Raitista joulua lapsiperheisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mei

Vieras

TONTTU TANELI

On tonttu huonovointinen
taas jouluaamuna
päässä kilkkaa sointi sen
joulukellojen
Kuka jouluglögiin kaatoi
juhlaputelin
Voi kunpa ensi jouluna
sais pehmeen paketin

On tonttu huonovointinen
ja aamukirkko jää
käy tonttumuori voihkien
ja tontun särkee pää
Me aatto kuusen ympärillä
riemuin tanssittiin
vaan mallasjuomaämpärillä
tonttu viihtyi niin

Kun lähtee tähden syttyessä
viisaat itämaan
silloin tonttu Taneli
viel tilaa mitä saa
Siis jouluna jos tahdot sille
mieltä avaraa
älä anna lahjaksi
lasitavaraa

On tonttu huonovointinen
taas jouluaamuna
Taneli on nimi sen
se viel on muistissa
Kun joulupäivä ohi on
on päivä Tapanin
ja nimipäivän kunniaksi
saa hän paketin

Kun lähtee tähden syttyessä
viisaat itämaan
silloin tonttu Taneli
viel tilaa mitä saa
Siis jouluna jos tahdot sille
mieltä avaraa
älä anna lahjaksi
lasitavaraa

On tonttu huonovointisin
tuo tonttu Taneli
vaan uskotko sä tonttuihin
ja satuhahmoihin
Kun loppiaisen jälkeen käydään
arjen asiaan
niin piippalakkii Tanelin
käyttää isi vaan

Alkuperäinen kirjoittaja ccc:
kyllä se viini ja olut joulupöytään kuuluu

niin ehkä teidän perheessä, jos osaatte nauttia juomat sivistyneesti. meillä ei nautita alkoholia ollenkaan, koska tiedämme molemmat, että yhdestä viinipullosta voi alkaa miehellä koko joulun pyhien kestävä juominen.

Alkuperäinen kirjoittaja y:

niin ehkä teidän perheessä, jos osaatte nauttia juomat sivistyneesti. meillä ei nautita alkoholia ollenkaan, koska tiedämme molemmat, että yhdestä viinipullosta voi alkaa miehellä koko joulun pyhien kestävä juominen.

Huoh... varmaan totta monissa perheissä. Pari olutta tai viinilasillista suon kyllä niille, jotka hallitsevat kohtuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Joulupyötään kuuluu alkoholiton glögi

juotte kuumaa juotavaa ruuan kanssa?

Ruuan kanssa maitoa tai vettä. Alkoholi ei sovi lasten juhlaan missään nimessä. Käytetään me aikuiset ne viinit ja viinat joskus kun lapset ei ole paikalla. Ja tehdään lapsille onnellinen lapsuus muutenkin ilman sitä pelkoa niistä kännivanhemmista.
T. Sivusta eräänkin perheen touhuja tippa linssissä seurannut!

Alkuperäinen kirjoittaja K:
Alkuperäinen kirjoittaja y:

Huoh... varmaan totta monissa perheissä. Pari olutta tai viinilasillista suon kyllä niille, jotka hallitsevat kohtuuden.

lokakuussa tuli meidän isillä vuosi täyteen selvänä oloa... raitis mies on ihana joulunakin. ja uutena vuotena kans.
jos joku lahjoittaa alkoholia jouluna, annamme sen kiertoon.

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Ruuan kanssa maitoa tai vettä. Alkoholi ei sovi lasten juhlaan missään nimessä. Käytetään me aikuiset ne viinit ja viinat joskus kun lapset ei ole paikalla. Ja tehdään lapsille onnellinen lapsuus muutenkin ilman sitä pelkoa niistä kännivanhemmista.
T. Sivusta eräänkin perheen touhuja tippa linssissä seurannut!

