Tee lista ruoista joista teillä tykkäävät kaikki. Listaa, mitä aineksia kuhunkin tarvitaan ja hinnat niille omien lähikauppojesi hintojen perusteella. Tähän tyyliin:
Makaroonilaatikko (12annosta)
-400g jauhelihaa (2e)
7dl maitoa (0,7e)
3munaa (0,55e)
1ps makaronia (0,25e)
suola ja mausteet (0,2e)
yht 3,7e
(Edullisia kiusaukset, hernekeitto itse tehden, keitot, laatikot)
Kirjaa aineksia ja laske myös mitä maksaa muut kuin lämmin ruoka: marjakiisseli, kaurapuuro, pellillinen pullia tai sämpylöitä itse tehden, porkkanaraaste, vaniljakastike, piirakka.. Näin on helppo viikon ruokia miettiessä valita kalliimmaksi tulevien ruokien rinnalle edullisempia ruokia jolloin ruokamenot pysyvät kurissa. Tee isoja satseja kerralla ja pakasta. Jos on taitoa ja mahdollisuuksia poimintaan, niin marjat ja sienet ja onkisaaliit kannattaa hyödyntää, tehdä mehuja ja hilloja ja kiisseleitä itse. Leipomuksista tuoreena pakkaseen osa, niin sulatettuna maistuvat tuoreilta.
Kun tarjouksessa on jotain hyvin säilyvää (vaikka makaronia) niin osta varastoon, mutta VAIN jos tuote on sellainen että tiedät sen tulevan teillä käytettyä. Myös aamuisin kannattaa hakea lappulihaa pakkaseen. Lihamurekkeeseen voi laittaa hernemaissipaprikaa täytteeksi, jolloin lihaa kuluu vähemmän.