Rahatilanne aiheuttaa ahdistuskohtauksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"köyhä"

Vieras
Tilillä tällä hetkellä 40€, seuraavat rahat tulee viikon päästä, ja niillä pitäisi järjestää lapselle vielä syntymäpäivätkin.

Koulu alkaa kolmen viikon päästä, mutta opintotuki tulee vasta syyskuun puolella, bussilippu maksaa 80e.

Häpeäkseni voin myöntää, että olen kesän elellyt työttömänä sossun rahoilla, ei ole ollut herkkua. Sain kesäkuun lopussa 230€ koululta (työharjoittelujakson ruokarahat), joita ei näkynyt sosiaalitoimistolle toimittamassani tiliotteessa, mutta jos nyt joudunkin hakemaan tukea vielä elokuulle, ne näkyvät. Joudunko maksamaan sen summan niille takaisin??

Miten tässä nyt pitäisi elää. Hävettää viedä tyttö syksyllä päiväkotiin, kun ei ole ollut varaa ostaa uusia vaatteita edes..

Itkettää ja pelottaa tämä tilanne, mitä ihmettä voin tehdä??

Ensinnäkin, siinä ei ole mitään hävettävää, ettei lapsella ole uusia vaatteita päivähoidossa. Vaatteita hankitaan sitä mukaan, kun niitä tarvitaan. Ja vaatteita voi hankkia kirppikseltä, niin minäkin teen, sillä se on vain järkevää. Samoin iloitsin kun löysin kuopukselle takin 9:llä eurolla alennusmyynneistä. Jää rahaa sitten muuhun.

Lapsen synttärijuhlat voi oikeasti järjestää hyvinkin pienellä rahalla, popparit, mehu ja täytekakku tai jäätelö eivät todellakaan maksa paljon.

40 euroa riittänee ruokiin viikoksi harkinnalla oikein hyvin, jos syöjiä on 2. Itse olen joskus ostanut viikon ruuat 70 eurolla 5:lle hengelle.

Ensi viikolla tulee lapsilisä, sitäkö odottelet?

Rahahuolet varmasti hermostuttavat ja itkettävätkin, mutta ei auta, kuin yrittää parhaansa. Ja vaikka sossu vähentäisi saamasi ruokarahat, kaiketi jotain tukea siitä huolimatta saisit.

Ei meidän koululaisetkaan saa uusia vaatteita nyt kun koulut alkaa. Ihan keväisillä mennään ja reputkin käytössä nyt 3. vuotta kun kerta ehyet ovat. :) Mutta voimia sinulle, ap. Toivottavasti rahahuolesi vielä joskus loppuvat etkä enää ahdistu. *hali*

Minä niin tiedän millaista on herätä aamuyöllä murehtimaan rahatilannetta, kun kaapissa on kasa laskuja odottamassa ja ruokaankin pitäisi jättää rahaa :hug:

Ei päiväkodissa tarvitse viimeisen päälle vaatteet olla. Minkäkokoinen tyttösi on ja missäpäin asutte? Täältäkin voisi löytyä vaatteiden lahjoittajia, jos tarve on akuutti. Minullakin on kolme tyttöä ja varmasti jotain ylimääräistä kaapeista löytyy, asun Pirkanmaalla.

Olette te ihania, ihmiset <3 . Tyttö täyttää viisi, asumme Oulussa.

Kirppareilta tosiaan on vaatteista suurin osa hommattukin, mutta silti se tuntuu pahalta kun tyttö jotain ihailee ja on pakko sanoa, ettei äidillä ole varaa.

Kyllähän tämä tilanne tästä varmasti selviää, nyt vaan tuntuu aivan ylitsepääsemättömän pahalta.

Sama ahdistus. *halaus sinulle ap*

Päiväkotiin ei edes kannata ostaa uuden uutukaisia vaatteita! vaikka nimikoit ne, ne voi kadota, mennä sekaisin, sotkeentua niin ettei pesussa edes tahrat irtoa. Minä ostan kolmelle lapselleni lähes kaikki vaatteet kirppikseltä! kun kiertelee usein, tekee hyviä löytöjä. Ei se haittaa mitään että vaate on käytetty, kunhan se on ehjä ja puhdas. Olen jo monta vuotta ostanut kirppikseltä, enkä näe mitään järkeä ostaa esim t-paitaa kaupasta uutena 15e, kun saman saa kirppikseltä eurolla :)

mullakin suunnilleen 40e nyt ja lapsilisiin pitäis pärjätä.... tiukille ottaa vaan näillä on mentävä. Kun osais olla ressaamatta liikaa!

Kirpputoreilta meilläkin on lähes kaikki vaateet. Nyt vaan tuntuu ettei ole varaa mennä oikein edes sinne.

Kiitos kaikille tuesta ja rohkaisusta, olo jo parempi. Laitoin myös hopeayhdistykselle viestiä, kiitos vinkistä. :) Jospa tyttö pääsisi aloittamaan vuoden vaatteissa, joissa hihat ja lahkeet eivät ole liian lyhyet..

Itsekin haluan sanoa lohdutukseksi muutaman sanan:) Itse ainakin opin hallitsemaan tiukkoina aikoina tuota ahdistusta. Ikään kuin tottu siihen ainaiseen rahan venyttämiseen. Tai sitte sitä vaan alko oppimaan ennakointia ja säästämään niistä todellakin vähistä rahoista. tsemppiä! Jaksa vain uskoa siihen että joskus se tilanne paranee!

[QUOTE="köyhä";24221253]Kirpputoreilta meilläkin on lähes kaikki vaateet. Nyt vaan tuntuu ettei ole varaa mennä oikein edes sinne.

Kiitos kaikille tuesta ja rohkaisusta, olo jo parempi. Laitoin myös hopeayhdistykselle viestiä, kiitos vinkistä. :) Jospa tyttö pääsisi aloittamaan vuoden vaatteissa, joissa hihat ja lahkeet eivät ole liian lyhyet..[/QUOTE]

Kirjaudu ja liity tuonne pidetään huolta -kerhoon. Sieltä voisi löytyä ihmisiä joilla on esim. ylimääräisiä ja turhia vaatteita ja olisivat vain onnellisia eroon päästessään

Yhteistyössä