Rahat vähissä? Vinkkejä säästämiseen?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ja jos joku haluaa tehdä sellasen edullisen kauppalistan, jossa olisi vaikka viikon ruuat tms. niin olisin kiitollinen :) Tuntuu että aina kun menen jonnekkin isoon "halpaan" kauppaan, niin siltikin se satanen sinne menee ja siltin ei ole ruokaa kuin pariksi päivää.. Kuusihenkinen perhe kyseessä.

neljä lasta meilläkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jos joku haluaa tehdä sellasen edullisen kauppalistan, jossa olisi vaikka viikon ruuat tms. niin olisin kiitollinen :) Tuntuu että aina kun menen jonnekkin isoon "halpaan" kauppaan, niin siltikin se satanen sinne menee ja siltin ei ole ruokaa kuin pariksi päivää.. Kuusihenkinen perhe kyseessä.
ruoka on hemskatin kallista !

no en mä mitään ruokalistaa ala sinulle vääntämään. mutta laita mahdollisimman paljon ruokaa itse, siis älä osta valmisruokia ja eineksiä. tupakka on turhanpäivänen myrkky, jos sitä käytätte, lopettakaa, niin säästyy helposti rahaa, makarooni, peruna, jauheliha, makkara niinstä saa halpaa ruokaa. kannattaa tehdä isompia eriä, josta syö useamman kerran.

Me säästetään siten et ostetaan aina isoissa erissä..... esim: puolikas sika suoraan kasvattajalta... kilohinnaksi tulee 2.99 ja kaikki palat on paloiteltu...... saadaan kyljyksesta, suikaleeseen ja kinkkuun jne..... sit ukko käy metällä niin syödään hirvee,sorsaa,teertä jne..... viel kun sais puolikkaan lehmän :LOL: kana on oikeestaan melkeimpäs ainoo mitä ostetaan kaupasta lihoista samoin kala ... potut, porkkanant lantut sun muut kasvatetaan mummonlan maalla..... jos pystyt nuista vähän lisä säästöö ammentaa...

vieras
täälläpäin on Prismassa usein naudanlihaa, porsaanlihaa ja broileria -50% hinnasta pois jos seuraava päivä on viiminen käyttöpv. Käyn ainakin kerran viikossa heti aamulla siellä, löytyy vaikka mitä. Pistän pakastimeen niitä ja käytän sieltä pikkuhiljaa. Aika paljon säästyy.

Leivät kannattas kans tehdä ite, se on aika kallista:/

Kaalia, punajuurta, lanttua, porkkanaa, perunoita. Jauhelihaa ja silakoita ja jotain muuta lihaa tarjousten perusteella. Maitoa, munia, puurohiutaleita. Sitten ruuaksi kaali- ja makaronilaatikkoa, silakoita ja perunamuussia, paria keittoa. Aamiaiseksi ja iltapalaksi puuroa. Ja js pakkasessa on vielä syksyltä marjoja, niistä kiisseleitä. Jne jne. Tuossa nyt ihan lyhyesti vähän.

vieras
leivo leivät itse.
jatka liharuokia kasviksilla. esim.jauhelihapihveihin saman verran porkkanaa kuin lihaa.
tee kiusauksia itse.
osta tarjous lihoja.
puurot on halpoja, lisää vain valmiskiisseliä (tai tee itse) niin puuro maistuu herkulta.
syö halpoja lisäkkeitä, kuten porkkanaraaste.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja auringonsäde pakkashangella:
no en mä mitään ruokalistaa ala sinulle vääntämään. mutta laita mahdollisimman paljon ruokaa itse, siis älä osta valmisruokia ja eineksiä. tupakka on turhanpäivänen myrkky, jos sitä käytätte, lopettakaa, niin säästyy helposti rahaa, makarooni, peruna, jauheliha, makkara niinstä saa halpaa ruokaa. kannattaa tehdä isompia eriä, josta syö useamman kerran.
Näitä mä nyt olen noudattanut tähänkin asti, eineksiä ostetaan oikeestaan vaan sitten kun tarvii jotain tosi nopeeta kiireisenä päivänä, hampparit muksuille tms. Ja tupakkaa ei polta mies enkä minä, että siihe ei rahaa mene yhtään. Ja aina teen ison satsin ruokaa, kun muutenkin iso perhe on, niin ruokaa menee paljon jo yhtenäkin päivänä, aina kuitenkin jää ainakin toiseksikin päiväksi, ellei jopa kolmeksi riitä. Siltikin tuntuu että rahavarat hupenee aina sinne kauppaan ja mitään ei jää käteen.. :/