En tiedä "erään perheen" touhuista, ehkä heillä menee överiksi, mutta ei toinen äärilaitakaan ole välttämätön. Ainakin jos tarkoituksena on saada lapselle aikaan onnellinen lapsuus, se ei kaikkien kohdalla vaadi absolutismia lasten ollessa paikalla. Nimim. kohtuukäyttäjien lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Ihan paras runo :D tarvii laittaa tuttujen kortteihin
Mä sanoisin et antakaa lapsille sellainen joulu et vanhemmat juo kohtuudella, ei humaltumismielessä.

Tää on itseasiassa laulu :) Meillä yhdellä levyllä sen esittää Anna Hanski.
Halusin jakaa tän, kun valitettavan monessa perheessä ryypätään kaikki pyhät.
Ei siinä mitään pahaa ole, jos lasillisen tai kaks viiniä taikka olutta ottaa jouluna, kunhan ei päissään olla lasten kanssa.
Itse joutunut kokemaan vanhemman ryyppäämiset, niin tiedän ettei se ole lapselle hyväksi :(

Suodaan siis lapsille rauhallinen joulu ilman kännisiä.

Meillä on ollut itsestäänselvästi aina täysin raitis jouluaatto ja joulupäiväkin, tapanina saattaa mies ottaa paukut kun viettää synttäreitä. En myöskään ikinä osta kenellekään alkoholia joululahjaksi enkä itsekään halua sitä joululahjana saada.

Ollaan sit varmaan ihan roskasakkia kun juhlalliseen ruokailuun kuuluu ruokaan sopiva viini, elikkä sitä on nyt sitten 2-3 plo varattu ja tod.näk vieraat tuo viel 1plon. 5 aikuista eli sehän tekee 2-3 lasia usemman tunnin aikana. Klinikallle kirjaudutaan het pyhien jälkee ja viedään lapset terapiaan kun on juopot vanhemmat,,,,juu ja saunan jälkeen on pullot olutta mieheen, jotain hyvää ja vähän parempaa kun karhu,,,

Ehkä olen vain tavan juntti enkä ymmärrä mannermaisia ruokailutapoja mutta koskaan en ole ymmärtänyt minkäänlaisen alkoholin nauttimista ruoan kanssa.

Minä syön mielummin grillimakkaran kuiviltaan ja sen jälkeen vedän mäyräkoirasta perseet olalle mutta ei missään tapauksessa samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Ehkä olen vain tavan juntti enkä ymmärrä mannermaisia ruokailutapoja mutta koskaan en ole ymmärtänyt minkäänlaisen alkoholin nauttimista ruoan kanssa.

Minä syön mielummin grillimakkaran kuiviltaan ja sen jälkeen vedän mäyräkoirasta perseet olalle mutta ei missään tapauksessa samaan aikaan.

No TriplaIsä voi sitä maitoa ihan rauhassa lipittää.

:ashamed: En nyt ketään halunnu syyllistää! :ashamed:
Ite ihan absolutisti ja en näe tossa alkossa mitään iloa, niin en sitten näe tietty sitäkään, miksi toiset ei voi olla ilman :ashamed:
Tiedän, pitäisi kasvaa aikuiseksi :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:

Peesi tähän. Vaikka olisin ryyppäämässäkin, niin juon jotain muuta kuin alkoholillista jos syön jotain :D

Minua huvittaa aina tämä lapsiperheen alkoholinkäytän analyysi: perseet olalla, lapset hangessa, vaimo mukiloituna vs. absolutismi.

Meillä on tuossa välissäkin jotain. Ei ole tarkoitus piilottaa alkoholipitoisia juomia kaappiin ja ottaa kaapista esille kun lapset ovat nukkumassa siihen asti kun lapset ovat 18 v.

Olisko siihen ruonoon säveltä? En tunne.

Ainakin jos on pikkuvauvoja talossa, täytyy siitä huolehtia jonku raivoraittiin koko ajan eikä muut saa viedä huomiota lapsilta, jotka ei todellakaan voi valita vanhempiaan.

Yhteistyössä