Raittiilla äidillä on raitis tytär

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Perheen tuki on ratkaiseva teinitytölle, kun tämä ratkoo suhtautumistaan päihteisiin.

Dosentti Hannele Turunen ja professori Kerttu Tossavainen ovat käyneet läpi tutkimusta, joka selvitti 14-15-vuotiaiden tyttöjen raittiutta Suomessa ja Kreikassa ja havainneet, että kodin lämmin ilmapiiri ja hyvät suhteet vanhempiin edistivät tyttöjen päihteettömyyttä. Tutkimukseen osallistuneet tytöt toivat esiin, että äidillä on tärkeä rooli päihteettömänä mallina. Tärkeää oli sekin, että perhe suhtautuu selkeän kielteisesti päihteiden käyttöön ja valvoo kotiintuloaikoja.

Myös raitis ystäväpiiri ja päihteettömyyttä tukevat harrastukset hillitsivät tyttöjen juomista.

Sama pätee todennäköisesti poikiin: raitis koti, raitis poika. Turusta ja Tossavaista huolestuttaa kuitenkin erityisesti se, että nuoret tytöt juovat yhä enemmän alkoholia. Vuonna 2002 tehdyssä tutkimuksessa 56 prosenttia 15-vuotiaista suomalaistytöistä oli ollut humalassa vähintään kahdesti. Euroopan keskiarvo oli 31 prosenttia, ja suomalaisia enemmän joivat vain tanskalaiset ja walesilaiset tytöt.

Saman tutkimuksen mukaan 53 prosenttia suomalaisista 15-vuotiaista pojista oli ollut humalassa kahdesti tai useammin. Euroopan keskiarvo oli 40 prosenttia, ja suomalaiset pojat olivat maanosan neljänneksi kovimpia juomareita.

Sunnuntaihin saakka on meneillään valtakunnallinen ehkäisevän päihdetyön viikko.

http://www.mediuutiset.fi/doc.ot?f_id=795864

jaah.meillä alkoholisti äiti ja minä absolutisti..
mutta jostai kaksplussasta tms lehdestä joskus luin että alkoholismi voi hypätä sukupolven yli.
mutta sit toisaalta ei se ole mikään tarttuva tauti.
mutta kyllähän vanhempien simerkki ja kaveripiiri vaikuttaa.

Blaa, blaa.. just tänään mietin miten odotan, että tyttö kasvaa niin isoksi että voidaan yhdessä tutustua viininjuonnin etikettiin ja laatukonjakkien eroihin..

Tuon raittiin ystäväpiirin tosin uskon olevan tekijä, joka saattaa ainakin vähentää juomista.
Mutta se, että juon siideriä silloin tällöin tuskin lie syy lasteni mahdollisille alkohoisoitumiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jaah.meillä alkoholisti äiti ja minä absolutisti..
mutta jostai kaksplussasta tms lehdestä joskus luin että alkoholismi voi hypätä sukupolven yli.
mutta sit toisaalta ei se ole mikään tarttuva tauti.
mutta kyllähän vanhempien simerkki ja kaveripiiri vaikuttaa.

Joo, alkoholismi on periytyvää (äidiltä tyttärelle, isältä pojalle). Tai siis taipumus siihen..

Mun kohdallani tuo pätee eli hyvät suhteet vanhempiin, kodin lämmin ilmapiiri, kotiintuloaikojen valvominen ja vanhempien kielteinen (ei kuitenkaan mikään hysteerisen kielteinen :) ) suhtautuminen päihteisiin varmasti edesauttoivat sitä, että minä oli täysin raitis ja kunnollinen nuori. Alkoholia maistoin ensimmäisen kerran täysi-ikäisenä. Tupakoinut en ole koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tuon raittiin ystäväpiirin tosin uskon olevan tekijä, joka saattaa ainakin vähentää juomista.
Mutta se, että juon siideriä silloin tällöin tuskin lie syy lasteni mahdollisille alkohoisoitumiselle.

No kai niitä nyt on muitakin vaihtoehtoja kuin absolutismi ja alkoholismi....

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Olipas muuten kamalaa sontaa tuo teksti =) Tai sitten minä en vaan ymmärrä =)

Ei se mun mielestä ihan sontaa ollut. On siinä varmasti osa ihan aiheellista , joskin hyvin simppeliä logiikkaa. Ei tarvitse olla avaruustieteilijä että hoksaa että jos vanhemmat (äiti mukaanlukien ) on kiinnostunut siitä missä teini kulkee , mitä tekee ja milloin tulee kotiin niin tokihan viinan kanssa ongelmiin joutuminen on epätodennäköisempää kuin silloin jos vanhemmat antavat teinin selvitä omin nokkineen elämän karikoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek:

Ei se mun mielestä ihan sontaa ollut. On siinä varmasti osa ihan aiheellista , joskin hyvin simppeliä logiikkaa. Ei tarvitse olla avaruustieteilijä että hoksaa että jos vanhemmat (äiti mukaanlukien ) on kiinnostunut siitä missä teini kulkee , mitä tekee ja milloin tulee kotiin niin tokihan viinan kanssa ongelmiin joutuminen on epätodennäköisempää kuin silloin jos vanhemmat antavat teinin selvitä omin nokkineen elämän karikoista.

Totta =) Tarkoitin lähinnä sitä miten tuo oli kirjoitettu, jotenkin ärsyttävällä tyylillä ja ihme ilmaisuja käytettiin, lämmin ilmapiiri ja muuta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Bishkek:

Totta =) Tarkoitin lähinnä sitä miten tuo oli kirjoitettu, jotenkin ärsyttävällä tyylillä ja ihme ilmaisuja käytettiin, lämmin ilmapiiri ja muuta =)

Joo, mäkin inhoan noita ylimääräisiä lässytyksiä. Itse viesti on kyllä ihan selvä ilman tutkimuksiakin.

Yhteistyössä