ap
leivo leivät itse.
jatka liharuokia kasviksilla. esim.jauhelihapihveihin saman verran porkkanaa kuin lihaa.
tee kiusauksia itse.
osta tarjous lihoja.
puurot on halpoja, lisää vain valmiskiisseliä (tai tee itse) niin puuro maistuu herkulta.
syö halpoja lisäkkeitä, kuten porkkanaraaste.
Toi leipominen ois kyllä hyvä juttu, siis eivät itse tehden, aikoinaan teinkin sämpylöitä hyvinkin usein, ja ovat kyllä maukkaita varsinkin tuoreina :)

Jos lähellänne on leipomoita/meijeri,niin käy niiden myymälästä hakeen leivät/maitotuotteet...
Kiisseleitä ja puuroja tekemällä saa edullisesti aamu/ilta/välipalat tehtyä.
Juokse tarjouksien perässä.
Käytä hyväksesi kirpputorit jos vaatteille ym. tarvetta.
Kalat saa pienellä vaivannäöllä jos viitsii vain pilkille mennä.(välineet voi lainata vaikka kavereilta jos omia ei ole)

Tee lista ruoista joista teillä tykkäävät kaikki. Listaa, mitä aineksia kuhunkin tarvitaan ja hinnat niille omien lähikauppojesi hintojen perusteella. Tähän tyyliin:

Makaroonilaatikko (12annosta)
-400g jauhelihaa (2e)
7dl maitoa (0,7e)
3munaa (0,55e)
1ps makaronia (0,25e)
suola ja mausteet (0,2e)
yht 3,7e

(Edullisia kiusaukset, hernekeitto itse tehden, keitot, laatikot)
Kirjaa aineksia ja laske myös mitä maksaa muut kuin lämmin ruoka: marjakiisseli, kaurapuuro, pellillinen pullia tai sämpylöitä itse tehden, porkkanaraaste, vaniljakastike, piirakka.. Näin on helppo viikon ruokia miettiessä valita kalliimmaksi tulevien ruokien rinnalle edullisempia ruokia jolloin ruokamenot pysyvät kurissa. Tee isoja satseja kerralla ja pakasta. Jos on taitoa ja mahdollisuuksia poimintaan, niin marjat ja sienet ja onkisaaliit kannattaa hyödyntää, tehdä mehuja ja hilloja ja kiisseleitä itse. Leipomuksista tuoreena pakkaseen osa, niin sulatettuna maistuvat tuoreilta.

Kun tarjouksessa on jotain hyvin säilyvää (vaikka makaronia) niin osta varastoon, mutta VAIN jos tuote on sellainen että tiedät sen tulevan teillä käytettyä. Myös aamuisin kannattaa hakea lappulihaa pakkaseen. Lihamurekkeeseen voi laittaa hernemaissipaprikaa täytteeksi, jolloin lihaa kuluu vähemmän.

Lihan korvikkeena ja jatkeena kannattaa myös käyttää soijatuotteita, hyvin säilyviä ja halpoja! Esim soijarouhe ja soijasuikaleet.

Jos käytätte maitoa ja maitotuotteita, vähentäkää huomattavasti. Erittäin kallista...

Murot on kalliita myös, jos niitä on tullu ostettua niin jättäkää tästedes kaupanhyllylle ja syökää puuroa.

Kuivatut pavut ja linssit ovat todella halpoja. Vaatii tietenkin vähän suunnittelua jos pitää liottaa yön yli.

Mä en mitään viikon listaa jaksa vääntää, mutta ehdotan jotain halpoja (ja terveellisiä) ruokia...

