ihan hyvin jos toista koiraa ei kiinnosta pätkääkään tää meidän koiran rähinä... Sitten menee jo leikiksi kun on ensin vähän hämmästelty et eiks toi tosiaankaan syö mua.
Näitä hyviä kokemuksia oon yrittänyt saada kasaan,mutta meneehän ne hermot toisilta koiriltakin kun tuo rääpäle rähisee vaan.
Ihmisten ilmoilla kuljetaan kuonopannan kanssa. Huoh.
Tosi mustasukkanenkin tää on... tilanteessa jossa "nunnutan" vieraita koiria ,niin siihenhän sitä on ängettävä. Joskus on ärissytkin,mutta kun en silloin ole huomioinut mitenkään...siirtynyt vain hiukan sivuun ja jatkanut toisen koiran paijausta tää on mennyt ohi.
Ehkä tämä tästä ? :wave:
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2004 klo 17:00 laulava lintukoira kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Unohtui juu mainita että narttu koira on kyseessä. Se,että käy kyykkyyn ja "peittää" näkyvyyden,ei toimi... Ja tosiaan niin perso herkuille se ei ole että ne kiinnostaisi enemmän kuin se "vihollinen".
Ja kun tyyli on se,että sutena kimppuun... Joskus aidatussa "koirapuistossa" menee homma ihan hyvin jos toista koiraa ei kiinnosta pätkääkään tää meidän koiran rähinä... Sitten menee jo leikiksi kun on ensin vähän hämmästelty et eiks toi tosiaankaan syö mua.
Näitä hyviä kokemuksia oon yrittänyt saada kasaan,mutta meneehän ne hermot toisilta koiriltakin kun tuo rääpäle rähisee vaan.
Ihmisten ilmoilla kuljetaan kuonopannan kanssa. Huoh.
Tosi mustasukkanenkin tää on... tilanteessa jossa "nunnutan" vieraita koiria ,niin siihenhän sitä on ängettävä. Joskus on ärissytkin,mutta kun en silloin ole huomioinut mitenkään...siirtynyt vain hiukan sivuun ja jatkanut toisen koiran paijausta tää on mennyt ohi.
Ehkä tämä tästä ? :wave:
Voihan tietenkin olla niin, että koirasi kuvittelee, että sen pitää puolustaa sinua. Ite mä oon pari keraa möyhättäny tuon meidän juniori koiran ihan kunnolla, kun se on vastaan tuleville ärpättänänyt.
 
laulava lintukoira
\Voihan tietenkin olla niin, että koirasi kuvittelee, että sen pitää puolustaa sinua. Ite mä oon pari keraa möyhättäny tuon meidän juniori koiran ihan kunnolla, kun se on vastaan tuleville ärpättänänyt.

[/quote]

ei auta sekään... :whistle: Ainut,mikä saa sen järjestykseen ,on tuo seniori...se jos ärähtää sille,niin sit on "pakko" olla hissukseen. Se kun ei jaksa esi. autossa mitää riehumiskohtauksia jos ikkunasta näkyy koira. :) Ehkä se aattelee,että toi seniori ei tarvi suojelusta :p
 

Yhteistyössä