-Paistettua riisiä (täysjyväriisiä, kananmunia 2kpl, kasviksia tarjonnan mukaan esim parsakaali, kesäkurpitsa, porkkana; sipulia & valkosipulia, erilaisia papuja, rypsiöljyä paistamiseen, mausta currylla)
-Pastaa soijatomaattikastikkeella (Täysjyvä spagettia, tomaattimurskaa, sipulia, soijarouhetta, valkosipulia maun mukaan)
-Tonnikalapastaa (Makaronia, tomaattipyreetä ja muutama tölkki tonnikalaa, tulee teidänkin koko perheelle maksamaan varmaan 2,50 jos löydät tarpeeksi halpaa tonnikalaa)

Jänis
Alkuperäinen kirjoittaja minsi:
makaroonilaatikonkin kun tekee lihaliemeen, ni on vielä halvempaa
No ei tämä nyt ihan näin mene, koska maidossa on kaloreita ja se kalorivaje on jollakin korjattava. Kärjistäen: makaronilaatikossa makaronin tilalle vettä niin nälkähän siitä jää, ja nälkään on ostettava leipää lisukkeeksi.

muita säästövinkkejä
Soita puhelut ilmaiseksi skypellä tai mesellä niille kavereille joilla on tietokone. Lopeta turhat lehtitilaukset tai pätkäse ne hetkeksi joita haluat jatkaa niin saat halvemman tarjouksen. Vertaile sähkönhinta: sähkönhinta.fi ja vaihda halvempaan. Vertaa myös kännykkäliittymäsi, voisitko vaihtaa halvempaan?

BTW
täälläpäin on Prismassa usein naudanlihaa, porsaanlihaa ja broileria -50% hinnasta pois jos seuraava päivä on viiminen käyttöpv. Käyn ainakin kerran viikossa heti aamulla siellä, löytyy vaikka mitä. Pistän pakastimeen niitä ja käytän sieltä pikkuhiljaa. Aika paljon säästyy.

Leivät kannattas kans tehdä ite, se on aika kallista:/
Täällä ne meni just muuttamaan sen -30%. Et taitaa lama olla. Ostan siis täydellä hinnalla ja tarkistan vielä varmuudeksi päivämäärän.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
siis miltä soijarouhe yms maistuu? En ole koskaan tehnyt/syönyt.
Minkälaisesta pakasta löytyy ja miltä hyllyltä yleensä??
Soijarouhe maistuu soijarouheelta :p Sitä voi turvottaa liha- tai kanaliemessä, tai sitten ihan vaa vedessä.

Soijasuikaleet muistuttavat kanasuikaleita, monelle olen syöttäny ja he ovat luulleet kanaksi :D Jotku väittää syöttäneensä soijarouhett jauhelihana ja läpi on mennyt, mutta mä huomaan ainakin eron.

Molemmat tulee siis kuivattuina, missäköhän niitä olisi... Joskus luontaistuotteiden seassa, joskus kuivattujen papujen vierellä, riippuu vähän kaupasta.

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
siis miltä soijarouhe yms maistuu? En ole koskaan tehnyt/syönyt.
Minkälaisesta pakasta löytyy ja miltä hyllyltä yleensä??
Soijarouhe maistuu soijarouheelta :p Sitä voi turvottaa liha- tai kanaliemessä, tai sitten ihan vaa vedessä.

Soijasuikaleet muistuttavat kanasuikaleita, monelle olen syöttäny ja he ovat luulleet kanaksi :D Jotku väittää syöttäneensä soijarouhett jauhelihana ja läpi on mennyt, mutta mä huomaan ainakin eron.

Molemmat tulee siis kuivattuina, missäköhän niitä olisi... Joskus luontaistuotteiden seassa, joskus kuivattujen papujen vierellä, riippuu vähän kaupasta.
Hmm.. mielenkiintoista! Pakko lisätä ens kuun ruokalistaan tuo ja kokeilla :D
Harmittaa myös kun en oikein osaa erilaisia kasviksia käyttää, ainoastaan perus: tomaatti,kurkku, porkkana,sipuli.. sit hemapa ja keittojuurekset. Tahtoisin niin kovasti tehdä itse just jotain kasvisruokaa,wokkia tai jotain. joskus ravintolassa monta vuotta sitten söin aivan loistavia kasvisruokia.. itse en osaa laittaa yhtään ja en nyt niistä pakastealtaan wokeista saa mitenkään mielenkiintoisia makuja esille :(

Yhteistyössä